Gå til innhold

Når dannes personligheten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når blir personligheten vår formet? Blir personligheten i det hele tatt dannet fullstendig når utvikling pågår hele livet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, vi er født med gener og særegne personlighetstrekk, men dette føler jo jeg er i konstant utforming via selvutvikling. Med mindre man står fastlåst i fortid, traumer, negative opplevelser og lignende, og stagnerer utviklingen..

Jeg synes ofte det er dumt at 'den man er når man er 5 år' blir definert til at det er 'den man blir som voksen' - og dermed skal man tilpasse seg den '5 åringen' fremfor at den '5 åringen' kan lære seg å håndtere sine trekk på en god måte og utvikle seg. 

Kanskje det egentlig er den enkeltes evne til bevissgjøring som avgjør dette her.

Skrevet
36 minutter siden, Mass skrev:

Når blir personligheten vår formet? Blir personligheten i det hele tatt dannet fullstendig når utvikling pågår hele livet?

Synes folk er seg selv hele tiden jeg, med mer eller mindre modning inn i bildet.

Skrevet
16 minutter siden, O.G. skrev:

Synes folk er seg selv hele tiden jeg, med mer eller mindre modning inn i bildet.

Ja i normale tilfeller med det ordinære familielivet så er det nok kanskje slik. Man lærer alt det man skal lære og modnes.

Men når barnet opplever traumer før fylte 5 år og blir 'behandlet' ut fra det den dag i dag når h*n er fylte 35 år med holdningen om at personligheten ble formet før de fylte 5 år, så skurrer det.....

Skrevet
25 minutter siden, Mass skrev:

Joda, vi er født med gener og særegne personlighetstrekk, men dette føler jo jeg er i konstant utforming via selvutvikling. Med mindre man står fastlåst i fortid, traumer, negative opplevelser og lignende, og stagnerer utviklingen..

Jeg synes ofte det er dumt at 'den man er når man er 5 år' blir definert til at det er 'den man blir som voksen' - og dermed skal man tilpasse seg den '5 åringen' fremfor at den '5 åringen' kan lære seg å håndtere sine trekk på en god måte og utvikle seg. 

Kanskje det egentlig er den enkeltes evne til bevissgjøring som avgjør dette her.

Du vil alltid ha kjernepersonligheten din med mindre man utvikler en personlighetsforstyrrelse. 

Skrevet

Personligheten er formbar. Du kan bli såkalt "hjernevasket", og de fleste blir det. Ingen er 100% seg selv, som et resultat av kun seg selv.

Skrevet
4 hours ago, WubWub said:

Du vil alltid ha kjernepersonligheten din med mindre man utvikler en personlighetsforstyrrelse. 

Men man er vel den samme selv om man har en personlighetsforstyrrelse?

Anonymkode: 62104...085

Skrevet

I mors liv. Alle babyer/ nyfødte har egen personlighet.

Anonymkode: 83181...a38

Skrevet

Gjennom hele livet. Man lærer så lenge man lever, og livets lekse er som en spiral. Utvikler man seg ikke vil man møte på samme problemer eller feil igjen og igjen, først når man utvikler seg greier man å komme videre og ut av spiralen. Personlighet formes av alt man er igjennom av motgang og gleder, og av de mennesker man omgås, og de verdiene man har innvendig i hjertet sitt. Verdiene og omgivelsene kan forandre seg gjennom livet og vil dermed påvirke personligheten også.

Anonymkode: 765c8...256

Skrevet

Du spør om to forskjellige ting, når personligheten dannes og når den formes. Den formes hele livet, men er dannet ved fødsel.

Skrevet
12 minutter siden, Horten Market skrev:

Du spør om to forskjellige ting, når personligheten dannes og når den formes. Den formes hele livet, men er dannet ved fødsel.

Det stemmer , hjernen har nevroplastisitet fra vi blir født til vi blir gamle. Vår personlighet er i stadig forandring utifra omgivelsene vi befinner oss i - men kjerneselvet vil alltid være der.

Skrevet
11 timer siden, Horten Market skrev:

Hvis man skal tenke sånn, så er den dannet når sædcellen og eggcellen smelter sammen. Alt ligger der.

Skrevet

Jeg vil umiddelbart svare hele livet.   Vi utvikles og endrer oss i takt med endringer i kroppen og omgivelsene.

Et stille barn kan bli en skråsikker tenåring, som blir en reflektert voksen, og til slutt en bitter pensjonist f.eks. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
18 minutter siden, Kalevala skrev:

Jeg vil umiddelbart svare hele livet.   Vi utvikles og endrer oss i takt med endringer i kroppen og omgivelsene.

Et stille barn kan bli en skråsikker tenåring, som blir en reflektert voksen, og til slutt en bitter pensjonist f.eks. 

Jeg tror nok dette er riktig, til en viss grad. Gener og barndom har mye å si, men senere erfaringer og opplevelser kan også bidra sterkt.

Men så kan man jo spørre seg om hva "personlighet" er også.

Endret av T-Rex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...