AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #21 Skrevet 18. august 2017 20 timer siden, GoldenLioness skrev: Om alle barn i barnehagen skulle bli holdt hjemme når de har snørrnese så kunne de like godt ha lagt ned. Det er noe annet med vannkopper, omgangssyke etc. Det er ikke snakk om snørrete, men å holde barna hjemme i 24 timer etter siste målte feber. Jeg kan også sende barnet mitt i bhg med snørrete nese, men holder hjemme i 24 timer etter feber. Skulle bare mangle! Anonymkode: bcf76...6ca
Gjest GoldenLioness Skrevet 18. august 2017 #22 Skrevet 18. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke snakk om snørrete, men å holde barna hjemme i 24 timer etter siste målte feber. Jeg kan også sende barnet mitt i bhg med snørrete nese, men holder hjemme i 24 timer etter feber. Skulle bare mangle! Anonymkode: bcf76...6ca Hvorfor? Så lenge barnet er i fin form så er det ingen grunn til å sitte hjemme og glane i taket med ungen....
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #23 Skrevet 18. august 2017 24 minutter siden, GoldenLioness skrev: Hvorfor? Så lenge barnet er i fin form så er det ingen grunn til å sitte hjemme og glane i taket med ungen.... Fordi barnet kan ha andre smittsomme sykdommer som smitter før de 24 timene har gått.. Sånne foreldre som ikke tar disse karantene alvorlig klarer jeg ikke synes noe om. Hilsen mor til en som var syk nesten hver dag første vinter, pga akkuratt dette! Anonymkode: bcf76...6ca
Gjest GoldenLioness Skrevet 18. august 2017 #24 Skrevet 18. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi barnet kan ha andre smittsomme sykdommer som smitter før de 24 timene har gått.. Sånne foreldre som ikke tar disse karantene alvorlig klarer jeg ikke synes noe om. Hilsen mor til en som var syk nesten hver dag første vinter, pga akkuratt dette! Anonymkode: bcf76...6ca Ved en halv grad lett feber på morgenen og litt blankt snørr så er det tvilsomt at det dukker opp masse nye smittsomme sykdommer dagen etter når barnet er uten feber på ettermiddagen, natten og dagen etter med god appetitt og løper rundt med masse energi. Pleier ungene dine å utvikle andre smittsomme sykdommer ved forkjølelse så burde du nok oppsøke spesialister for det er et nytt fenomen for meg iallfall.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #25 Skrevet 18. august 2017 På 17.8.2017 den 8.46, AnonymBruker skrev: Jobber i barnehage. Du risikerer at andre foreldre må ta seg fri fra sine like viktige jobber fordi at deres barn blir smittet med feber fra ditt barn. De ansatte kan også bli smittet av feber og må ta seg sykedager. Ofte blir det ikke satt inn vikar, fordi det ikke finnes penger til vikar i budsjettene til barnehager. Det betyr dårligere voksentetthet og dermed dårligere tilbud til ditt barn og alle andres barn i barnehagen den tid de ansatte er borte fra jobb. Derfor regelen om å holde barnet hjemme 24t etter siste målte feber. Folk må forstå dette, at det handler ikke bare om ditt barn... (ikke rettet mot TS, men mot flere som har svart her i tråden). TS, du skal selvfølgelig holde barnet hjemme. Anonymkode: 13e6b...012 Feber i seg selv smitter normalt sett ikke. Det er evt årsaken til at barnet har feber som kan smitte. Feber er i de fleste tilfeller ett av symptomene. Og barn med feber, eller som ikke er helt i form, trenger selvfølgelig å ta det rolig hjemme for å klare å bli helt frisk igjen. Ellers er jeg for så vidt enig i det du skriver om barnehage. Anonymkode: 80a84...ece 1
ViljaH Skrevet 19. august 2017 #26 Skrevet 19. august 2017 På 8/17/2017 den 16.14, GoldenLioness skrev: Om alle barn i barnehagen skulle bli holdt hjemme når de har snørrnese så kunne de like godt ha lagt ned. Det er noe annet med vannkopper, omgangssyke etc. Snørrnese og feber er ikke det samme. Det handler om å unngå UNØDIG smitte. Ingen som sier et barn må holdes hjemme i 14 dager til forkjølelse er over. Standard mønster er at barn er feberfrie og mest pigg på morgenen, så kommer det tilbake igjen utover ettermiddag og kveld. Det er tre hensyn å ta; - barnet som bør slippe barnehage når det hangler, - barn og voksne i barnehagen som bør slippe å utsettes for smitte unødig, -foreldrenes jobb som vil ha dem tilstede. I prioritert rekkefølge! Hvis mitt barn har feber ettermiddag/kveld, så holder vi alltid hjemme neste dag. Da er noe på gang.
Gjest GoldenLioness Skrevet 19. august 2017 #27 Skrevet 19. august 2017 17 minutter siden, ViljaH skrev: Snørrnese og feber er ikke det samme. Det handler om å unngå UNØDIG smitte. Ingen som sier et barn må holdes hjemme i 14 dager til forkjølelse er over. Standard mønster er at barn er feberfrie og mest pigg på morgenen, så kommer det tilbake igjen utover ettermiddag og kveld. Det er tre hensyn å ta; - barnet som bør slippe barnehage når det hangler, - barn og voksne i barnehagen som bør slippe å utsettes for smitte unødig, -foreldrenes jobb som vil ha dem tilstede. I prioritert rekkefølge! Hvis mitt barn har feber ettermiddag/kveld, så holder vi alltid hjemme neste dag. Da er noe på gang. Feber er ikke smittsomt. Om barnet ikke er pigg så holdes det selvsagt hjemme. I verste fall ringer barnehagen og ber en hente ungen om han ikke er i form. Og en halv grad feber på morgen og formiddag der barnet spiser, drikker og løper rundt er ikke det samme som 40 i feber der ungen er slått ut.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #28 Skrevet 19. august 2017 Du tenker helt rett. Ansvaret du har overfor ditt barn burde alltid veie tyngre enn ansvaret for jobben! 😊 Anonymkode: c35fd...9f9
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #29 Skrevet 19. august 2017 9 timer siden, GoldenLioness skrev: Feber er ikke smittsomt. Om barnet ikke er pigg så holdes det selvsagt hjemme. I verste fall ringer barnehagen og ber en hente ungen om han ikke er i form. Og en halv grad feber på morgen og formiddag der barnet spiser, drikker og løper rundt er ikke det samme som 40 i feber der ungen er slått ut. Og innen de ringer har smitten skjedd, hva er så vanskelig med å holde karantene tiden? Fatter det ikke! Din jobb er ikke viktigere enn min! Og nei, mitt barn har ingen underliggende grunner for mye sykdom, som du antok i tidligere innlegg. Men du er vel en spnn som sender ungen i bhg dagen etter de har kastet opp også.. Anonymkode: bcf76...6ca
Gjest GoldenLioness Skrevet 19. august 2017 #30 Skrevet 19. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og innen de ringer har smitten skjedd, hva er så vanskelig med å holde karantene tiden? Fatter det ikke! Din jobb er ikke viktigere enn min! Og nei, mitt barn har ingen underliggende grunner for mye sykdom, som du antok i tidligere innlegg. Men du er vel en spnn som sender ungen i bhg dagen etter de har kastet opp også.. Anonymkode: bcf76...6ca Forkjølelse er umulig å unngå i en barnehage. For n'te gang så er ikke feber smittsomt. Om du har lest hva jeg har skrevet så vet du hva jeg mener om barn er syk med omgangssyke etc.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #31 Skrevet 19. august 2017 1 time siden, GoldenLioness skrev: Forkjølelse er umulig å unngå i en barnehage. For n'te gang så er ikke feber smittsomt. Om du har lest hva jeg har skrevet så vet du hva jeg mener om barn er syk med omgangssyke etc. Nei feber er ikke smittsomt, men det kan være årsaker til feberen som er smittsomme. Forkjølelse er da inget stress, men 8 lungebetennelser og 4 runder med ørebetennelse er! At deg er mulig å ikke respektere disse reglene? Det er snakk om en dag, ikke to! Blir så oppgitt! Det er dere som ikke forholder dere til karantene reglene rundt feber som biir dålig likt! Feber er feber, om tempen er 38 eller 40 gir jeg beng i, hold ungen din hjemme til den er frisl, altså feberfri i 24 timer! Blir så oppgitt og sinna! Dette går faktisk utover andre barn og de ansatte i barnehagen, men det driter dere jo selvfølgelig i, for litt feber er jo ikke farlig, ifølge deg. Isteden for kun å tenke på deg selv, tenk også på de andre 13-14 barna på avdelingen og de 6 voksne! Anonymkode: bcf76...6ca 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #32 Skrevet 19. august 2017 Ungen vår er forkjøla omtrent annenhver uke. Vi prøver å holde reglene, og er straks tomme for sykt barn-dager. I august. Yay. Skjønner jo nå at det er pga dere andre kjøtthuer som gir faen. Takk. Nei, feber smitter ikke, men forkjølelsen som ligger bak, smitter!! Tips: feberfri morgen betyr ikke at ungen er feberfri klokka 12. Noen av dere måler vel feber på morgenen og sender ungen i barnehagen med en paracet innabords.. Anonymkode: b4da2...9a4 3
Gjest GoldenLioness Skrevet 19. august 2017 #33 Skrevet 19. august 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei feber er ikke smittsomt, men det kan være årsaker til feberen som er smittsomme. Forkjølelse er da inget stress, men 8 lungebetennelser og 4 runder med ørebetennelse er! At deg er mulig å ikke respektere disse reglene? Det er snakk om en dag, ikke to! Blir så oppgitt! Det er dere som ikke forholder dere til karantene reglene rundt feber som biir dålig likt! Feber er feber, om tempen er 38 eller 40 gir jeg beng i, hold ungen din hjemme til den er frisl, altså feberfri i 24 timer! Blir så oppgitt og sinna! Dette går faktisk utover andre barn og de ansatte i barnehagen, men det driter dere jo selvfølgelig i, for litt feber er jo ikke farlig, ifølge deg. Isteden for kun å tenke på deg selv, tenk også på de andre 13-14 barna på avdelingen og de 6 voksne! Anonymkode: bcf76...6ca Ungen min hadde en halv grad i feber på morgenen og litt snørrete. Han var pigg hele dagen hjemme med meg og feberen gikk over før lunsj og kom ikke tilbake. Han var helt feber fri på formiddagen den kom ikke tilbake. Han sov som en stein hele natta og var like kvikk dagen etter. Ingen av de ansatte reagerte på at jeg leverte han(og de sier ifra)og han løp inn smilende og glad med masse energi. Hadde han hatt feber på ettermiddagen og kvelden og hadde vært slapp så hadde jeg selvsagt holdt han hjemme. Tror jeg hadde visst om ungen min hadde hatt lungebetennelse eller ørebetennelse gitt. Det går an å bruke huet og fornuften litt også. Endret 19. august 2017 av GoldenLioness
ViljaH Skrevet 22. august 2017 #34 Skrevet 22. august 2017 På 8/19/2017 den 9.05, GoldenLioness skrev: Feber er ikke smittsomt. Om barnet ikke er pigg så holdes det selvsagt hjemme. I verste fall ringer barnehagen og ber en hente ungen om han ikke er i form. Og en halv grad feber på morgen og formiddag der barnet spiser, drikker og løper rundt er ikke det samme som 40 i feber der ungen er slått ut. Forstår du hva feber er? Det er kroppen som girer opp for å bekjempe en infeksjon. Som kan være smittsomt, og ubehagelig. Selv om ungen virker pigg, så har han godt av å ta en rolig dag når kroppen brygger på sykdom. Ikke noe poeng å kjøre de små så hardt. Jeg har alltid holdt barna hjemme når de hangler. Min arbeidsgiver vil gjerne ha meg på jobb, men som yrkesaktiv forelder har jeg rett til lønnet omsorgsperm for å ta meg av mine syke små. Jeg har aldri møtt annet enn profesjonalitet rundt dette. Nå for tiden får jeg jobbet en del hjemmefra også. 1
The Kitten Skrevet 23. august 2017 #35 Skrevet 23. august 2017 Hva om barnet er fullstending opplagt selv om det har feber? Jeg må (om måtte som barn også) ha minst 39 i feber før jeg vet om jeg har feber. Min bror derimot kunne ha en halv grad av feber og være totalt sengeliggende, så det varierer fra barn til barn hvordan feber slår ut. Nå er jeg ikke uenig i at man skal overholde 24-timers regelen, men hva med de barna som ikke vise symptomer på feber før den er ganske høy? Skal foreldrene måle temperature på barna hver morgen? 1
Minlillelykke Skrevet 23. august 2017 #36 Skrevet 23. august 2017 6 timer siden, The Kitten skrev: Hva om barnet er fullstending opplagt selv om det har feber? Jeg må (om måtte som barn også) ha minst 39 i feber før jeg vet om jeg har feber. Min bror derimot kunne ha en halv grad av feber og være totalt sengeliggende, så det varierer fra barn til barn hvordan feber slår ut. Nå er jeg ikke uenig i at man skal overholde 24-timers regelen, men hva med de barna som ikke vise symptomer på feber før den er ganske høy? Skal foreldrene måle temperature på barna hver morgen? De vil kjennes varme om de har 38 eller høyere. Min reagerer heller ikke negativt på feber før han npr 39, men er han varm måler jeg. Måler han 37.5 eller høyere vet jeg at det blir minst to dager hjemme
Gjest GoldenLioness Skrevet 23. august 2017 #37 Skrevet 23. august 2017 16 timer siden, ViljaH skrev: Forstår du hva feber er? Det er kroppen som girer opp for å bekjempe en infeksjon. Som kan være smittsomt, og ubehagelig. Selv om ungen virker pigg, så har han godt av å ta en rolig dag når kroppen brygger på sykdom. Ikke noe poeng å kjøre de små så hardt. Jeg har alltid holdt barna hjemme når de hangler. Min arbeidsgiver vil gjerne ha meg på jobb, men som yrkesaktiv forelder har jeg rett til lønnet omsorgsperm for å ta meg av mine syke små. Jeg har aldri møtt annet enn profesjonalitet rundt dette. Nå for tiden får jeg jobbet en del hjemmefra også. Du vet at smittefaren hovedsakelig allerede har kommet og gått når barnet først har blitt syk?
ViljaH Skrevet 28. august 2017 #38 Skrevet 28. august 2017 På 23.8.2017 den 18.05, GoldenLioness skrev: Du vet at smittefaren hovedsakelig allerede har kommet og gått når barnet først har blitt syk? Nei, det vet jeg ikke. Luftveisinfeksjoner starter ofte med feber, så blomstrer det i snørring og hosting med flyvende dråpesmitte.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #39 Skrevet 29. august 2017 På 19.08.2017 den 19.09, GoldenLioness skrev: Forkjølelse er umulig å unngå i en barnehage. For n'te gang så er ikke feber smittsomt. Om du har lest hva jeg har skrevet så vet du hva jeg mener om barn er syk med omgangssyke etc. Feber er ikke smittsomt, men ÅRSAKEN til feberen kan være så mye, så dette er bare tull å diskutere. Ingen vet hvorfor man har feber før sykdommen har brutt ut, og kanskje også etter et besøk hos legen. Det er mennesker med samme innstilling som deg som gjør at mange blir smittet unødvendig! Ha respekt for de rundt deg, så unngår mye sykdom å spre seg unødvendig! https://www.nrk.no/livsstil/nar-er-du-smittsom_-1.7524220 Anonymkode: b242b...1d8
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #40 Skrevet 29. august 2017 Barn som hangler vil jo ofte ikke klare å gjennomføre planlagte aktiviteter i barnehagen og på småbarnsavdelingen vil det kanskje oppmerksomheten til en voksen. Det er forskjell på at barnet virker pigg hjemme når han sitter i sofaen med iPaden kontra er i barnehagen og går på tur eller andre aktiviteter. I vår barnehage har vi ikke mulighet å holde et barn inne for rolige aktiviteter når resten av avdelingen har turdag. Tenk på barnets beste,og husk at i barnehagen er barnet et av mange så det er ikke sikkert formen er like bra der som hjemme. Anonymkode: 916d3...65b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå