Gå til innhold

Glutenallergi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har tatt blodprøve for å sjekke meg for cøliaki. Legen sa at om blodprøven var positiv for cøliaki så var ikke det nok, jeg måtte uansett ta en sånn slange ned i halsen og sjekke.. stemmer dette? Mener jeg har lest mye om at de nå bare kan stille diagnosen via en blodprøve? Om blodprøven sier at jeg har det skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal få en slange ned halsen og lide? 

Anonymkode: f5653...2e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi diagnosen Cøliaki (som er noe annet enn glutenallergi) krever at det blir tatt en vebsprøve fra tarmen. Det du har tatt er en dna test. Er den negativ for et bestemt gen, så har du ikke/kan du ikke ha cøliaki. Er den positiv så skal du videre i utredningsforløpet. 

Vær glad du har en lege som får deg skikkelig utredet. Har du cøliaki så kan du forvente deg mye mer ubehag, dersom du er uheldig, utover en rask slangeundersøkelse.

Anonymkode: 09a80...9b8

Skrevet

Dette handler mest om støtten du kan ha krav på fra det offentlige gor fordyret kosthold. For NAV er ikke positiv blodprøve nok. De krever at du må ha tatt gastroskopi for at diagnosen skal være gyldig. De må ha bekreftet diagnosen fra spesialist, fastlege er ikke bra nok. Uten dette får du ikke støtte på 2000 kr i måneden derfra. Det er viktig at du ikke legger om til glutenfri kost før du er ferdig med gastroskopi, fordi da kan tarmen ha begynt å hele før du kommer dit. 

Slange ned i halsen tar 5 min og gjør ikke vondt. Jeg var gjennom hele denne mølla i fjor, og jeg fikk påvist cøliaki.

Anonymkode: e3ab7...041

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi diagnosen Cøliaki (som er noe annet enn glutenallergi) krever at det blir tatt en vebsprøve fra tarmen. Det du har tatt er en dna test. Er den negativ for et bestemt gen, så har du ikke/kan du ikke ha cøliaki. Er den positiv så skal du videre i utredningsforløpet. 

Vær glad du har en lege som får deg skikkelig utredet. Har du cøliaki så kan du forvente deg mye mer ubehag, dersom du er uheldig, utover en rask slangeundersøkelse.

Joda, de sjekker om du har "cøliaki-genene" (HLA-DQ2 og/eller HLA-DQ8), men også hvor skadet tarmen er. Du får ikke diagnosen om tarmen er fin, selv om du har genene. At du har ett eller begge gen, betyr bare at du kan få cøliaki, ikke at du nødvendigvis har det. I følge Norsk Cøliakiforening har 29% av befolkningen ett av disse genene, og de aller fleste har ikke cøliaki. Ved en gastroskopi bekrefter eller avkrefter de at du har cøliaki. Da jeg var inne sa legen rett etter undersøkelsen at han kunne se at tarmen var så skadet at det tydet på cøliaki. Bekreftelsen kom i posten uka etterpå.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler mest om støtten du kan ha krav på fra det offentlige gor fordyret kosthold. For NAV er ikke positiv blodprøve nok. De krever at du må ha tatt gastroskopi for at diagnosen skal være gyldig. De må ha bekreftet diagnosen fra spesialist, fastlege er ikke bra nok. Uten dette får du ikke støtte på 2000 kr i måneden derfra. Det er viktig at du ikke legger om til glutenfri kost før du er ferdig med gastroskopi, fordi da kan tarmen ha begynt å hele før du kommer dit. 

Slange ned i halsen tar 5 min og gjør ikke vondt. Jeg var gjennom hele denne mølla i fjor, og jeg fikk påvist cøliaki.

Dette handler langt mer om opptølging og å følge streng diett for å unngå å utvikle skader i tarmen i tillegg til kreft. Å gå med en ubehandlet og uoppdaget cøliaki kan få katastrofale følger. Derfor er sikker diagnose viktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...