Gå til innhold

Dårlig mage etter spaghetti

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ingen matallergier som gjør at jeg må ta spesielle hensyn i matveien, men av en eller annen grunn reagerer jeg når jeg en sjelden gang spiser spaghetti og kjøttsaus. Kjøttsausen lager jeg også til lasagne, og da reagerer jeg ikke. Jeg spiser ikke så mye pasta, men macaroni, lasagneplater etc. reagerer jeg ikke på. 

Hva er egentlig jeg reagerer på her? Kjøttet er ikke dårlig heller. 

Anonymkode: c4c9d...176

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorry, mente å legge den til kropp og helse. 

Skrevet

Noe du gjør annerledes? Mer fett? Mer løk? Hvitløk?

Anonymkode: 0f828...0cc

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe du gjør annerledes? Mer fett? Mer løk? Hvitløk?

Anonymkode: 0f828...0cc

Nei, ingenting annerledes. Det er skikkelig merkelig. Jeg har generelt ikke noe trøbbel med magen ellers. Kanskje magen min bare ikke er så vant med så mye pasta på en gang? 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen matallergier som gjør at jeg må ta spesielle hensyn i matveien, men av en eller annen grunn reagerer jeg når jeg en sjelden gang spiser spaghetti og kjøttsaus. Kjøttsausen lager jeg også til lasagne, og da reagerer jeg ikke. Jeg spiser ikke så mye pasta, men macaroni, lasagneplater etc. reagerer jeg ikke på. 

Hva er egentlig jeg reagerer på her? Kjøttet er ikke dårlig heller. 

Pasta og makaroni er nøyaktig det samme.

Anonymkode: 56ab9...320

• Liker 3
Skrevet

Cøliaki? 

Anonymkode: 4fe87...5d2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pasta og makaroni er nøyaktig det samme.

Anonymkode: 56ab9...320

Haha, det vet jeg jo. Poenget er at jeg ikke spiser så mye pasta, men når jeg spiser macaroni og lasagneplater reagerer jeg ikke. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Pasta

tåler du egg?

Anonymkode: 4fe87...5d2

Ja. Jeg reagerer ikke på noe som helst annet enn en middag med spaghetti og kjøttsaus (som da er identisk som den jeg har i lasagnen uten å reagere). 

Skrevet

Jeg reagerer også på spaghetti , og makaroni. Har ikke fått utslag på cøliaki prøve men i tillegg til å bli dårlig i magen blir jeg også veldig dårlig i kroppen av det skjønner ikke hva som er galt!

Anonymkode: f0987...8fe

Skrevet

Jeg har det likedan! Reagerer ikke på makaroni eller noe annen type pasta, men etter å ha spist spaghetti blir jeg skikkelig dårlig i magen. Jeg synes det er så utrolig rart. 

Anonymkode: 4b89b...2c7

Skrevet

Bytt ut spagetti med annen pasta, problem solved. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde det vært cøliaki, hadde du reagert på all type pasta, og brød, knekkebrød, og andre kornvarer, så det er utelukket.
Hadde det vært tomatene du reagerte på, hadde du reagert når du spiste andre retter med tomat, så det er utelukket.

Du skriver ikke hvordan du reagerer, men jeg gjetter det er mengden spagetti som kan være problemet.  Vanligvis spiser man større mengde pasta i et spagettimåltid, enn man gjør med en annen pastarett.
Det er mye stivelse i pasta, kanskje får du store svingninger i blodsukkeret?
Kanskje er det porsjonsstørrelsen, at du blir for full i magen?

Anonymkode: 319e8...a14

Skrevet

Kanskje du ikke tygger spaghettien godt nok?

Anonymkode: 4f8e7...36a

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært cøliaki, hadde du reagert på all type pasta, og brød, knekkebrød, og andre kornvarer, så det er utelukket.
Hadde det vært tomatene du reagerte på, hadde du reagert når du spiste andre retter med tomat, så det er utelukket.

Du skriver ikke hvordan du reagerer, men jeg gjetter det er mengden spagetti som kan være problemet.  Vanligvis spiser man større mengde pasta i et spagettimåltid, enn man gjør med en annen pastarett.
Det er mye stivelse i pasta, kanskje får du store svingninger i blodsukkeret?
Kanskje er det porsjonsstørrelsen, at du blir for full i magen?

Anonymkode: 319e8...a14

Takk for svar! Jeg tenker også i den retningen at det er mengden som er problemet, og det i seg selv er jo et veldig lite problem. :)  

• Liker 1
Gjest Springfjær
Skrevet

Blir du slik uavhengig av forskjellig type spagetti? Fullkorn vs "vanlig"? 

Skrevet
12 timer siden, Springfjær skrev:

Blir du slik uavhengig av forskjellig type spagetti? Fullkorn vs "vanlig"? 

Det vet jeg ikke. Jeg spiser det så sjeldent at jeg bare har vanlig spaghetti liggende. 

Skrevet

Jeg blir også dårlig av spaghetti, i kroppen og magen. Blir ikke det av fullkornsspaghetti, men lurer fælt på hva det er i vanlig spaghetti som gjør at jeg reagerer sånn. Blir altså dårlig i kroppen i flere dager, og dårlig i magen minst et eller to døgn...

Anonymkode: f0987...8fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...