AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #1 Skrevet 16. august 2017 Sønnen min hadde feber i natt og kjentes også varm ut i dag tidlig. Var sutrete da han våknet etter duppen sin i dag også (han er to år) og kjentes varm, men jeg målte ikke tempen. Nå er han i fin form og har nok ikke feber, men jeg ønsker å ha ham hjemme i morgen både for at han skal få ta det med ro og fordi dette er reglene til bhg (24 t feberfri). Kjenner et stort press fra jobben på å komme dit...pappaen kan ikke ta fri i morgen (er i utlandet på jobbreise) og ingen barnevakter i nærheten. Trenger bare litt støtte på at jeg tenker riktig her! Anonymkode: 4ab28...ac9 1
livmor Skrevet 16. august 2017 #2 Skrevet 16. august 2017 Selvfølgelig tenker du riktig. Så lenge man forsøker å fordele sykt barn på begge foreldre så langt det går, har man gjort det man kan for alle parter. 9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #3 Skrevet 16. august 2017 Aldri hørt om noen regel på 24 timer feberfri, men virker han fortsatt litt sliten og slapp i morgen kan du jo selvsagt ha han hjemme Ellers så er ofte barn fort til hektene igjen etter feber, har selv en 2-åring som kan ha feber en dag og henger i taklampen neste dag, så jeg har sjekket feber og allmentilstand om morgenen dersom han har vært pigg dagen før, og sendt i barnehagen om han er feberfri Anonymkode: e98ec...def 3
livmor Skrevet 16. august 2017 #4 Skrevet 16. august 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aldri hørt om noen regel på 24 timer feberfri, men virker han fortsatt litt sliten og slapp i morgen kan du jo selvsagt ha han hjemme Ellers så er ofte barn fort til hektene igjen etter feber, har selv en 2-åring som kan ha feber en dag og henger i taklampen neste dag, så jeg har sjekket feber og allmentilstand om morgenen dersom han har vært pigg dagen før, og sendt i barnehagen om han er feberfri Anonymkode: e98ec...def 24 timer feberfri er veldig vanlig regel i barnehagene. Og den er der av flere grunner! 10
Belima Skrevet 16. august 2017 #5 Skrevet 16. august 2017 Les dette: https://www.fhi.no/sv/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/ Kan være greit å sette seg inn i litt forskjellig hva staten mener om dette.
Måbarefåsiat... Skrevet 16. august 2017 #6 Skrevet 16. august 2017 Skulle bare mangle at han ikke skal være hjemme i morgen :-) 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #7 Skrevet 16. august 2017 5 minutter siden, livmor skrev: 24 timer feberfri er veldig vanlig regel i barnehagene. Og den er der av flere grunner! Det er vel mer en anbefaling enn et ufravikelig krav. Synes det er greit som en hovedregel, men det går vel an å se barnet litt an. Om almenntilstanden er bra, synes jeg man kan sende ihvertfall litt større barn i barnehagen selv om de hadde feber i går. Og så får heller foreldrene være forberedt på å komme å hente om det skulle bli nødvendig. 48 timersregelen etter oppkast og diare er viktigere. Anonymkode: b9d90...dfa 2
livmor Skrevet 16. august 2017 #8 Skrevet 16. august 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel mer en anbefaling enn et ufravikelig krav. Synes det er greit som en hovedregel, men det går vel an å se barnet litt an. Om almenntilstanden er bra, synes jeg man kan sende ihvertfall litt større barn i barnehagen selv om de hadde feber i går. Og så får heller foreldrene være forberedt på å komme å hente om det skulle bli nødvendig. 48 timersregelen etter oppkast og diare er viktigere. Anonymkode: b9d90...dfa TS sier selv at barnehagen har en regel som sier at barna skal være feberfrie i 24 timer før de kommer tilbake til barnehagen. Temmelig arrogant å anse den regelen som veiledende fordi man syns den er unødvendig og fordi andre regler er viktigere. 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #9 Skrevet 16. august 2017 1 time siden, livmor skrev: 24 timer feberfri er veldig vanlig regel i barnehagene. Og den er der av flere grunner! Ikke i de barnehagene jeg er kjent med i alle fall. Kun 48 timer i forbindelse med oppkast/diaré. Feber kan komme og gå like raskt igjen hos barn uten andre symptomer Anonymkode: e98ec...def 1
Minlillelykke Skrevet 17. august 2017 #10 Skrevet 17. august 2017 Vi holder alltid vår toåring hjemme til formen er fin. Hos oss vil det ofte si 24-48 timer etter sist målte forhøyet temp 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #11 Skrevet 17. august 2017 Jobber i barnehage. Du risikerer at andre foreldre må ta seg fri fra sine like viktige jobber fordi at deres barn blir smittet med feber fra ditt barn. De ansatte kan også bli smittet av feber og må ta seg sykedager. Ofte blir det ikke satt inn vikar, fordi det ikke finnes penger til vikar i budsjettene til barnehager. Det betyr dårligere voksentetthet og dermed dårligere tilbud til ditt barn og alle andres barn i barnehagen den tid de ansatte er borte fra jobb. Derfor regelen om å holde barnet hjemme 24t etter siste målte feber. Folk må forstå dette, at det handler ikke bare om ditt barn... (ikke rettet mot TS, men mot flere som har svart her i tråden). TS, du skal selvfølgelig holde barnet hjemme. Anonymkode: 13e6b...012 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #12 Skrevet 17. august 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Aldri hørt om noen regel på 24 timer feberfri, men virker han fortsatt litt sliten og slapp i morgen kan du jo selvsagt ha han hjemme Ellers så er ofte barn fort til hektene igjen etter feber, har selv en 2-åring som kan ha feber en dag og henger i taklampen neste dag, så jeg har sjekket feber og allmentilstand om morgenen dersom han har vært pigg dagen før, og sendt i barnehagen om han er feberfri Anonymkode: e98ec...def Har erfaring med flere bhg, samtlige har hatt 24- timers regel ang feber. Anonymkode: fd58b...748 2
Vera Vinge Skrevet 17. august 2017 #13 Skrevet 17. august 2017 Jeg hadde holdt barnet hjemme dersom det hadde feber utover dagen dagen før. Jeg vet mange sender barna i barnehage basert på hvordan de er om morgenen, dersom de har hatt feber kvelden før, men det er jo veldig vanlig at også syke barn er piggere på morgenen og så blir de verre igjen utover dagen. Dette er grunnen til at barnehagene helst vil ha feberfrihet 24 timer ca, fordi det er vanskelig å vurdere hvor syk barnet er om morgenen hvis de har hatt feber ettermiddagen/kvelden før. 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 17. august 2017 #14 Skrevet 17. august 2017 Vi er i gang igjen Min og våknet med lett feber og snørrnese. Han er i fin form, men litt trøtt og grinete. Jeg ser an utover kveld/natt og morgen om han skal i barnehagen i morgen. Er han feberfri og fin form så ser jeg ikke noe grunn til å holde han hjemme med mindre feberen stiger.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #15 Skrevet 17. august 2017 1 time siden, GoldenLioness skrev: Vi er i gang igjen Min og våknet med lett feber og snørrnese. Han er i fin form, men litt trøtt og grinete. Jeg ser an utover kveld/natt og morgen om han skal i barnehagen i morgen. Er han feberfri og fin form så ser jeg ikke noe grunn til å holde han hjemme med mindre feberen stiger. Hold han hjemme som anbefalt så andre barn slipper å vli syke! Dette er grunnen til mye sykdom blandt bhg barn, blandt annet. Anonymkode: bcf76...6ca 2
Kårhild Skrevet 17. august 2017 #16 Skrevet 17. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber i barnehage. Du risikerer at andre foreldre må ta seg fri fra sine like viktige jobber fordi at deres barn blir smittet med feber fra ditt barn. De ansatte kan også bli smittet av feber og må ta seg sykedager. Ofte blir det ikke satt inn vikar, fordi det ikke finnes penger til vikar i budsjettene til barnehager. Det betyr dårligere voksentetthet og dermed dårligere tilbud til ditt barn og alle andres barn i barnehagen den tid de ansatte er borte fra jobb. Derfor regelen om å holde barnet hjemme 24t etter siste målte feber. Folk må forstå dette, at det handler ikke bare om ditt barn... (ikke rettet mot TS, men mot flere som har svart her i tråden). TS, du skal selvfølgelig holde barnet hjemme. Anonymkode: 13e6b...012 Er feber smittsomt? 3
RompeRusk Skrevet 17. august 2017 #17 Skrevet 17. august 2017 5 minutter siden, Kårhild skrev: Er feber smittsomt? Feber er like smittsomt som hodepine 3
Kårhild Skrevet 17. august 2017 #18 Skrevet 17. august 2017 7 minutter siden, RompeRusk skrev: Feber er like smittsomt som hodepine 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #19 Skrevet 17. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber i barnehage. Du risikerer at andre foreldre må ta seg fri fra sine like viktige jobber fordi at deres barn blir smittet med feber fra ditt barn. De ansatte kan også bli smittet av feber og må ta seg sykedager. Ofte blir det ikke satt inn vikar, fordi det ikke finnes penger til vikar i budsjettene til barnehager. Det betyr dårligere voksentetthet og dermed dårligere tilbud til ditt barn og alle andres barn i barnehagen den tid de ansatte er borte fra jobb. Derfor regelen om å holde barnet hjemme 24t etter siste målte feber. Folk må forstå dette, at det handler ikke bare om ditt barn... (ikke rettet mot TS, men mot flere som har svart her i tråden). TS, du skal selvfølgelig holde barnet hjemme. Anonymkode: 13e6b...012 Feber smitter ikke.. Er det andre symptomer/sykdom som følger feberen og som er smittsomt holder man selvsagt barnet hjemme. Ellers er det generelle rådet som lenket over her, at barnet ikke sendes i barnehage før det er feberfri og med god almenntilstand. Ser flere nevner 24 timers regel, den har vi ikke i vår barnehage (stor basebarnehage i Oslo) og har også erfaringer fra flere andre barnehager, så det er nok ulik praksis her. Anonymkode: e98ec...def 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 17. august 2017 #20 Skrevet 17. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hold han hjemme som anbefalt så andre barn slipper å vli syke! Dette er grunnen til mye sykdom blandt bhg barn, blandt annet. Anonymkode: bcf76...6ca Om alle barn i barnehagen skulle bli holdt hjemme når de har snørrnese så kunne de like godt ha lagt ned. Det er noe annet med vannkopper, omgangssyke etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå