Gå til innhold

Hva slags sko til spinning?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Akkurat som meg. Jeg kjøpte sko etter at jeg var drit lei av den ubehagelige følelsen jeg fikk under føttene av å sykle med aerobic-sko (og jeg fant ut at det ikke var så lurt for skoa sin del). Jeg var på sykkelsenteret i Bergen og de førte sko fra ca.400kr og oppover. Jeg kjøpte Diadora, som også kunne brukes ute for jeg tenker å investere i nye pedaler på sykkelen min.

Dette var meg...bare glemte å logge inn :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom man vil få litt mer ut av hvert tråkk kan det være lurt med et par sykkelsko. Om man bruker ankelen godt vil man da fordele arbeidet på forside lår (på veg ned) og bakside lår og legg (på veg opp). Da får man et jevnere tråkk og slipper "stampingen" man lett får ved vanlige sko i stroppene. Om man skal få skoa til å henge så godt fast at man får utnyttet tråkket godt, må man jo nærmest snurpe skoen fast og det er ikke særlig behagelig.

Om man kun spinner en gang i uken høres det kanskje litt skummelt ut å bruke noen hundrelapper, men følelsen blir en helt annen. Jeg har brukt de samme skoa i 6 år nå (kanskje ikke helt bra...) og kjøpte de for rundt 500 kr. De har ganske myk såle, men har selvfølgelig brikka under. Det er den som gjør den store forskjellen. Jeg anbefaler ikke å kjøpe veldig stive sko første gangen, men de bør være stivere enn vanlige joggesko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Thor de France

Til alle dere som vurderer sykkelsko så ikke la dere lure av billige priser.

Clips/cleats er inkludert i prisen! Alle seriøse butikker leverer dette med skoene. Å ta 189,- kr for dette er rip off! Det er bare en måte å få ned prisen på billigsko som brukes som lokketilbud, så tar de det igjen på clipsene, og da er ikke skoene så veldig billig likevel...

Angående sykkelsko så er det to ting som gjelder for å få et mest mulig effektivt tråkk.

1. stivest mulig såle

2. best mulig tilpassning slik at skoen kan sitte hardest mulig på foten (kan snøres hardt nok)

Stiv såle er ikke optimalt hvis skoen skal gåes med, f.eks hvis du sykler i byen og ikke vil skifte med en gang du hopper av sykkelen. Eller f.eks hvis du sykler i skogen og må trille eller bære sykkelen. Stiv såle gir også større sjanse for gnagsår i tilvenningen.

Når det gjelder "snøring" så er skoene med 3 borrelåser i utgangspunktet bedre enn de med 2 borrelåser.

Og når det gjelder pris, så er det bedre å kjøpe et par til 1000 kr med en gang enn å kjøpe et til 500 kr, for så å oppdage at du ikke er fornøyd og så må kjøpe et par til 1000 kr etterpå...

Dessuten så følger klipsene alltid med dyre sko, uten at det koster ekstra! Bare legg merke til at klipsene blir tatt ut av samme eske som skoene neste gang du skal kjøpe sko. Det er samme prinsip som elektrosjappene i syden bruker. Du kjøper f.eks en bærbar CD spiller, og idet du skal betale spør selgeren om du ikke skal ha med lader eller strømkabel i tillegg. Men den ligger jo selvfølgelig i samme esken som CD spilleren, og skal ikke koste noe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Mine sko kostet 1200. UTEN klips. Og disse ble kjøpt på en sykkelbutikk. Var faktisk ingen sykkelsko som hadde ferdigmonterte klips. Kanskje fordi det finnes flere forskjellige klips...? (Var faktisk bare billigskoene på XXL som hadde klipsene montert)

Men enig i resten. Sykkelsko skal være stive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 600 eller 700 for mine (husker ikke helt) - men det var halv pris. De hadde med andre ord kostet 1200 - 1400 uten klips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at jeg skrev at man ikke skal kjøpe veldig stive sko første gangen er rett og slett at overgangen blir for stor og beina kommer til å verke som fy. Har prata med flere aktive syklister som heller ikke kan bruke de stiveste skoa pga at de får smerter i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...