Gå til innhold

Erfaring med dvergdachs eller kanindachs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha andres erfaringer. Vi er en familie med to barn på 9 og 4, og leter etter en familiehund. Tenker at vi vil ha en hund som kan være med på småturer i skogen, da vi stort sett gjør slike ting i helgene. I første omgang fant jeg dverg eller kanindachs interessant pga størrelsen og at det virker som en allright hunderase.

Anonymkode: 9b372...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh kanindachs er så skjønne hunder! De har utrolig mye personlighet! Det er en stor hund i liten kropp, så de er litt vel modige for sitt eget beste, godt de er små 😂 

De blir veldig knyttet til sin eier. Kan være med på en runde i nabolaget som på en lang fjelltur. Blir de slitne kan man bare bære dem et stykke så er de klare for mer fart :P elsker fanget! Vil gjerne være med på det som skjer. Veldig smart hund som kan lære mange triks hvis man syns det er morsomt. 

De bør få bruke snuta, så hvis man har mulighet til å gå spor feks så er det supert! Ellers må man aktivisere hodet på en annen måte. Kjøpe aktiviseringsleker eller legge godbiter rundt om i huset å lære hunden å søke etter de. 

Anonymkode: 8883d...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh kanindachs er så skjønne hunder! De har utrolig mye personlighet! Det er en stor hund i liten kropp, så de er litt vel modige for sitt eget beste, godt de er små 😂 

De blir veldig knyttet til sin eier. Kan være med på en runde i nabolaget som på en lang fjelltur. Blir de slitne kan man bare bære dem et stykke så er de klare for mer fart :P elsker fanget! Vil gjerne være med på det som skjer. Veldig smart hund som kan lære mange triks hvis man syns det er morsomt. 

De bør få bruke snuta, så hvis man har mulighet til å gå spor feks så er det supert! Ellers må man aktivisere hodet på en annen måte. Kjøpe aktiviseringsleker eller legge godbiter rundt om i huset å lære hunden å søke etter de. 

Anonymkode: 8883d...b5c

Tusen takk for svar😊 

Anonymkode: 9b372...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachser strie hunder ment for jakt som krever dressur, samt mye fysisk og psykisk trening.

Anonymkode: 4551b...dab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dachser strie hunder ment for jakt som krever dressur, samt mye fysisk og psykisk trening.

Anonymkode: 4551b...dab

Jeg tenkte på korthåret dverg eller kanin:)

Anonymkode: 9b372...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte på korthåret dverg eller kanin:)

Anonymkode: 9b372...b9d

Jeg tror ikke brukeren du siterte mente strihåret, men at de er strie å ha med å gjøre? 😜

Anonymkode: 6859a...80d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, det er ikke egentlig noen forskjell mellom vanlige dachser, det er bare pelsen 😂 Ingen forskjell mellom korthåret, langhåret og strihåret liksom.

Anonymkode: 6859a...80d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er ikke egentlig noen forskjell mellom vanlige dachser, det er bare pelsen 😂 Ingen forskjell mellom korthåret, langhåret og strihåret liksom.

Anonymkode: 6859a...80d

Har lest at strihåret dachs har mer jaktinnstinkt enn kort/langhåret. 

Anonymkode: 9b372...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp med dachs, husker ikke om det var en spesiell type, døde for mange år siden. Husker den hunden som min beste venn, familiens beste venn alle de årene den levde, dere kommer til å elske den :)

Anonymkode: 36e47...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha i mente, at dette er jakthunder med masse instinkter. De kan også være litt "skarpe" og de krever en stødig hånd. Selv om de er korte i benia er de virkelig "store hunder i liten kropp".

Jeg ville mye heller funnet meg en hund blandt selspspshunderasene. Selvom de er selskspshunder, har de fire bein disse også og de blir mer en gjerne med på fjelltur! Forskjellen er at de ikke har dette innebyggede "drivet" i seg som jakthundene har. 

Får inntrykket av at dere er førstegangseiere og ikke er gårsdsmennesker eller veldig dyr/hundevandte. Jeg tror helt ærlig dere vokdne og barna vil få det mye enklere med en selskapshund.

 

 

 

Endret av Perle
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Perle skrev:

Du skal ha i mente, at dette er jakthunder med masse instinkter. De kan også være litt "skarpe" og de krever en stødig hånd. Selv om de er korte i benia er de virkelig "store hunder i liten kropp".

Jeg ville mye heller funnet meg en hund blandt selspspshunderasene. Selvom de er selskspshunder, har de fire bein disse også og de blir mer en gjerne med på fjelltur! Forskjellen er at de ikke har dette innebyggede "drivet" i seg som jakthundene har. 

Får inntrykket av at dere er førstegangseiere og ikke er gårsdsmennesker eller veldig dyr/hundevandte. Jeg tror helt ærlig dere vokdne og barna vil få det mye enklere med en selskapshund.

 

 

 

Ser at flere oppdrettere skrive at de avler frem familiehunder,  ikke jakthunder. Vi er begge dyrevandte, mannen er vokst opp med hund.

Har du noen selskapshunder å anbefale da?

Anonymkode: 9b372...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pelsstell er ok ville jeg tenkt på en Tibetansk Terrier. Trivelige, morsomme og sosiale hunder som gjerne vil være med på det som skjer. De er lærevillige og allsidige, vil lett ta til seg nye triks og er fornøyd med det den får av mosjon. Alt fra rolige dager med godbitsøk og lek i hagen til lengre turer i skog og mark. :) Du kan gjerne lese mer om rasen på Norsk Tibetansk Terrier Klubb sin nettside.

Anonymkode: e4856...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-08-19 den 1.29, AnonymBruker skrev:

Ser at flere oppdrettere skrive at de avler frem familiehunder,  ikke jakthunder. Vi er begge dyrevandte, mannen er vokst opp med hund.

Har du noen selskapshunder å anbefale da?

Anonymkode: 9b372...b9d

Selvfølgelig kan det fungere ypperlig med et dachs. :) Ville bare påpeke,  at de avlet for jakt og trenger mer dressur enn en selskapshund i de fleste tillfeller. ;)

Jeg ville sterkt vurdert en spaniel. Cavalier King Charles spaniel er nydelige familiehunder, men mtp rasens helseproblemstikk og ditto korte levealder, ville jeg styrt unna. 

Tibbetansk spaniel (tibbe) detimot, synes jeg virkelig dere bør vurdere! :) Amerikansk og engelsk cocker spaniel likeså. De er litt større, men ikke store. 

Dverg og toypuddler er også kempefine familehunder. Og absolutt ikke noen  "jålehunder". De er veldig intelligente og lærevillige. De krever dog pelstell, men det vanligste er å klippe de ned til "lammeklipp" om en ikke skal stille de ut. Dette er også hunder som mange allergikere tåler.

Bichon rasene er også gode selvskapshunder. Bichon Havanés og bichon frisé. Disee krever med også pelstell/klipp. 

Petit brabancon er også en artig og omgjengelig  morsom liten hund.

Chihuahua, er også en super familehund! Den har et ufortjent dårlig rykte pga mye dårlig ave. En chihuahua fra en god oppdretter, er en kjempehund! Elsker å bli kost med, og til tross for størrelsen, er den en skikkelig turhund. Den finnes også i to varianter, langhår og korthår. De langhårede behøver ikke pelstell eller klipp, da de ikke har underull, og fordi hårene ikke vokser. Men en chi er en veldig liten hund, og om man har små barn må man ta visse forhåndsregler. 

Pappilon og phaléne (pappilon med hengeører) er også fine familiehunder. Kan likne på en langhåret chihuahua, men de er en störrelse större, men de er fortsatt små.

Så har man spisshunderasene. Den minste pomeranian, og den litt större klleinspizen, samt den hvite Volpino italianoen.

Vil også ta med chinese crested, og chinese crested powder puff dom et alternativ. 

 

Mitt råd er å tenke på det praktiske i hverdagen, og handle ut i fra dette. Alle disse rasene jeg har nevt ovenfor har potensialet til å bli fine kose og familehunder. Og igjen, selvom de er selskapshunder, har de som sagt fire bein de óg, og de vil alle elske å gå på turer. :)

 

Anbefaler deg NKK's rasevelger: https://kjopehund.no/bli-hundeeier/rasevelger/

Ta kontakt med hundeklubben der hvor dere bor, og henvend dere til NKK for å få liste over godkjente oppdrettere innenfor den rasen dere intereserte i. 

Et annet tips, er å møte opp på den lokale hundeklubben. De pleier å arrangere ringtreninger/utstillingstreninger. Eller oppsøk nærmeste hundeutstilling. Listene over hvor disse arrangeres ligger ute på NKK sine nettsider. På en utstilling vil dere se de ulike rasene i levende live, og møte oppdretterene.

Lykke til med valget, uansett hvilken rase dere måtte bestemme dere for! Husk bare å kjøpe av en seriøs oppdretter med papirene orden! 

:blomst:

Endret av Perle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dverg- og kanindachs er selskapshunder og det finnes så vidt meg bekjent ingen i Norge som avler på disse som jakthunder. De fleste av dem har heller ikke mer jaktinstinkt enn det som like gjerne kan finnes i en hvilken som helst selskapsrase. Det de også har til felles med selskapsrasene er at det kan være avlet på en del tvilsomt gemytt som gir nervøse hunder. Jeg har hatt dachser i flere tiår og når jeg blir gammel og vil ha en typisk selskapshund skal jeg ha en strihåret kanindachs! ;)

Ellers kan jeg anbefale TS FB-gruppa "Dachshund i vårt hjerte". Der finner man både oppdrettere og engasjerte dachseiere med tonnevis av erfaring med alle de ni dachsvariantene. 

Endret av Leo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye jaktinstinkt igjen i dachs i Norge da ytterst få brukes i jakt og de færreste oppdrettere avler på det instinktet. Min erfaring er at de er like interessert i et dyr som enhver annen hund :P 

Anonymkode: 8883d...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Leo skrev:

Dverg- og kanindachs er selskapshunder og det finnes så vidt meg bekjent ingen i Norge som avler på disse som jakthunder. De fleste av dem har heller ikke mer jaktinstinkt enn det som like gjerne kan finnes i en hvilken som helst selskapsrase. Det de også har til felles med selskapsrasene er at det kan være avlet på en del tvilsomt gemytt som gir nervøse hunder. Jeg har hatt dachser i flere tiår og når jeg blir gammel og vil ha en typisk selskapshund skal jeg ha en strihåret kanindachs! ;)

Ellers kan jeg anbefale TS FB-gruppa "Dachshund i vårt hjerte". Der finner man både oppdrettere og engasjerte dachseiere med tonnevis av erfaring med alle de ni dachsvariantene. 

Takk for tips, skal sjekke den facebook gruppen☺

Anonymkode: 9b372...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...