AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #1 Skrevet 14. august 2017 Jeg debuterte seksuelt for bare 1 år siden, og har nå fått påvist lavgradige celleforandring og HPV. Jeg vet celleforandringer er veldig vanlig, men det stresser meg litt at jeg har fått dette kun 1 år etter seksuell debut, og en del av meg uroer meg for at dette skal utvikle seg raskt. Er det ingen vits i å ta ny celleprøve før det har gått noen måneder? Tenker selvsagt å dra til legen og lufte bekymringene, men hører gjerne fra noen her med erfaring. Anonymkode: b33c0...47b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #2 Skrevet 14. august 2017 Hvor gammel er du? Anonymkode: 6b61d...f53
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #3 Skrevet 14. august 2017 Ny prøve om 6 måneder er det tilbakemeldingen legen har gitt deg? Neste prøve kan være negativ eller den kan være som nå. Det viktigste er at dette er oppdaget og at du følger opp slik du blir anbefalt. Det du kan gjøre (du skriver ikke noe om alder?) er å snakke med legen din om det kan være hensiktsmessig at du får HPV vaksine. Dette er omdiskutert, google deg frem til professor Ole Erik Iversen og se om han har noen klare anbefalinger på vaksine når HPV er påvist. Han er en av pådriverne/forskerne? på HPV vaksine. Anonymkode: 5449e...954
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #4 Skrevet 14. august 2017 http://www.overgang.no/artikler/355/article/item/null/hpv-vaksinen-for-kvinner Les denne, Iversen anbefaler vaksine. Anonymkode: 5449e...954
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #5 Skrevet 14. august 2017 Tusen takk for svar. Jeg er født i 88 (29 år), og dermed ikke blant gruppen som får vaksine gratis. Har hørt en del forskjellige om hvorvidt det har en effekt etter seksuell debut. Og nå har jeg jo påvist HPV, så vaksinen fungerer kanskje ikke på den spesifikke HPV-typen? Og man kan vel heller ikke se hva slags type det er heller utifra en celleprøve? Ja, 6 mnd var det jeg fikk i brevet. "Laboratoriet anbefaler". Kroppen skal etter all sannsynlighet rydde opp i det i løpet av 6 mnd. Men som sagt, jeg er litt stressa fordi jeg vet der her må ha kommet i løpet av 1 år. Jeg syns det var flaut å si til legen at jeg hadde debutert så sent seksuelt, men jeg sa at jeg ikke hadde tatt en celleprøve før. Anonymkode: b33c0...47b
Nerine_ Skrevet 14. august 2017 #6 Skrevet 14. august 2017 Jeg har hatt celleforandring for noen år siden, gikk over av seg selv. Husker ikke når jeg tok oppfølgingsprøve, ble gravid i mellomtiden.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #7 Skrevet 14. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Jeg er født i 88 (29 år), og dermed ikke blant gruppen som får vaksine gratis. Har hørt en del forskjellige om hvorvidt det har en effekt etter seksuell debut. Og nå har jeg jo påvist HPV, så vaksinen fungerer kanskje ikke på den spesifikke HPV-typen? Og man kan vel heller ikke se hva slags type det er heller utifra en celleprøve? Ja, 6 mnd var det jeg fikk i brevet. "Laboratoriet anbefaler". Kroppen skal etter all sannsynlighet rydde opp i det i løpet av 6 mnd. Men som sagt, jeg er litt stressa fordi jeg vet der her må ha kommet i løpet av 1 år. Jeg syns det var flaut å si til legen at jeg hadde debutert så sent seksuelt, men jeg sa at jeg ikke hadde tatt en celleprøve før. Anonymkode: b33c0...47b Du vet ikke at du har fått hpv soste året. Vi vet at hovedsmittemåten er ved swksuell kontakt, men det kan og være andre smittemåter. Leser du lenken jeg la inn, så ser du at det er anbefalt med vaksine selv om du har fått påvist viruset. Jeg ville vurdert å bruke de pengene det koster. Du kan og snakke med fastlegen eller gynekolog om det er muligmå søke individuell refusjon fra Helfo. Der er og ordninger med refusjon av medisiner på hvit resept, om du kan få noe hjelp med vaksine på den måten vet jeg ikke fordi de reglene er ikke noe jeg har satt meg grundig nok inn i. Anonymkode: 5449e...954
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #8 Skrevet 14. august 2017 Jeg hadde celleforandringer for to år siden, måtte igjennom biopsi og operasjon og den delen. Og jeg ble anbefalt vaksinen av alle som var involvert der, bortsett fra fastlegen min, som ikke er helt oppdatert på ting. Anonymkode: 54be2...fcc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå