AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #1 Skrevet 16. august 2017 Jeg er i begynnelsen av tyveårene og sliter med kroppen. Jeg er noe overvektig (vil ha meg frabedt kommentarer om det!) og blir utredet for fatigue for øyeblikket. Jeg sliter hardt både fysisk og psykisk. Jeg har sterk sosialangst, dødsangst og generell angstlidelse. Jeg er for øyeblikket under tiltak hos nav, arbeidstrening, da jeg i løpet av årene ikke har klart å skaffe meg arbeid grunnet mine plager. Jeg har ikke fullført vgs grunnet angst. Men jeg vil jo ut i jobb. Jeg har gått i 6 år uten inntekt og jeg er så lei... Problemet er at jeg ikke klarer stort. Jeg skal på andre møte med Din Utvikling i morgen, det er disse som driver med arbeidstrening bl.a. Jeg har hatt panikkanfall i dag og jeg har helt angst for å begynne å jobbe. Det knyter seg i brystet og jeg begynner å gråte bare av tanken. Samtidig sier kroppen min at jeg ikke klarer. Men jeg må jo ha en inntekt! Nav kan ikke støtte meg med mer enn sosialhjelp og det kan jeg ikke få lenger og jeg har ikke grunnlag for aap. Med andre ord så må jeg komme meg ut i jobb. Jeg gir ikke opp enda, men jeg tror ærlig talt ikke at jeg kan klare dette. Hva gjør jeg? Anonymkode: e0748...b76
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #2 Skrevet 16. august 2017 Hvis det er så ille som du sier så har du jo grunnlag for å få Aap. Din utvikling kan hjelpe deg med både jobb og avklare arbeidsevnen om det skulle være behov for det. De kan og hjelpe deg på veien mot uføretrygd. Hva sier legen om din situasjon? Anonymkode: f84e4...071 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #3 Skrevet 16. august 2017 Du hopper ut i det. Det er en sannhet i dette at man har ikke alltid tid og kapasitet til å gi så mye rom til følelser. Problemet ditt er at du er for lite opptatt, beveger deg for sakte i livet, dermed går fokuset til følelser og fantasier. Du kan lære deg med tiden å ta kontroll over eget stress, egen aktivitet og egen tid. Jeg synes det høres kjempefint ut at du får denne muligheten. Ingen der som har tenkt å drepe deg. Anonymkode: 1dab1...f12 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #4 Skrevet 16. august 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er så ille som du sier så har du jo grunnlag for å få Aap. Din utvikling kan hjelpe deg med både jobb og avklare arbeidsevnen om det skulle være behov for det. De kan og hjelpe deg på veien mot uføretrygd. Hva sier legen om din situasjon? Anonymkode: f84e4...071 Ifølge Nav har jeg ikke grunnlag for aap fordi jeg ikke har hatt fast jobb noen gang. Er midt i legebytte da legen på Radiumhospitalet (der jeg er til utredning for fatigue) sa at han ikke forsto noen ting av henvisningen dit. Legen min tar meg ikke seriøst .. Anonymkode: e0748...b76
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #5 Skrevet 16. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du hopper ut i det. Det er en sannhet i dette at man har ikke alltid tid og kapasitet til å gi så mye rom til følelser. Problemet ditt er at du er for lite opptatt, beveger deg for sakte i livet, dermed går fokuset til følelser og fantasier. Du kan lære deg med tiden å ta kontroll over eget stress, egen aktivitet og egen tid. Jeg synes det høres kjempefint ut at du får denne muligheten. Ingen der som har tenkt å drepe deg. Anonymkode: 1dab1...f12 Problemet mitt er ikke at jeg er for lite opptatt. Jeg vet veldig godt hvorfor jeg sliter psykisk. Beklager, men her høres det ikke helt ut som du vet hva angst i det hele tatt er og da bør man ikke uttale seg om det heller.. Anonymkode: e0748...b76
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #6 Skrevet 16. august 2017 Fatigue som senskade etter kreft er dessverre ikke uvanlig, og jeg synes det er veldig merkelig at NAV har avslått din søknad om AAP. Hva sier fastlegen og psykologen din? Hva sto det i avslagsbrevet? For å motta AAP er det ikke et krav om tidligere arbeidserfaring, det gjelder kun for dagpenger (arbeidsledighetstrygd). Anonymkode: e994f...17c 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #7 Skrevet 16. august 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ifølge Nav har jeg ikke grunnlag for aap fordi jeg ikke har hatt fast jobb noen gang. Anonymkode: e0748...b76 Det har jeg aldri hørt om, ser ikke at det står på NAV sine sider heller. Står at du må være minst 18 år, og arbeidsevnen din må være nedsatt med minst 50%. Kanskje personen på NAV mente at de ikke visste om du ikke kunne jobbe mindre enn 50% eller noe annet rart. Høres ut som personen har lite peiling. Om du kan få en uttalelse fra psykolog eller lege om at du ikke kan jobb mer enn 50%, så har du krav på AAP. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-1 Anonymkode: 91565...9a0 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #8 Skrevet 16. august 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ifølge Nav har jeg ikke grunnlag for aap fordi jeg ikke har hatt fast jobb noen gang. Er midt i legebytte da legen på Radiumhospitalet (der jeg er til utredning for fatigue) sa at han ikke forsto noen ting av henvisningen dit. Legen min tar meg ikke seriøst .. Anonymkode: e0748...b76 Da har du pratet med feil folk, Aap måles utifra arbeidsevne og har ingenting med om du har vært i jobb eller ikke. Har selv vært med to på NAV i forbindelse med jobb og de har heller ikke fast jobb men det var ikke noe problem å få AAP. Men man må jo selvfølgelig ha legen med på laget. Har du noen som kan være med deg på NAV eller lege slik at du får litt ekstra støtte? Kan være litt lettere da. Ellers så må du jo bare vente på denne nye legen da jeg forsto det slik at du er i legebytte..? Anonymkode: f84e4...071 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #9 Skrevet 16. august 2017 Det er ikke rart at du sliter med fatique når du er overvektig. Det er mye ekstra å bære på og det blir tungt å gjøre selv små ting. Du må gå på det vekt/livsstils kurset så skal du se det hjelper, ingenting å ha angst for ! Du må starte et sted å ta tak i livet ditt, dette er en kjempe mulighet! Lykke til! Anonymkode: 112ce...c9b 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #10 Skrevet 16. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke rart at du sliter med fatique når du er overvektig. Det er mye ekstra å bære på og det blir tungt å gjøre selv små ting. Du må gå på det vekt/livsstils kurset så skal du se det hjelper, ingenting å ha angst for ! Du må starte et sted å ta tak i livet ditt, dette er en kjempe mulighet! Lykke til! Anonymkode: 112ce...c9b Hvilket livsstilskurs? Nei, jeg har kanskje fatigue pga psykiske lidelser og endt kreftbehandling Ts Anonymkode: e0748...b76 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #11 Skrevet 16. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke rart at du sliter med fatique når du er overvektig. Det er mye ekstra å bære på og det blir tungt å gjøre selv små ting. Du må gå på det vekt/livsstils kurset så skal du se det hjelper, ingenting å ha angst for ! Du må starte et sted å ta tak i livet ditt, dette er en kjempe mulighet! Lykke til! Anonymkode: 112ce...c9b Man får da ikke fatigue av å være overvektig. Gå å les en bok eller noe. Når man har hatt kreft og fått behandling for det så er jo fatigue en kjent bivirkning etter endt behandling. Ts, med tanke på alt det som du "har" så finner jeg det merkverdig at NAV gjør seg vanskelige... Ser ingen grunn til at du ikke skal få AAP. Har du en saksbehandler på NAV som du kan prate med eller er de helt ubrukelige? Eventuelt kan du ta en prat med den nye legen og sammen med han sende inn en søknad om AAP. Du trenger ikke NAV sin godkjenning for å sende inn søknaden. Anonymkode: f84e4...071 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #12 Skrevet 16. august 2017 Søsteren min går på AAP, og hun har heller aldri hatt fast jobb. Høres ut som du har blitt skikkelig dårlig behandlet! Anonymkode: 0d14c...4b6
SiMa Skrevet 16. august 2017 #13 Skrevet 16. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke rart at du sliter med fatique når du er overvektig. Det er mye ekstra å bære på og det blir tungt å gjøre selv små ting. Du må gå på det vekt/livsstils kurset så skal du se det hjelper, ingenting å ha angst for ! Du må starte et sted å ta tak i livet ditt, dette er en kjempe mulighet! Lykke til! Anonymkode: 112ce...c9b Jeg er overvektig, har vært det hele livet. Når jeg ellers har vært frisk har jeg også hatt mye energi. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #14 Skrevet 16. august 2017 Hvordan har du gått frem for å bli utredet for fatigue? Hvordan foregår den utredningen? Anonymkode: ab857...b5e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #15 Skrevet 17. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilket livsstilskurs? Nei, jeg har kanskje fatigue pga psykiske lidelser og endt kreftbehandling Ts Anonymkode: e0748...b76 Din Utvikling. Et arbeidskurs vil jo gjøre deg mer aktiv og kanskje hjelpe deg ned i vekt. Med ekstra vekt sier det seg selv at ting blir tyngre å gjøre, og at man blir raskere utmattet. Anonymkode: 112ce...c9b
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #16 Skrevet 17. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Din Utvikling. Et arbeidskurs vil jo gjøre deg mer aktiv og kanskje hjelpe deg ned i vekt. Med ekstra vekt sier det seg selv at ting blir tyngre å gjøre, og at man blir raskere utmattet. Anonymkode: 112ce...c9b Herlighet, man går da ikke ned i vekt av et kurs på Din utvikling, halvparten av møtene går jo ut på å sitte på ræva å prate om hva du ønsker å jobbe med, finne praksisplasser osv. Er ikke mye bevegelse på de kursene der, og hvorfor i all verden blir det nevnt egentlig? Man kan da for faen bli rammet av fatigue enten man er feit eller ikke. Hun har jo sagt at hun har vært gjennom behandling for kreft, da blir man ofte rammet av fatigue! Og siden du må ha det inn med teskje legger jeg ved en link. https://helsenorge.no/sykdom/kreft/fatigue-hva-er-fatigue Anonymkode: f84e4...071 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #17 Skrevet 17. august 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet mitt er ikke at jeg er for lite opptatt. Jeg vet veldig godt hvorfor jeg sliter psykisk. Beklager, men her høres det ikke helt ut som du vet hva angst i det hele tatt er og da bør man ikke uttale seg om det heller.. Anonymkode: e0748...b76 Jeg har hatt både angst og PTSD, og ikke hatt noen jobb å gå til, og klart å jobbe meg ut av begge deler. Du har sittet og ruget på tanker og følelser om hva som skal skje i morgen, og i fantasien er alt forferdelig, og slik bygger du opp masse stress. Jeg har vært slik selv, før jeg lærte å ta styring på tankene mine. Du vil måtte begynne å ta ting til deg, som du ikke har lyst til å forholde deg til, hvis du skal jobbe deg ut av ting. Det er mange som har hatt angst, og som har klart å jobbe seg ut av det, det burde heller gi deg også håp, men akkurat nå er det ikke håp du vil ha, du vil ha en utvei for å beskytte deg selv mot alt det du pønsker opp som føles ille. Verden er ikke din fiende, du er selv din fiende. Anonymkode: 1dab1...f12
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #18 Skrevet 17. august 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har du gått frem for å bli utredet for fatigue? Hvordan foregår den utredningen? Anonymkode: ab857...b5e Jeg var hos en spesialist på Radiumhospitalet som har vært gjennom hele journalen min og hvor jeg måtte ta en haug med tester og blodprøver siden man må utelukke alt annet. Brevet kom i går kveld og jeg har fått diagnosen fatigue.. Jeg gruer meg til å dra på Din utvikling, selv om jeg har vært der før. Fordi jeg må ta fler busser, jeg må snakke med en fremmed om mine problemer så han får kartlagt hvorfor ikke jeg jobber og jeg må dra et lite stykke. Dette for meg er et helvete. Jeg må se masse fremmede på bussen noe som er vanskelig pga sosialangsten. Jeg må ut, noe som jeg må planlegge lang tid i forveien for i det hele tatt å klare. Ja, jeg håper jo på en jobb, jeg vil jo ikke være syk... Men dette er utrolig vanskelig å takle og veldig mye for meg både psykisk og fysisk. Jeg har ikke hatt for mye fritid til å tenke over alt fælt. Jeg har slitt med angst i over 10 år og jeg kjenner kroppen min. For meg er dette et reelt problem. Når jeg skal dra ut generelt, så krever det ganske mye av meg, sånn har det alltid vært og derfor lurer jeg på om jeg klarer en jobb, fordi jeg må planlegge lang tid i forveien og jeg har alltid veldig angst dagen før. Flere ganger også panikkanfall ... Ts Anonymkode: e0748...b76
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #19 Skrevet 17. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Herlighet, man går da ikke ned i vekt av et kurs på Din utvikling, halvparten av møtene går jo ut på å sitte på ræva å prate om hva du ønsker å jobbe med, finne praksisplasser osv. Er ikke mye bevegelse på de kursene der, og hvorfor i all verden blir det nevnt egentlig? Man kan da for faen bli rammet av fatigue enten man er feit eller ikke. Hun har jo sagt at hun har vært gjennom behandling for kreft, da blir man ofte rammet av fatigue! Og siden du må ha det inn med teskje legger jeg ved en link. https://helsenorge.no/sykdom/kreft/fatigue-hva-er-fatigue Anonymkode: f84e4...071 Takk for forståelsen!❤️ Anonymkode: e0748...b76
Roci Skrevet 17. august 2017 #20 Skrevet 17. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var hos en spesialist på Radiumhospitalet som har vært gjennom hele journalen min og hvor jeg måtte ta en haug med tester og blodprøver siden man må utelukke alt annet. Brevet kom i går kveld og jeg har fått diagnosen fatigue.. Jeg gruer meg til å dra på Din utvikling, selv om jeg har vært der før. Fordi jeg må ta fler busser, jeg må snakke med en fremmed om mine problemer så han får kartlagt hvorfor ikke jeg jobber og jeg må dra et lite stykke. Dette for meg er et helvete. Jeg må se masse fremmede på bussen noe som er vanskelig pga sosialangsten. Jeg må ut, noe som jeg må planlegge lang tid i forveien for i det hele tatt å klare. Ja, jeg håper jo på en jobb, jeg vil jo ikke være syk... Men dette er utrolig vanskelig å takle og veldig mye for meg både psykisk og fysisk. Jeg har ikke hatt for mye fritid til å tenke over alt fælt. Jeg har slitt med angst i over 10 år og jeg kjenner kroppen min. For meg er dette et reelt problem. Når jeg skal dra ut generelt, så krever det ganske mye av meg, sånn har det alltid vært og derfor lurer jeg på om jeg klarer en jobb, fordi jeg må planlegge lang tid i forveien og jeg har alltid veldig angst dagen før. Flere ganger også panikkanfall ... Ts Anonymkode: e0748...b76 Nå vet du i alle fall hva du har å forholde deg til, og det er i det minste et utgangspunkt. Du skriver ikke noe om det, men får du hjelp/behandling hos psykolog eller tilsvarende for angstlidelsen din? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå