AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #1 Skrevet 14. august 2017 Noen som har gjort det? Dette er ikke i forbindelse med barnevenrsak, men heller frivillig for å få en liten utredning på hvordan vi er som foreldre. Om det er noe som vi kan forbedre oss på osv. Jeg er generelt veldig usikker på morsrollen, derfor vil jeg få en slags vurdering av meg som mor. Er det lurt å gjøre det i det hele tatt? Jeg er helt ny på dette, og vet ikke om dette er noe man bør praktisere. Hvis ikke, hvilke andre alternativer har vi? Anonymkode: e8627...685
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #2 Skrevet 14. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Noen som har gjort det? Dette er ikke i forbindelse med barnevenrsak, men heller frivillig for å få en liten utredning på hvordan vi er som foreldre. Om det er noe som vi kan forbedre oss på osv. Jeg er generelt veldig usikker på morsrollen, derfor vil jeg få en slags vurdering av meg som mor. Er det lurt å gjøre det i det hele tatt? Jeg er helt ny på dette, og vet ikke om dette er noe man bør praktisere. Hvis ikke, hvilke andre alternativer har vi? Anonymkode: e8627...685 Ja har to par som valgte dette, men det var iht rettsak, og ikke bare en bekymringsmelding. Begge vant i retten hvertfall, så de er glad de gjøre det. Anonymkode: 3a6b8...14b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #3 Skrevet 14. august 2017 Jeg har lest det er lurt å leie inn egen sakkyndig hvis det er sak hos barnevernet. Ikke bruke de sakkyndige som barnevernet tilbyr, fordi da kan man gå på en smell .. Anonymkode: e8627...685
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #4 Skrevet 14. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som har gjort det? Dette er ikke i forbindelse med barnevenrsak, men heller frivillig for å få en liten utredning på hvordan vi er som foreldre. Om det er noe som vi kan forbedre oss på osv. Jeg er generelt veldig usikker på morsrollen, derfor vil jeg få en slags vurdering av meg som mor. Er det lurt å gjøre det i det hele tatt? Jeg er helt ny på dette, og vet ikke om dette er noe man bør praktisere. Hvis ikke, hvilke andre alternativer har vi? Anonymkode: e8627...685 Dette skal du ha penger til, før du gjør. Private sakkyndige kan lett koste deg fra noen tusenlapper og opp til høye femsifrede summer. Det har og vært satt fokus på av media at sakkyndige psykologer aldri vil være uavhengige fordi de som tar denne typen oppdrag er/har vært sakkyndige enten for domstolene eller for barnevernet, og dermed aldri vil være nøytrale/uavhengige. En sakkyndig skal og ha et mandat (en type bestilling på hva han skal undersøke og finne svar på, enkelt forklart). Å lage et slikt mandat er noe du bør ha en trenet advokat til å gjøre. Før du tenker videre på en privat sakkyndig så bør du diskutere med advokat og finne ut hvordan du privat skal betale for en sakkyndig vurdering. Anonymkode: 6a921...629
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #5 Skrevet 14. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest det er lurt å leie inn egen sakkyndig hvis det er sak hos barnevernet. Ikke bruke de sakkyndige som barnevernet tilbyr, fordi da kan man gå på en smell .. Anonymkode: e8627...685 De som påtar seg sakkyndige oppdrag har eller jobber fortsatt for bv eller domstolene og vil aldri være nøytrale eller uavhengige. Det er og uhyre vanskelig å få til et slikt oppdrag for privatpersoner. Anonymkode: 6a921...629
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #6 Skrevet 14. august 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som har gjort det? Dette er ikke i forbindelse med barnevenrsak, men heller frivillig for å få en liten utredning på hvordan vi er som foreldre. Om det er noe som vi kan forbedre oss på osv. Jeg er generelt veldig usikker på morsrollen, derfor vil jeg få en slags vurdering av meg som mor. Er det lurt å gjøre det i det hele tatt? Jeg er helt ny på dette, og vet ikke om dette er noe man bør praktisere. Hvis ikke, hvilke andre alternativer har vi? Anonymkode: e8627...685 Har du ingen du kan snakke med som kjenner dere? Hva slags tilbakemelding trenger du egentlig, jeg ville ha nevnt det for fastlegen/psykolog, gått på et slikt COS-kurs, snakket med helsestasjonen. Det er jo ikke en sakkyndig utredning du trenger, men enten litt veiledning, eller bare litt forsikring om at du er bra nok som mor. Er det konkrete ting som gjør at du lurer på om det er noe dere bør forbedre, eller er det generell usikkerhet? Timer hos egen psykolog vil hjelpe tror jeg. Anonymkode: b9fed...2cf 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #7 Skrevet 14. august 2017 Ok, så det er med andre ord vanskelig å få det til bare for å få vurdert omsorgsevnen våres? Det må være en eventuell sak hos barnevernet før vi får sakkyndig? Da lar jeg være tror jeg. Visste jo at det koster, men det har plaget meg så lenge (usikker på morsrollen) at jeg ville gjennomføre det. Til barnets beste også. Vi gjør så godt vi kan, men jeg er redd vi ikke gjør godt nok, og er litt bekymret. Men barnet ser frisk og sunn ut, smiler og er avbalansert. Det får daglig med kos og kjærlighet, grenser, fysisk og psykisk stimulering, stell og bor i trygge omgivelser hvor mor og far elske hverandre og er aldri uvenner. Rolig og hyggelig nabolag. ts Anonymkode: e8627...685
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #8 Skrevet 14. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ingen du kan snakke med som kjenner dere? Hva slags tilbakemelding trenger du egentlig, jeg ville ha nevnt det for fastlegen/psykolog, gått på et slikt COS-kurs, snakket med helsestasjonen. Det er jo ikke en sakkyndig utredning du trenger, men enten litt veiledning, eller bare litt forsikring om at du er bra nok som mor. Er det konkrete ting som gjør at du lurer på om det er noe dere bør forbedre, eller er det generell usikkerhet? Timer hos egen psykolog vil hjelpe tror jeg. Anonymkode: b9fed...2cf Vi har veldig stort nettverk rundt oss. Stor familie på begge sider. Har åpnet meg for min familie og fortalt om den usikkerheten jeg føler. De bare "lo litt av meg" og sa at jeg har da ingenting å bekymre meg for fordi ungen min har det som plommen i egget og det ser resten av familien også. Så jeg slo meg til ro med det, men føler fortsatt meg usikker. Burde kanskje være litt mer sikker på meg selv etterhvert da jeg er ingen "ung mor". Ventet før alt var på stell med økonomi og alt før jeg fikk barn. har veldig lyst på flere også. Hva er et COS kurs? Er det noe alle kan være med på frivillig? Kommer folk til å se rart på meg dersom jeg tar kurset? Anonymkode: e8627...685
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #9 Skrevet 14. august 2017 Er det du som har laget veldig mange tråder om samme tema? Anonymkode: 64288...92e
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #10 Skrevet 14. august 2017 Du kan vel heller ta deg en liten tur innom en psykolog selv, og høre hva den tenker om din psykiske tilstand.. Anonymkode: 6eb8b...a6b 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #11 Skrevet 14. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det du som har laget veldig mange tråder om samme tema? Anonymkode: 64288...92e Nei? Er nok ikke meg. Anonymkode: e8627...685
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #12 Skrevet 14. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan vel heller ta deg en liten tur innom en psykolog selv, og høre hva den tenker om din psykiske tilstand.. Anonymkode: 6eb8b...a6b Hvorfor det? Er det noe galt med min psykiske tilstand dersom man er litt usikker førstegangs forelder? Anonymkode: e8627...685
slagelse Skrevet 14. august 2017 #13 Skrevet 14. august 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som har gjort det? Dette er ikke i forbindelse med barnevenrsak, men heller frivillig for å få en liten utredning på hvordan vi er som foreldre. Om det er noe som vi kan forbedre oss på osv. Jeg er generelt veldig usikker på morsrollen, derfor vil jeg få en slags vurdering av meg som mor. Er det lurt å gjøre det i det hele tatt? Jeg er helt ny på dette, og vet ikke om dette er noe man bør praktisere. Hvis ikke, hvilke andre alternativer har vi? Anonymkode: e8627...685 Jeg syns ikke du skal gjøre det. De fleste sakkyndige samarbeider med Barnevernet, så det kan bli en sak ut av det. Og da kan du gå på en smell. Ta heller vare på barnet ditt og konsentrer deg om det . Dessuten er dette en stor økonomisk kostnad. Det er dermed to store grunner til å la være.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #14 Skrevet 14. august 2017 1 minutt siden, slagelse skrev: Jeg syns ikke du skal gjøre det. De fleste sakkyndige samarbeider med Barnevernet, så det kan bli en sak ut av det. Og da kan du gå på en smell. Ta heller vare på barnet ditt og konsentrer deg om det . Dessuten er dette en stor økonomisk kostnad. Det er dermed to store grunner til å la være. Ja du har kanskje rett i det. Ikke vits i å blande inn folk som muligens samarbeider med bv og plutselig er det bekymringsfullt at jeg vil bli utredet. Hehe. Men tanken er god da Anonymkode: e8627...685 1
Biloba Skrevet 14. august 2017 #15 Skrevet 14. august 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja du har kanskje rett i det. Ikke vits i å blande inn folk som muligens samarbeider med bv og plutselig er det bekymringsfullt at jeg vil bli utredet. Hehe. Men tanken er god da Anonymkode: e8627...685 Psykologer har alltid varslingsplikt til barnevernet om de kommer borti bekymringsverdige forhold med barn involvert. Men er ikke problemet ditt heller at du er usikker og har vanskelig for å stole på dine valg og at du er god nok? 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #16 Skrevet 14. august 2017 3 minutter siden, Biloba skrev: Psykologer har alltid varslingsplikt til barnevernet om de kommer borti bekymringsverdige forhold med barn involvert. Men er ikke problemet ditt heller at du er usikker og har vanskelig for å stole på dine valg og at du er god nok? Jo, det er i grunn det som er problemet mitt. Er bare litt bekymret for alt ellers, derfor muligens overdreven bekymring rundt dette også. Anonymkode: e8627...685
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #17 Skrevet 14. august 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Er det noe galt med min psykiske tilstand dersom man er litt usikker førstegangs forelder? Anonymkode: e8627...685 Hva er det du egentlig er ute etter å få svar på i denne tråden? Sakkyndig psykolog og barnevernet er det du innleder med. Sakkyndige er noe man bruker i forhold til nemnder og domstol. Da er det "noen" som har satt søkelyste på om du fungerer som forelder og omsorgsperson. Når du nå kommer og hevder at det ikke er noe galt med din psykiske tilstand, og du bare er usikker som mor, så nlir dette lett tøvete. Hva skal du med en sakkyndig dersom alt er ok, du er bare litt usikker? Det ene slår det andre i hel her. Enten har man en barnevernssak på seg og trenger sakkyndig, ellers så har man det ikke. Det er ikke noe midt i mellom. Eller kanskje det er nettopp det det er, akkurat her? Anonymkode: 6a921...629 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #18 Skrevet 14. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen som har gjort det? Dette er ikke i forbindelse med barnevenrsak, men heller frivillig for å få en liten utredning på hvordan vi er som foreldre. Om det er noe som vi kan forbedre oss på osv. Jeg er generelt veldig usikker på morsrollen, derfor vil jeg få en slags vurdering av meg som mor. Er det lurt å gjøre det i det hele tatt? Jeg er helt ny på dette, og vet ikke om dette er noe man bør praktisere. Hvis ikke, hvilke andre alternativer har vi? Anonymkode: e8627...685 Hørte om forloveden til en bekjent, hun var usikker foran sitt 1.barn og hun ønsket en uavhengig rapport fra psykolog som bekreftet de som gode foreldre. Hun ville bare ha den i "arkivet". Anonymkode: 1d973...c88
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #19 Skrevet 14. august 2017 Om man er villig til å betale flere tusen for å bli vurdert som mor, så snakker vi om en sykelig trang til at andre skal validere deg. TS må lære seg at tro på egne evner kommer innenfra, skryt fra andre vil ikke hjelpe. Noe som er tydelig når TS sier hun får positive tilbakemeldinger fra andre i slekten, men det er ikke bra nok. Hun har en trang til å fyll i dette "hullet" der hun ikke føler seg bra nok. Anonymkode: c21bc...ce4 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #20 Skrevet 14. august 2017 Ts her. For å gjøre det litt mer klart. Nei, vi har ingen barnevern sak. Jeg er usikker på mine evner er gode nok til å oppdra et barn, selv om folk sier jeg er det. Da hadde det kanskje hjulpet å høre det fra profesjonelle slik at jeg kan slå meg til ro med det. Men jeg tror ikke jeg vil ha noe psykolog for å vurdere meg pga jeg er redd det kan bli noe sak fordi jeg i det hele tatt ville ha noen her som skulle vurdere meg. Det kan være bekymringsfullt i seg selv. Men det er ingenting annet som jeg ikke nevner. Vi har alt på det rene. Det er kun jeg som mor er litt usikker. Samboeren har ikke det problemet. Jeg er veldig sjenert og usikker, så ja, det behøver ikke være noe mer enn det. Så da er spørsmålet mitt, hvordan jobbe med usikkerheten sin? Anonymkode: e8627...685
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå