Gå til innhold

Bofellesskap som psykisk syk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 23 år og bor for tiden hjemme hos foreldrene mine, men ønsker nå å flytte for meg selv. Jeg snakket i dag om dette med en venninne, men hun var bekymret for meg og synes ikke dette var noen god idé. Hun synes heller jeg burde flytte inn i et bofellesskap der det var personal tilgjengelig hele døgnet. Men hvordan fungerer det egentlig? Hvem kontakter man for å få informasjon? Er det vanskelig å få plass? Må man være veldig syk?

Anonymkode: 0c3ef...5d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å nevne at jeg mest sannsynlig har schizofreni. 

Skrevet

De fleste steder er det kommunen som styrer bofellesskapene. 
Hvorvidt du er klar for å bo alene, eller om bofellesskap er noe for deg, er noe du kan ta opp med behandleren din. 
Det er en del kriterier for hvem som får plass ved boliger. 

Skrevet
2 minutter siden, _popcorn_ skrev:

De fleste steder er det kommunen som styrer bofellesskapene. 
Hvorvidt du er klar for å bo alene, eller om bofellesskap er noe for deg, er noe du kan ta opp med behandleren din. 
Det er en del kriterier for hvem som får plass ved boliger. 

Skjønner. Skal ta det opp med behandler neste gang jeg snakker med han. Vet du hvilke kriterier det er for å få plass?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Skal ta det opp med behandler neste gang jeg snakker med han. Vet du hvilke kriterier det er for å få plass?

Kriteriene varierer etter hvilken bolig det er snakk om. Det er forskjellige boliger for forskjellige behov :) Og en del av de har dessverre lange ventelister. 

Anonymkode: 1c207...b38

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som den over også skriver, dette varierer etter bolig og behov, men også mellom kommunene. 
Men du må nok forvente ventelister. Min kommune har 7 boliger til psykisk, og 20 boliger til psykisk/rus, og 50-60 000 innbyggere. 
Men det finnes mange andre muligheter også. Flere kommuner har bolighjelpere, som kan hjelpe slik at man kan leve i en egen privat bolig, og få nødvendig veiledning og hjelp til daglige gjøremål og slikt. 

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Som den over også skriver, dette varierer etter bolig og behov, men også mellom kommunene. 
Men du må nok forvente ventelister. Min kommune har 7 boliger til psykisk, og 20 boliger til psykisk/rus, og 50-60 000 innbyggere. 
Men det finnes mange andre muligheter også. Flere kommuner har bolighjelpere, som kan hjelpe slik at man kan leve i en egen privat bolig, og få nødvendig veiledning og hjelp til daglige gjøremål og slikt. 

Ja, kommunens psykiatriteam kan jo komme på hjemmebesøk en gang i uka f.eks :)

Anonymkode: 1c207...b38

Skrevet

Kommer jo helt an på hvor mye du klarer deg selv :) i min kommune (13.000 innbyggere) har vi 20 boliger til rus og psykiatri, og 25 boliger til psykisk utviklingshemmede. Begge disse har heldøgnbemanning! I tillegg har mange en slags "hjemmesykepleie" fra psykiatriske sykepleiere/hjelpepleiere og vernepleiere - og får besøk 1-4 ganger om dagen alt etter behov. Høres kanskje ut som sistnevnte kan være noe for deg? Du høres jo veldig oppegående ut. Men det kan jo selvsagt ikke vi vite, det tar du opp med din behandler :) både kriteriene og ventelistene varierer veldig. Har man svært stort behov kan man også "snike i køen". Det finnes altså flere tilbud ut i fra behov - det er ikke slik at kun de aller sykeste får hjelp :) 

Anonymkode: 466fc...36c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...