Gå til innhold

Toalett i kirke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rett kategori, men prøver likevel.

Jeg sliter med irritabel tykktarm. Plutselig må jeg på toalettet.

Er nå bedt til seremoni i eidsvoll kirke. Er det noen som vet om det er toalett der? Som er tilgjengelig for gjestene?

Anonymkode: c3abd...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sevfølgelig er det toalett for gjester :)

Anonymkode: e4ab3...2dc

Vet du hvor det er i denne kirken? 

I en annen kirke jeg har vært i på en konsert var det på et rom helt fremme ved alteret. Og er jo ikke så lett å gå dit midt under en seremoni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke kirker hadde toalett jeg? Noe med at "Gud skal ikke se deg når du driter", elns?

Anonymkode: cd5d6...816

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er akkurat i den kirken, men kirker er offentlige bygg som skal ha tilgang på toalett! Enten i selve kirkebygget eller like ved. 

Du kan ringe kirkekontoret i den aktuelle kommunen å høre :) 

Anonymkode: 6925d...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om dette er rett kategori, men prøver likevel.

Jeg sliter med irritabel tykktarm. Plutselig må jeg på toalettet.

Er nå bedt til seremoni i eidsvoll kirke. Er det noen som vet om det er toalett der? Som er tilgjengelig for gjestene?

Anonymkode: c3abd...ffa

Det er alltid toalett i kirker (som ikke er antikvariske og på museum, så de ikke er i vanlig bruk.)

Du kan jo dra dit en gang på forhånd og orientere deg om hvor toalettet ligger. Så vil du føle deg mer komfortabel når du ska dit som gjest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde ikke kirker hadde toalett jeg? Noe med at "Gud skal ikke se deg når du driter", elns?

Anonymkode: cd5d6...816

Joda, det har de. Ingen vil at folk skal sitte i kirkebenken og distraheres fra å følge med, fordi de helst skulle vært på toalettet. Så toaletter er de utstyrt med. (Hvis det da ikke er eldgamle stavkirker der Riksantikvaren har bestemt at det ikke er tillatt å legge inn vann og avløpsrør.)

Er det ikke toalett inne i kirken, så har de det nok som et brakkebygg på utsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidsvoll kirke skal ha både toalett, men jeg finner ingen informasjon om hvor det er i denne kirken. Ta en telefon til det lokale kirkekontoret, de vet.

Anonymkode: b1f82...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde ikke kirker hadde toalett jeg? Noe med at "Gud skal ikke se deg når du driter", elns?

Anonymkode: cd5d6...816

Slapp av, Gud ser deg uansett, så det gjør ikke noe fra eller til om toalettet du driter i befinner seg i kirka eller hjemme hos deg selv.

Anonymkode: b1f82...cb1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de har toalett. Du finner det når du kommer dit, det er bare å spørre en annen som pleier å være der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier somregel å være dør til toaletter i den delen som danner inngang til kirken. Det vil si det første rommet man kommer inn i som ligger foran dørene inn til selve kirkerommet. Der har de somregel dører til toaletter for dem som besøker kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidsvoll kirke har toalett ute i gangen. Handikaptoalett til og med.

Anonymkode: 27e20...0a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest i de fleste kirkene jeg har vært i, har det vært toalett i kirkekjelleren, av og til i hovedinngangen og... 

Jeg har stomi - og MÅ ha toalett i nærheten, i tilfelle jeg plutselig får lekkasje.... eller får en veldig oppfylt pose som tyter ut... 

 

Anonymkode: 36217...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det pleier somregel å være dør til toaletter i den delen som danner inngang til kirken. Det vil si det første rommet man kommer inn i som ligger foran dørene inn til selve kirkerommet. Der har de somregel dører til toaletter for dem som besøker kirken.

Våpenhuset ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på gudstjeneste i kirker og jeg tenker at for TS kan det være lurt å passe på å sitte ytterst på en benkerad og ikke langt framme i kirkerommet. For da kan hun enkelt reise seg og gå ubemerket ut, når/hvis hun vil bruke toalettet. For hvis man sitter inne i en benkerad, så kan det hende at folk må reise seg og man må gå forbi dem på langs. Og da merkes det bedre når man går ut.

 

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Våpenhuset ;-)

Ah, ok. (Har aldri sett noen våpen...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

I tidligere tider hadde alle menn våpen. Dette skulle man ikke ha med seg inn i kirkerommet, derfor satte de fra seg våpenet der.

https://no.wikipedia.org/wiki/Våpenhus

:blink:

Ååkei. Greit å vite. Ja, nordmenn har jo vært voldelige vikinger og alt mulig. Kristnet landet med sverd. (Ta med seg våpenet til gudstilbedelse... Der kan man se.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tøytigern skrev:

:blink:

Ååkei. Greit å vite. Ja, nordmenn har jo vært voldelige vikinger og alt mulig. Kristnet landet med sverd. (Ta med seg våpenet til gudstilbedelse... Der kan man se.)

Tvert imot, det var et poeng å ikke ha med seg våpen til gudstilbedelse, derfor våpenhus:P

(Jeg husker det var en diskusjon blant speiderledere og noen foreldre om det var riktig å ha kniven som en del av uniformen når det var speidergudstjeneste. Jeg tror man kom fram til at det var mest respektfullt å legge igjen kniven hjemme, men at dersom noen speidere kom med kniv skulle de ikke tvinges til å legge den igjen i våpenhuset. Da en speider kom med den store samekniven sin i beltet ble han likevel overtalt til å ta den av seg.)

Anonymkode: b1f82...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...