Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Før har jeg stort sett stemt på dem jeg er mest enige med og ikke brydd meg så mye om "en stemme til x er en stemme til y" som ofte brukes for å hindre folk i å stemme på parti x. I år synes jeg det er vanskelig å finne ut hvilket parti jeg vil stemme på, så jeg bør kanskje tenke litt taktikk likevel. En stemme på et mikroskopisk parti kan jo i praksis være bortkastet og gi større fordel til et parti eller regjering jeg ikke ønsker å ha.

Så hva bør man stemme hvis det viktigste er å ikke f.eks ha Høyre eller MdG i regjering?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ønsker du ikke høyre, stemmer man AP eller Senterpartiet. Ønsker man ikke MDG, stemmer man vel Høyre eller Frp.

Men tenker uansett det lureste, er å stemme, det partiet man er mest enige med. Med mindre partiet er så mikroskopis, at det ikke har mulighet til å få noen inn på stortinget. Men da ville jeg valgt det partiet, som var nærmest, men litt større.

Anonymkode: 83231...4ff

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

I det norske systemet – i motsetning til f.eks. i USA eller Storbritannia, lønner det seg for de fleste å stemme på det partiet de er mest enig i av de 7-9 partiene som har mulighet til å bli representert på Stortinget. Vi er heldige som har et system der representasjonen i nasjonalforsamlingen er så bred, og vi bør støtte det ved å forsøke å stemme på det alternativet vi liker mest, og støtte det partiets represantasjonsmuligheter.

Endret av Overrasket
Skrevet

Mdg er så lite at de knapt får påvirket noe i regjering. Vil du ha en regjering uten Høyre, stemmer du Ap, Sp eller SV. 

Vil du ha en regjering uten mdg, kan du stemme på alle andre partier. Ap vil nok absolutt ikke ha mdg i regjering.

Frp bryr seg ikke om hvem de sitter i regjering med. De kjører sitt løp og sin politikk uavhengig av hva de andre regjeringspartiene mener.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar så langt. For å presisere, MdG og Høyre er bare brukt som eksempler. Hva stemmer man hvis man absolutt ikke vil ha med Sp, KrF, Rødt osv?

Skrevet

Jeg tenkte å stemme senterpartiet pga landbruket, men kommer til å stemme AP likevel av taktiske grunner. 

Anonymkode: 0159d...a31

• Liker 1
Skrevet

Det er slik i Norge at en stemme for X er en stemme for Y fordi partiene ikke kan danne regjering alene, men inngår koalisjoner. Det eneste store spørsmålet er - vil du heller ha Erna eller Støre som statsminister? Så stemmer du deretter. 

Venstre-Trine for eksempel endelig bestemte seg for å slutte å krangle med Frp og skjønte at rollen som kranglefant ødelegger for en borgerlig regjering. Da har Venstre-Trine endelig skjønt at hennes oppførsel øker faren for Støre som statsminister. Så en stemme for Venstre er en stemme for Erna.

På samme måte stemmer man Krf er man ikke sikker hva man får - enten Erna eller Støre, siden Hareide utelukker ikke samarbeid med Ap og samtidig ikke vil støtte Frp (dvs ødelegger for det borgerlige alternativet), så dette er iallefall for min del den mist pålitelige varianten - du vet rett og slett ikke hva du får.

For å ta det kort - en stemme for Sp er en stemme for Støre, det samme gjelder SV, MDG og Rødt. En stemme for Frp er en stemme for Erna.

Så de som vil ha Erna som statsminister bør stemme H, Frp eller V. Stemmer man KrF kan man ha stemt for Støre som statsminister.

Litt komplisert, men prøvde å gjøre det enkelt for deg.

• Liker 2
Skrevet

Kommer til å stemme det samme som alltid. 

Anonymkode: d8f85...c2e

Skrevet (endret)

Man stemmer utifra hva man ønsker å bruke stemmen til. Hvis du bare vil markere favorittpartiet ditt så stemmer du det enkelt og greit. Men hvis du vil at stemmen din skal være med å påvirke mest mulig så stemmer du på et av partiene man vet kommer over sperregrensen. Av de partiene velger man det man tror er best for Norge. Og da lar du ikke valgomatene bestemme. Et parti kan ha et partiprogram som er en perfekt match med dine verdier og meninger, men velge å ikke holde noe av det når de kommer i regjering. Troverdighet er det viktigste et parti kan ha og det utelukker alle partiene som samarbeider med tåkefyrsten Jonas.

Endret av MajorasMaske
Skrevet

Du får aldri i verden en ren AP regjering. Og hvordan AP skal sette sammen regjeringen sin, blir kun basert på hvor store samarbeidspartiene blir, og hvor mye de vil gi etter.

AP kan godt ta med MDG, SP, SV, KrF, Rødt. Du har ikke noe du skulle ha sagt.

Det er vel minst sannsynlig med an AP+FrP regjering. Det meste av andre kombinasjoner er mulig.

Skrevet
10 timer siden, Drizzt skrev:

Det eneste store spørsmålet er - vil du heller ha Erna eller Støre som statsminister? Så stemmer du deretter. 

Er det? Det er klart det har mye å si hvem som er statsminister, men de bestemmer jo ikke alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...