Gå til innhold

Livmorhalskreft?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For et halvt år siden tok jeg celleprøve på grunn av styrtblødninger og uregelmessig og vond menstruasjon. Da ble det påvist alvorlige celleforandringer, noe overlegen på gynekologisk poliklinikk ringte og fortalte. Hun sa da at jeg måtte inn snarest for en koloskopi. Dessverre så var jeg i en fallulykke to dager etter telefonsamtalen og brakk ett kne og knuste den andre kneskålen. Vært gjennom flere operasjoner på grunn av knærne de siste månedene, og har derfor ikke kunnet ligge i gynekologisk stol. Men i dag var jeg på sykehuset og utførte koloskopien. Hun sjekket grundig i mikroskopet og hvisket noe til sykepleieren på siden av seg om noe hun så, men jeg hørte ikke hva. Etter prøven spurte hun meg en rekke spørsmål om det ligger kreft i familien (noe det gjør), om jeg har hatt plager med soppinfeksjon i det siste (noe jeg har) og om jeg tok mye antibiotika som liten (noe jeg gjorde). Hun deretter fortalte at det er dessverre sånn at en har mye kreft i familien kan man være mer utsatt for kreft, fordi immunforsvaret ikke tar knekken på "onde" celler av seg selv. Og antibiotika kan gjøre det samme med kroppen. Hun fortalte ikke noe om hvilket stadie celleforandringene ligger på, men sendte med meg en skriv om konisering og sa at jeg skulle forholde meg til dette inngrepet i første omgang, og når hun har fått svar på prøvene så må vi se om det heller må en annen behandling til. Jeg tenker jo sånn at hun må jo ha hatt en sterk indikasjon på at det ikke er helt som det skal, siden hun sendte med meg et skriv om konisering?

Jeg er så klart litt stresset nå og lurer på dere der ute som har hatt/har fått påvist livmorhalskreft - hvordan fant dere ut av det? Og hvordan var behandlingsforløpet? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koloskopi er undersøkelse av colon, altså tarmen. Men du må vente og høre hva legen sier og ta konisering før du konkluderer med kreft. 

Anonymkode: b318b...936

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koloskopi er undersøkelse av colon, altså tarmen. Men du må vente og høre hva legen sier og ta konisering før du konkluderer med kreft. 

Anonymkode: b318b...936

Mente selvsagt kolposkopi, bare autocorrecten som ville noe annet. Skjønner jeg må vente på svar, men jeg lurte i bunn og grunn på andres erfaringer med livmorhalskreft - begynnende eller ei 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...