Gå til innhold

Datter har fått Sobril av lege

Fremhevede innlegg

Skrevet

Datter opplever depresjon og sier hun har hatt selvmordstanker uten at hun har hatt planer om dette. Oppsøker en turnuslege, som tar seg god tid og deretter sender henne hjem med Sobril og avtale om oppfølging om 1 uke. 

Er det noen som har erfaringer med Sobril? 

Anonymkode: 69f24...241

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun fått tilbud om oppfølging av spesialist (psykolog/psykiater/DPS)? Sobril har som regel god effekt på angst og uro, og det er også derfor det er lett å bli avhengig av dem. Generelt bør man ha tett oppfølging så lenge man bruker slike medisiner, for det er litt som smertestillende på den måten at de kan fjerne plagene, men gjør ingenting med årsaken.

• Liker 13
Skrevet

Hvor gammel er hun? Fikk hun tilbud om psykolog?

Da jeg var tenåring slet jeg mye, men fikk aldri tilbud om psykolog selv om mange på skolen, rådgivere via skolen osv visste om det. Da jeg var 20 gikk jeg til fastlegen og fikk antidep- men fortsatt ikke tilbud om psykolog

Nå er jeg 28, har ingen jobb eller utdanning, og problemene mine har blitt enda verre

Anonymkode: 4df5e...b45

• Liker 3
Skrevet

Skremmende! Et b-preparat som gir lett avhengighet! 

Burde henvises til samtaler!! Enten kommunalt eller DPS. 

Gis ofte ved angst og uro. 

Huff så tragisk!! 

Anonymkode: 8fd33...f93

• Liker 11
Skrevet

Sobril skal jo virke på angst og uro. Men tar kun vekk symptomet. Sliter hun så mye som du sier så behøver hun tettere og bedre oppfølging. Fort gjort å bli avhengig av sobril. Hun må hellet få jevnlige timer hos psykolog/psykiater og lære å håndtere tanker og situasjoner uten slike avhengighetsskapende medisiner. Selvfølgelig kan det hende hun har behov for antidepressiva, men det må legen avgjøre. Anbefal henne å gå til sin faste lege og ikke turnuslegen for ny vurdering :)

• Liker 2
Skrevet

Veldig skremmende. Ville tatt dette opp med en annen lege - enten fastlegen hennes eller en annen på kontoret. Anbefaler deg absolutt å gjøre dette! Sobril er sterkt avhengighetsskapende og bruk av Sobril skal kombineres med oppfølgning av enten psykolog og fastlege, eller psykiater. Du må ta kontakt med noen andre - lege eller privat psykolog - for din datters del. Det blir utrolig feil og dumt om hun blir avhengig av Sobril så tidlig, spesielt dersom hun kunne hatt god effekt av samtaleterapi. 

Anonymkode: de248...112

• Liker 1
Skrevet

Sobril er et godt medikament i perioder. Hun får jo oppfølging. 

• Liker 10
Skrevet

Hvor gammel er hun? Sobril er avhengighetsskapende, og vanedannende. Det vil altså miste effekt ved hyppig bruk etter relativt kort tid, cirka to uker kanskje. Hun bør derfor kun ta dette i "nødssituasjoner". 

Anonymkode: bc10b...d10

• Liker 2
Skrevet

Har aldri slitt nevneverdig selv, men hadde veldig mye angst på videregående, og det forverret seg veldig i perioden før muntlig eksamen. Fikk en sobril av ei venninne som jeg tok en gang før en av de verste timene for å teste hvordan det var, men symptomene ble egentlig bare forverret. Har datteren din angst? Har aldri hørt noen få sobril mot depresjon, men nå er jeg ingen ekspert heller.

Anonymkode: ca9ba...5dd

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, cerruti skrev:

Sobril er et godt medikament i perioder. Hun får jo oppfølging. 

Hun skulle tilbake til kontroll hos en turnuslege.... Hvis Sobril skal ha effekt (og ikke bare fjerne symptomer) må man ha oppfølgning fra psykiatrien..

Anonymkode: de248...112

Skrevet

Hvor mye/hvor ofte er det meningen hun skal ta det? Det er jo ganske vesentlig informasjon, enorm forskjell på 15 mg 3 ganger daglig og 10 mg hvis ting blir veldig vanskelig/hvis hun ikke klarer å sovne på kvelden.

En uke er kort tid. Og hun får oppfølging. Er det hos turnuslegen eller hos fastlegen? Det er viktig at oppfølgingen over tid er hos samme lege. Jeg regner med at det på neste time blir snakket mer om hva som bør skje videre, om hun trenger antidepressiva, oppfølging hos dps/psykiatritjenesten i kommunen.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, linsejesus skrev:

Har hun fått tilbud om oppfølging av spesialist (psykolog/psykiater/DPS)? Sobril har som regel god effekt på angst og uro, og det er også derfor det er lett å bli avhengig av dem. Generelt bør man ha tett oppfølging så lenge man bruker slike medisiner, for det er litt som smertestillende på den måten at de kan fjerne plagene, men gjør ingenting med årsaken.

Ikke bare lett avhengig, men man BLIR avhengig av sobril fordi kroppen produsere lykkehormonet selv. Det finnes andre preparater enn sobril med samme effekt uten at man blir like avhengig. 

Anonymkode: 703b4...7a4

Skrevet

Sobril er avhengighetsskapende over tid, men som en løsning for en uke til hun får oppfølging vil det virke bra. Det er svært potent og vil gi henne ro den uka. Bare ha i bakhodet at det ikke er noe som kan bli noe annet en en akuttøsning for denne uka. Og vær obs om det blir mer. Spesielt om hun er ung, kan hun tro at dette er en løsning fordi det vil fjerne angst og uro effektivt. Men brukt over tid vil det gi mer angst og uro og abstinenser og gir mer problemer en det løser. Det er et akuttpreparat. 

Anonymkode: 7dcec...4ae

• Liker 3
Skrevet

Jeg tar sobril når jeg skal til tannlegen. Jeg syns ikke jeg får så stor effekt av det. Merker ikke noe spesielt. Men jeg mister tidsperspektiv, ting jeg trodde tok 10min, tok 1t osv. 

Anonymkode: d53ca...086

Skrevet

Veldig spesielt at hun får sobril pga depresjon! Sobril er en av de pillene narkomane (og ikke narkomane) misbruker.
Man blir rusa av de, og de er sterkt avhengighetsskapende!
Noen leger gir det ut for sterk angst og akuttpsykoser, men de fleste leger unngår det nettopp pga misbrukspotensialet.

Jeg (som har tatt sobril for rus et par ganger) ville faktisk tatt de fra datteren min og tatt hun med til legen å bedt om noe annet! Sobril er IKKE antidepressiva!

Anonymkode: bb451...643

• Liker 4
Skrevet

Skremmende å høre om at så unge bare blir sendt hjem med sånne medisiner. Jeg har desverre også blitt det. Jeg ble også sterkt avhengig av sovemedisiner fordi legen hadde ingen begrensninger på reseptene. Endte opp på sykehus. Det bør være høyere terskel for medisinering og lavere terskel for psykisk helsehjelp!! 

Anonymkode: d9795...7f9

• Liker 4
Skrevet

Rart hun har fått sobril for depresjoner, det brukes jo mot angst og uro. 

Anonymkode: 3754c...4c0

Skrevet

Synes det er mange som lager unødvendig drama her. Alle leger vet vel at det er avhengighetsskapende. Hun hr fått oppfølgingstime om 1 uke, det er kjempebra. Skulle hun heller vært innlagt på lukket avdeling da? Kan være at jenta har fått foreskrevet medikament kun for en liten periode som en uke. Dere som svarer her vet jo egentlig ingenting. Til TS: hvor mye har hun fått resept på?

Anonymkode: 6fe24...b45

• Liker 5
Skrevet

wow, jeg er over 30 og har panikkangst, sosial angst, og generell angst, og hverken lege, psykiatrisk sykepleier eller psykolog gir meg tillatelse til å bruke sobril dersom det ikke er helt ekstreme situasjoner som jeg bare MÅ igjennom, nettopp fordi det er så avhengighetsdannende. 
Sobril for tannlege, flytur, lege eller slikt er innafor, men ikke ellers. 
Jeg kan ikke ta kollektivtransport i dag uten panikkanfall, og jeg får fortsatt ikke lov å bruke sobril til dette. Og nei, jeg har ingen historie med avhengighet/misbruk fra før. 
Hun burde hatt anti-depressiva og behandling. Sobril for depresjon er etter min mening direkte feilbehandling! 

Anonymkode: 353ef...bd3

• Liker 1
Skrevet

Vi kjenner hverken pasienten eller hvilke vurderinger som ligger til grunn for forskrivningen. Da kan vi egentlig ikke mene så mye.

Anonymkode: 331b5...cdf

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...