Gå til innhold

Lavkarbo på lesesalen

Anbefalte innlegg

Skrevet

He :)

Jeg skal ned i vekt, og merker jeg spiser for mye karbohydrater. Jeg er student, og synes det er vanskelig å finne mat jeg kan spise gjennom dagen på lesesal og kantine som ikke inneholder for mye karbohydrater. I tillegg er det lite populært å spise knekkebrød, eller annen mat som lager mye lyd på lesesalen.Derfor blir det ofte brødmat, som jeg egentlig ønsker å kutte ned på. 

Kan noen komme med tips?

Takk!

Anonymkode: 6c5e4...41b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lavkarbobrød,

Salater

Middagsretter som kan spises kalde

Lavkarbopita med fyll etter ønske

Grønnsaker

Frukt

Osv.. 

Anonymkode: 936ad...7f7

Skrevet

Omelett

Brød bakt av mandelmel

Cottage cheese m frukt oppi

Avokado

Lunsjmuffins bakt m mye frø/ost/skinke

Skrevet

Karbohydrater gjør ikke at du går opp i vekt. Å sitte på ræva derimot....

Anonymkode: 206e4...45e

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Karbohydrater gjør ikke at du går opp i vekt. Å sitte på ræva derimot....

Så bra at du gjør deg tanker om hvor mye jeg sitter på ræva. Det er nyttig informasjon for meg å ta med videre ;) 

• Liker 12
Skrevet

Langos og solsikkeruter er gode erstatninger for brød som også smaker veldig bra.

Langos: 

http://lavkarbomat.blogg.no/1397041325_langos_dagens_frokost.html

Her bruker jeg pofiber i stedet for fiberhusk og johannesbrødkjernemel.

Solsikkeruter:

https://cecilietb.no/2010/11/26/solsikkeruter/

Ellers fant jeg denne hos dagbladet:

https://www.dagbladet.no/tema/de-beste-lavkarbo-brodene/63473586

Anonymkode: e5769...7ce

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

-Ts

Skrevet
39 minutter siden, Eneri skrev:

Omelett

Brød bakt av mandelmel

Cottage cheese m frukt oppi

Avokado

Lunsjmuffins bakt m mye frø/ost/skinke

Frukt er sukker + vann

Anonymkode: 4f037...c6c

• Liker 6
Skrevet

Slutt med uvanen å spise på lesesalen, og spis deg heller mett til frokost, lunsj og middag. "For mye karbohydrater" er bare sludder (jeg kaller det sludder siden for mange kalorier, muligens gjennom konstant småspising, muligens gjennom for mye stillesitting, er det som har fått deg opp i vekt, og fordi knekkebrød også er brød).

• Liker 2
Skrevet

Hvis du går ut av lesesalen når du spiser kan du spise hva du vil uten å forstyrre andre. En liten pause i lesingen gjør også at du konsentrerer deg bedre etterpå. Hvis du spiser mens du gjør andre ting, som å lese, er det også mye lettere å spise for mye. Å ta matpause utenfor lesesalen er vinn-vinn.

• Liker 3
Skrevet

Frukt er ikke lavkarbo. 

Anonymkode: ef80c...74d

• Liker 2
Skrevet

For alles del og uansett hva du spiser: ikke spis på lesesalen, ta med deg maten utenfor.

Anonymkode: 13910...ab4

• Liker 9
Skrevet

Jeg kjøper sånne pakker med kyllingpålegg og spiser det. 100g kylling gir ca. 100 kcal og 20g protein, i tillegg til at det er ganske billig. 

Skrevet
3 minutter siden, Kelsier skrev:

Jeg kjøper sånne pakker med kyllingpålegg og spiser det. 100g kylling gir ca. 100 kcal og 20g protein, i tillegg til at det er ganske billig. 

Jeg gjør også det, men jeg har også skiver med ost som jeg pakker rundt kyllingskinka, så smaker det enda bedre. :) 

Anonymkode: ef80c...74d

• Liker 1
Skrevet (endret)

En veldig god idè å kutte ned på karbohydrater, da dette er hovedgrunnen til at folk går opp i vekt i utgangspunktet. Ser at enkelte har kommentert med at "for mye karbohydrater er bare sludder" og at man ikke går opp i vekt karbohydrater - dette stemmer ikke. De er grunnen for at kroppen skiller ut insulin (fettlagringshormonet) som igjen hemmer glukagon (fettforbrenningshormonet) i å utfør sin oppgave. Det metter heller ikke spesielt godt, samt gir større sjanse for småspising mellom måltider. Og trening har liten til ingen effekt på selve vektnedgangen, da det er det man spiser som avgjør dette. Men nok om det. ;) Jeg pleier ofte å lage vafler ut ifra denne oppskriften, hentet fra "fristende lavkarbo". Veldig gode, samtidig som at de metter godt:

- 4 egg
- ca 2-3 ss sukrin+ (eller noen annen søtning)
- 3 dl seterrømme (kan sikkert bruke vanlig lettrømme også)
- 1 dl mandelmel
- 2 ts bakepulver
- 2 ss fiberhusk (kjøpes på vanlig matbutikk)

Blander det våte + søtning før jeg tilsetter det tørre. Pleier ofte å lage de dagen før jeg skal spise de, da disse er like gode dagen etter. :) 

Endret av Lillypad87
  • Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Lillypad87 skrev:

En veldig god idè å kutte ned på karbohydrater, da dette er hovedgrunnen til at folk går opp i vekt i utgangspunktet. Ser at enkelte har kommentert med at "for mye karbohydrater er bare sludder" og dette stemmer ikke. De er grunnen for at kroppen skiller ut insulin (fettlagringshormonet) som igjen hemmer glukagon (fettforbrenningshormonet) i å utfør sin oppgave. Det metter heller ikke spesielt godt, samt gir større sjanse for småspising mellom måltider. Og trening har liten til ingen effekt på selve vektnedgangen, da det er det man spiser som avgjør dette. Men nok om det. ;) Jeg pleier ofte å lage vafler ut ifra denne oppskriften, hentet fra "fristende lavkarbo". Veldig gode, samtidig som at de metter godt:

- 4 egg
- 1 dl mandelmel
- 2 ts bakepulver

Blander det våte + søtning før jeg tilsetter det tørre. Pleier ofte å lage de dagen før jeg skal spise de, da disse er like gode dagen etter. :) 

Hjernen fungerer best på karbohydrater. Karbohydrater er ikke grunnen til at folk går opp i vekt. Men hva er det folk ofte overser når de snakker om karbohydrater? Jo, at de blant annet ofte klæsser på en halv spiseskje rent fett i smør og en feit osteskive på brødet. De glemmerr at den x-antall karb sjokoladebaren innholder omtrent like mange eller flere kalorier i fett. Potetene blir serverte med smørstekt kjøttdeig og annen fettrik søppelmat. Og løsningen til folk er å kutte ut de sunne gode karbohydratene så de kan fråtse mer i fiberfattig fettrik kost...Fullstendig snudd på hodet, og en ny trend som er ekvivalenten til da man gikk rundt og trodde at tobakk hadde positive effekter på hjertet. Det er ingen gode grunner til å kutte ut karbohydrater. Det er fettet og sukkeret folk må kutte ut om de vil spise sunt. Ingen gode grunner til å kutte ut karbohydrater med mindre du har medisinske årsaker til det.

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, T-Rex skrev:

Beste sitatet fra artikkelen: "Norsk mat består av verdens beste brød, sveler, vafler, bløtkaker, frukt og bær i alle varianter. Dette skal vi – ifølge lavkarbotilhengerne - hive på båten." Sveler vafler og bløtkaker, ja det var  kostholdet sitt det..

Anonymkode: baaf8...a6b

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beste sitatet fra artikkelen: "Norsk mat består av verdens beste brød, sveler, vafler, bløtkaker, frukt og bær i alle varianter. Dette skal vi – ifølge lavkarbotilhengerne - hive på båten." Sveler vafler og bløtkaker, ja det var  kostholdet sitt det..

Anonymkode: baaf8...a6b

Jeg har lagt ut en lenke til en artikkel hvor det konstateres at eksperter (og ikke bare selvbestaltede eksperter) uttaler seg om lavkarbodiett. Jeg tror på disse menneskene, heller enn på "guruer" som skal selge spesialprodukter for å tjene penger.

Men siden lavkarbo er en religion for mange, kommer jeg ikke til å gå inn i den diskusjonen. Religiøse mennesker går det rett og slett ikke an å diskutere fornuftig med.

(Sveler, vafler og bløtkaker er ikke usunt for de fleste, i rimelige (små) mengder.)

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Lillypad87 skrev:

En veldig god idè å kutte ned på karbohydrater, da dette er hovedgrunnen til at folk går opp i vekt i utgangspunktet. Ser at enkelte har kommentert med at "for mye karbohydrater er bare sludder" og at man ikke går opp i vekt karbohydrater - dette stemmer ikke. De er grunnen for at kroppen skiller ut insulin (fettlagringshormonet) som igjen hemmer glukagon (fettforbrenningshormonet) i å utfør sin oppgave. Det metter heller ikke spesielt godt, samt gir større sjanse for småspising mellom måltider. Og trening har liten til ingen effekt på selve vektnedgangen, da det er det man spiser som avgjør dette. Men nok om det. ;) Jeg pleier ofte å lage vafler ut ifra denne oppskriften, hentet fra "fristende lavkarbo". Veldig gode, samtidig som at de metter godt:

- 4 egg
- 1 dl mandelmel
- 2 ts bakepulver

Da burde jo alle toppidrettutøvere som bøtter innpå med karbohydrater bli smellfeite...

Men det er de ikke, så de er det beste beviset på at du tar feil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...