Gå til innhold

Gjør jeg for lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer mener jeg gjør en for dårlig innsats for å holde hjemme vårt fint. Han sammenligner oss med ett vennepar av oss som har det strøkent hele tiden. De har ett barn på 1 år. Mor er i permisjon og far jobber hjemme (gård. Ikke melkekyr, så det er begrenset med arbeidsoppgaver)

Vi derimot har tilsammen 4 barn, i alderen 0-13. Min samboer jobber 100% turnus, mye kvelder og driver egen bedrift i tilleg til mange andre hobbyer. Jeg jobber ca. 30-40% i tilleg til at jeg er hjemme med minstemann (har ikke barnehageplass) Min samboer har pappaperm en dag i uken, den faste arbeidsdagen min. Jeg ordner med barnevakt de andre dagen jeg jobber (ekstravakter) Det var litt om oss, og her er for eksempel hva jeg gjør i løpet av en dag.

Startet dagen kl. 07.00. Opp med to små, steller de, frokost, mopper over gulv på kjøkken og stue før eldste av de to følges til barnehagen.

Så drar jeg og minste på butikken og handler for uka. Kommer hjem, gir baby Lunch og triller så en tur på ca. 45 minutter. Mens lille sover (etter turen) vasker jeg klær, bretter og henger opp. Rekker å sette meg neppå i 10 minutter før baby våkner.

Så er det lek, før vi går å henter storesøster i barnehagen. Så lages det middag til alle fire barna (far er på jobb) Vasker opp mens jeg lager mat, rydder av bordet og koster gulv etterpå. Så er vi ute en times tid før de i minste skal bades. Så blir det kveldsmat og etterpå vaskes kjøkkenet (benker, bord, settes i oppvaskmaskin osv.) Kjøkkenet er nå strøkent. Så blir det legging. Starter kl. 18.30 og babyen sovnet til slutt kø. 20.15 (det er faktisk rekord!!) Så må stua ryddes for leker.

Dette var dagen i dag. Dette er en sånn midt på treet dag, føler ikke jeg har gjort hverken mye eller for lite. (Noen dager gjør jeg dette pluss en hel dag på jobb) Med en krevende baby som sover lite og er veldig krevende å legge (kolikk og reflux) har jeg ikke særlig mye overskudd, dette har mannen lite forståelse for. Det er jeg som gjør alt med de to minste. Jeg skifter 9,5 av 10 bleier. Jeg legger hver kveld (mannen er enten på jobb, eller driver med hobby) Jeg gir alle måltidene, lager middag hver dag og rydder og vasker etter meg. Men det er tydeligvis ikke bra nok for min samboer.

Så du som leser dette: synes dere jeg burde gjort mer i løpet av en dag? I såfall, hva?! (Ja, jeg har spurt hva mer min samboer forventer av meg, men det kan han ikke svare på...?) Nei, huset vårt er ikke plettfritt til alle døgnets tider. Skuffer og skap er til tider overfylte (de var rimelig fulle da jeg flyttet inn. Mye stammer fra eksen til samboer) Men likevel er det min feil at det er så fullt. 

Oi, dette ble mye. Men hvis noen gidder å lese, gi meg ærlig tilbakemelding. Jeg tåler å høre at jeg er en latsabb 😂

Anonymkode: 40f60...9e3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ingen latsabb, tvert imot. Kaskje mannen din skal ta en dag å gjøre nøyaktig de tingene du gjør så får han uttale seg på nytt etterpå.

Anonymkode: 1a146...dd1

• Liker 17
Skrevet

Jeg vet en ting du kan føye til listen over dagens gjøremål: be mannen holde kjeft og bidra hvis han ikke er fornøyd. 

Anonymkode: 4a312...08d

• Liker 27
Skrevet

*kanskje

Anonymkode: 1a146...dd1

Skrevet

Bytt arbeidsoppgaver med ham en dag. Gjerne en helgedag. Der gjør du alt han pleier å gjøre en lørdag og han gjør at du pleier å gjøre. Dere kan begge bli overrasket.. 

Anonymkode: 2b114...633

• Liker 15
Skrevet

Har du tid til hobbyer? Siden mannen din har tid til mange? Og hva gjør mannen din av husarbeid? Er huset ryddigere den dagen han er hjemme i pappa perm? 

Høres ut som om du rydder opp etter deg og at huset er i helt Okey stand, eg kjenner ingen småbarnsforelder som har en helt strøken hjem.. 😉

Anonymkode: f4ca2...20d

• Liker 8
Skrevet

Skriv ned hva dere begge gjør på dager dere er hjemme, og følg hverandres "planer."

Anonymkode: 4c527...385

• Liker 1
Skrevet

Ikke gjør en dritt i morgen, så skal han se at han tok feil😉

• Liker 5
Skrevet

Kanskje dere skulle bytte roller? Så får han se. 

Han gjør vel ikke en dritt? 

Neste gang han sier det der, si at han får begynne å vaske da, for fu har ikke TID. 

• Liker 2
Skrevet

Når har du tid til hobbyer?

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor gjør du dette? :klo: 

Altså: hva er for din samboer poenget med å ha 4 barn dersom han har nada interesse av å bli kjent med dem? :vetikke: Videreføre gener?

I morgen driter du i middag og oppvask og klesvask og sånt tull. Sett deg ned og tenk ut hva DU skal gjøre 2 kvelder i uka. Dansekurs? Trening? Fjelltur? Lære deg karate? Så forteller du mannen om planene og hvilke to kvelder i uka han fra nå av skal være hjemme med barna. Det er på tide han blir kjent med dem.

Anonymkode: 7de78...943

• Liker 9
Skrevet

Ts her.

Han sier selv han gjør mye. Jeg ser ikke mye til det. Men er han sur så vasker han alltid... Og klager over at jeg ikke gjør det🙄 Han mener han bidrar f. Eks med klesvask. Han setter på en maskin og så drar han på jobb. Jeg må henge opp og brette klærne. I dag satte jeg på en vask. Da den ble ferdig stoppen han maskinen (den piper fælt😂) og åpnet døren og satte kurven under. Så gikk han ut. 

Akkurat nå driver vi å pusser opp huset, så han er mye opptatt med det. Dette er noe jeg ikke kan bidra så mye med (har tilbydd meg å male) så jeg er redd for at hvis jeg påpeker at han f.eks kunne ha hengt opp klærne, så hadde han begynt å klage over hvor mye jobb han har med denne oppussingen. Jeg vil prøve å unngå konfliker. Men jeg kjenner jeg blir forbanna når han klager over hvor fullt matskapet er mens jeg rydder vekk matvarer som jeg har kjøper... Der aktuelle matskapet ble åpnet under denne diskusjonen og det viser seg at det ikke er halvfullt en gang. Og langt i fra uryddig. Da begynner han å le og tulle bort det han nettopp sa. 

Jeg har veldig lite tid til egentid. Mannen nærmest babyen på meg når jeg kommer hjem fra jobb, for å løpe ut å gjøre "viktige ting". Kunne tenkt meg å spørre han og han kunne prøvd å legge henne en kveld, men for det første så er han sjeldent hjemme om kvelden. Og for det andre er han kjempesliten hvis han først er hjemme, for han har jo vært på jobb, jeg har jo bare gått hjemme hele dagen. Jeg tørr faktisk ikke å kreve noe av han. Da blir han ufin og må påpeke hvem det er som eier huset og betaler regningene. Han kalte seg selv "kongen i huset" i dag... Jeg blir kvalm. Men jeg ønsker så inderlig å få hverdagen til å fungere pga. Barnet vårt..

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, ForestRun skrev:

Kanskje dere skulle bytte roller? Så får han se. 

Han gjør vel ikke en dritt? 

Neste gang han sier det der, si at han får begynne å vaske da, for fu har ikke TID. 

I dag sa jeg faktisk at han godt kunne ta kjøkkenasvartet denne uka. Da fnyser han bare av meg og kaller med barnslig... 

ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjør du dette? :klo: 

Altså: hva er for din samboer poenget med å ha 4 barn dersom han har nada interesse av å bli kjent med dem? :vetikke: Videreføre gener?

I morgen driter du i middag og oppvask og klesvask og sånt tull. Sett deg ned og tenk ut hva DU skal gjøre 2 kvelder i uka. Dansekurs? Trening? Fjelltur? Lære deg karate? Så forteller du mannen om planene og hvilke to kvelder i uka han fra nå av skal være hjemme med barna. Det er på tide han blir kjent med dem.

Anonymkode: 7de78...943

De to eldste er hans særkullsbarn. De passer seg selv. Jeg har så lyst til å starte opp igjen med hobbyene mine igjen, men jeg har ikke hjerte til å overlate babyen med en far som er sur på mor fordi hun vil ha egentid. Jeg tørr heller ikke å la han passe mitt særkullsbarn når han er i et slikt humør.

ts

Skrevet

Det høres jo ut som du er fullt klar over hvem som gjør mest. 

Anonymkode: b28e4...406

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De to eldste er hans særkullsbarn. De passer seg selv. Jeg har så lyst til å starte opp igjen med hobbyene mine igjen, men jeg har ikke hjerte til å overlate babyen med en far som er sur på mor fordi hun vil ha egentid. Jeg tørr heller ikke å la han passe mitt særkullsbarn når han er i et slikt humør.

ts

Her er det vel mer enn bare husarbeid-rollene som er problemet. Dette skremmer meg nesten mer enn at han helt grunnløst klager over husarbeidet.

• Liker 9
Skrevet

Ja, alt dette er bare toppen av bløtkaka. Men jeg blir veldig usikker på meg selv når han kommer med dette. Han får meg til å føle meg som verdens dårligste og minste person. Han får meg til å tro at jeg ikke er bra nok. Det er nok en form form for manipulering som jeg ikke klarer å få av meg. Tror ikke han mener å manipulere meg, men han tenker veldig kort og har særs lite empati. Han er ikke særlig "glup" og er lite i kontakt med følelsene sine.

ts

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo ut som du er fullt klar over hvem som gjør mest. 

Anonymkode: b28e4...406

NÅ ja! Men ikke når jeg står i det. Da føler jeg at jeg selvfølgelig skulle gjort mer.

ts

Skrevet

Du gjør mye mer enn meg i alle fall!!! Hadde gitt han alt ansvsr en kørdag og søndag så han fikk kjenne på arbeidet. 

Anonymkode: fc7f6...5e6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...