AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #1 Del Skrevet 14. august 2017 Har endelig somla meg til å kjøpe bok og tusjer og vil lage meg en punktjournal der jg skriver inn alt mulig; reiser,oppskrifter m.m. Satte meg ned og skulle lage index og jaggu meg går tusjen gjennom og vises på baksiden....så irriterende,trodde dette var de beste tusjene for sånt. Betalte tilsammen 650 kr for dette.noen tips om andre tusjer? Anonymkode: 7e662...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 14. august 2017 #2 Del Skrevet 14. august 2017 (endret) Gode tusjer blør vel ikke så mye mindre gjennom papir, det er kvaliteten på papiret som har mest å si. Bra papir til bruk med tusj skal verken tørke ut tusjen for fort eller blø gjennom. Det finnes eget papir som egner seg til tusj, f.eks. Bleedproof Marker papir. Jeg vet ikke om det finnes journaler/bøker med denne typen papir men det finnes sikkert noen som ikke blør så mye gjennom. Copic-tusjer er veldig gode men også ganske kostbare. Endret 14. august 2017 av Ardwinna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #3 Del Skrevet 15. august 2017 Du har nå begått to nybegynnertabber: 1. Du startet med å tenke at du trenger fancy utstyr og greier for å lage en punktjournal. Du trenger faktisk bare en bok og en penn, og det er ikke lurt å bruke evigheter på å finne den perfekte bok og penn før du starter. Det kan være lurt å starte enkelt, så ser du etterhvert hva du har nytte av å bruke (og du unngår å sette for høye krav til deg selv). 2. Det er alltid lurt å bruke en side til penneprøver, der du skriver merke og type penn/tusj med alle nye penner/tusjer for å se hvordan de oppfører seg. Da slipper du overraskelser. Heldigvis gir punktjournaler mye rom for tabber, fordi det er et poeng at det ikke skal være perfekt. Hvis blødningen er veldig ille kan du gjøre noe for å dekke over den på baksiden av arket. Korrekturlakk fungerer til formålet dersom det bare er litt, ellers kan du dekke det til ved å lime på noe du synes vil bli fint. Pilot Hi-techpoint (blå og svart) blør ihvertfall gjennom mitt (billigere) papir. Pilot Drawing pen 0.5mm kan lage litt skygge, men ikke når jeg skriver normalt. Kulepenner (BIC, Nille, div reklame) fungerer veldig bra, og finnes i mange nyanser av blå i tillegg til rød og svart. Siden jeg har pennekjøp-forbud i år har jeg ikke prøvd noe annet. Du kan enten se gjennom det du har fra før og se om du har noe som duger, eller du kan ta med boka til en bokhandel og teste penner/tusjer. Ulike penner/tusjer/blekk oppfører seg ulikt på ulike papirkvaliteter, så det som fungerer til en bok trenger ikke fungere i en annen. Anonymkode: 4e7fe...6f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #4 Del Skrevet 16. august 2017 Heisann og takk for svar. En av grunnene til at jeg aldri kommer i gang ( har forresten laga indexen- eller innholdsliste jeg kaller det:)) er at jeg kikker på youtube og blir inspirert samtidig som mye er så fancy og flott og fint at jeg tenker at jeg må vente med å skrive i boka mi til jeg er helt sikker på hordan jeg gjør det.....litt innvikla forklart da men. Har egentlig bare lyst på en GOD svart tusjpenn som jeg kan bruke til slt mulig.....syns ikke det blir like fint med kulepenn. Har nå googlet meg frem til at det finnes noen tynne tusjpenner fra Staedtler....så spørs om jeg må innombokhandelen en dag. Vil heller ikke blakke meg heeeelt på dette prosjektet. Anonymkode: 7e662...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 16. august 2017 #5 Del Skrevet 16. august 2017 Som AB over sier så må du teste pennene på papiret da det er papirkvaliteten som bestemmer hvor mye pennen/tusjen blør gjennom. Kvaliteten på pennen handler mer om varighet, hvor fargeekte den er, om den smitter mye av (gnis lett utover eller ikke) osv. Smaken er som baken. Du må bare teste ut litt. Her er noen som har sammenlignet litt: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå