AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #21 Skrevet 16. august 2017 På 8/14/2017 den 14.28, AnonymBruker skrev: Er ikke det litt urettferdig for de som ikke får studieplass, når du skal ta det som en hobby selv om du aldri kan jobbe? Anonymkode: 0bf87...23b ,an kan da jobbe på uføretrygd. De fleste er ikke 100% ufør. Mange jobber jo f.eks 50%. Anonymkode: 6388a...33b 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #22 Skrevet 17. august 2017 Jeg tviler på at du kan studere full tid på uføretrygd. Da er du per definisjon god nok til å jobbe. Å studere full tid er hverken avslappende eller enkelt! Å studere deltid derimot vil jeg tro er mulig. Det er jo bare positivt om man klarer å komme seg i jobb etter endt utdanning. Jeg er selv 100 % uføretrygdet og hadde ikke hatt kjangs til å studere fullt av helsemessige årsaker. Men jeg er nå i en prosess der jeg vurderer om jeg kan klare for eksempel 20% studier. Det med tanke på og håp om en dag å kunne jobbe litt. Samtidig synes jeg det er viktig at man ikke "tar plassen" til nye studenter, men heller ser om det er ledige deltidsstudium. Anonymkode: 1e1b9...526 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #23 Skrevet 17. august 2017 Dette spørsmålet burde hatt samme svar som: "Kan man jobbe full stilling og få full lønn, samtidig som man får full uføretrygd"? Burde vært klassifisert som trygdemisbruk å motta uføretrygd samtidig som man er frisk nok til å ta studiepoeng. Tar man 60 studiepoeng et år bør dette klassifiseres som at man har jobbet 100 % stilling, og uføretrygden avkortes. Anonymkode: 02aef...c73 11
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #24 Skrevet 17. august 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi så mye uvitenhet og misunnelse! Du vet at ikke alle er 100% ufør og faktisk kan jobbe deltid etter endt studie? Anonymkode: a6cc3...e61 Ehm, uvitenhet og misunnelse? Om man kan jobbe etter studiet, så bør man vel heller gå på aap og få støtte til omskolering? Jeg trodde ufør var for de som er for syke til å jobbe. Om man kan studere, så kan man vel ha en enkel kontorjobb eller jobbe som f.eks telefonselger også eller? Anonymkode: 0bf87...23b 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #25 Skrevet 17. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ehm, uvitenhet og misunnelse? Om man kan jobbe etter studiet, så bør man vel heller gå på aap og få støtte til omskolering? Jeg trodde ufør var for de som er for syke til å jobbe. Om man kan studere, så kan man vel ha en enkel kontorjobb eller jobbe som f.eks telefonselger også eller? Anonymkode: 0bf87...23b Mange settes over til uføretrygd fordi de har gått for lenge på AAP. Jeg har igjen to års studier, men fikk ikke fortsette på AAP mer. Da må jeg fortsette på uføretrygd. Det er fullt lov Man er ikke arbeidsfør igjen før man klarer å skaffe seg en arbeidsinntekt over tid. Og forresten, 100% studier er ikke tilsvarende 100% jobb Anonymkode: 0d9e8...707 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #26 Skrevet 17. august 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange settes over til uføretrygd fordi de har gått for lenge på AAP. Jeg har igjen to års studier, men fikk ikke fortsette på AAP mer. Da må jeg fortsette på uføretrygd. Det er fullt lov Man er ikke arbeidsfør igjen før man klarer å skaffe seg en arbeidsinntekt over tid. Og forresten, 100% studier er ikke tilsvarende 100% jobb Anonymkode: 0d9e8...707 Hvis du hare åtte år studier fra før med støtte fra Lånekassen, hvorfor støtter da NAV deg i hele fem år til? Anonymkode: 34c1a...ed4 2
WubWub Skrevet 17. august 2017 #27 Skrevet 17. august 2017 Så det er sagt så kan du fort miste uføretrygden din om du tar en bachelor uten godkjennelse fra NAV. Ta kontakt med de før du melder deg på studier. Det er mitt råd
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #28 Skrevet 17. august 2017 Det er fullt lov og NAV har ingenting med hva du "driver med på fritiden din" om du ikke begynner å jobbe og tjener over inntektsgrensen. Da må du melde ifra. Siterer bare NAV. Og dette er oppdatert informasjon, lurte selv veldig på det samme og ville avtale møte med min saksbehandler etter at jeg fikk studieplass på bachelor i høst. Da jeg ringte dit fikk jeg klar beskjed om at så lenge man er ufør så kan man selvfølgelig studere så mye man vil. Det ville ikke bli noe møte siden det at jeg skulle begynne å studere var helt urelevant for dem. Jeg har vært ufør i fem måneder. De som later som om de har peil på det motsatte her er nok de uvitende og dømmende ufør-haterne som det finnes urovekkende mange av her på kvinneguiden. Mennesker som tenker at siden du er ufør så må du være enten helt mongo eller lat/sleip osv. Trist at så mange har så store fordommer og ikke forstår at vi er mennesker som alle andre og at det kan være Forskjellige grunner til at man ikke kan jobbe. De vet verken hva som skal til for å bli ufør, regelverk rundt det eller forskjell mellom å studere/jobbe heller. Ikke hør på de :-) Anonymkode: 45029...7d0 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #29 Skrevet 17. august 2017 Sitat Det er fullt lov og NAV har ingenting med hva du "driver med på fritiden din" om du ikke begynner å jobbe og tjener over inntektsgrensen. Det kan da umulig stemme så lenge NAV ikke gir støtte til studenter? Har lest om flere som har fått aap eller sosial støtte på nyhetene, som mistet støtten fordi de meldte seg opp til en privatisteksamen uten undervisning (da teller man som student for NAV, men ikke for lånekassen). Jeg har ingenting i mot uføre, eller om noen ønsker å ta enkeltemner som hobby når de er i form til det - men om noen er uføretrygdet fordi de aldri kan jobbe, men kan studere fulltid så synes jeg de kanskje bør endre på systemet sitt. Sier ikke at å studere er en veldig hard jobb, men da må det jo gå an å utføre enkelte lette jobber også? (Telefonselger var et eksempel, hvor man kan sitte i ro eller bevege seg mens man jobber, og som ikke krever fysisk styrke). Anonymkode: 0bf87...23b 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #30 Skrevet 17. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan da umulig stemme så lenge NAV ikke gir støtte til studenter? Har lest om flere som har fått aap eller sosial støtte på nyhetene, som mistet støtten fordi de meldte seg opp til en privatisteksamen uten undervisning (da teller man som student for NAV, men ikke for lånekassen). Jeg har ingenting i mot uføre, eller om noen ønsker å ta enkeltemner som hobby når de er i form til det - men om noen er uføretrygdet fordi de aldri kan jobbe, men kan studere fulltid så synes jeg de kanskje bør endre på systemet sitt. Sier ikke at å studere er en veldig hard jobb, men da må det jo gå an å utføre enkelte lette jobber også? (Telefonselger var et eksempel, hvor man kan sitte i ro eller bevege seg mens man jobber, og som ikke krever fysisk styrke). Anonymkode: 0bf87...23b AAP og sosial støtte er helt andre ytelser. Når jeg fikk Aap måtte jeg gjennom flere møter og i arbeidsutprøving før det på en måte ble "greit" at jeg bare tok opp fag på voksenopplæringen. Mens hvis man er ferdig avklart ufør har man mange flere rettigheter. Det skal mye dokumentasjon til og er en lang prosess å bli det. Det at man blir ufør trenger ikke nødvendigvis å bety at man "aldri" kan jobbe, men det skal sikre deg om du faktisk ikke klarer det. Noen ganger har man prøvd alle de "lette" jobbene som du henviser til og funnet ut at man blir enda sykere av de. Mennesker fortjener vel muligheter tross sykdom og problemer som man eventuelt har hatt fra før? Ja, det kan godt hende at man hadde klart en deltidsjobb som telefonselger igjen , men om man har ressurser og vilje til å utføre en litt mer meningsfull og interessant jobb enn dette synes jeg at det er helt riktig at man får mulighet og støtte på vei mot å gjøre det Anonymkode: 45029...7d0 9
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #31 Skrevet 17. august 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fullt lov og NAV har ingenting med hva du "driver med på fritiden din". Anonymkode: 45029...7d0 Tar man et studie som ufør så ikke det noe man gjør "på fritiden". Anonymkode: 34c1a...ed4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #32 Skrevet 17. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Telefonselger var et eksempel, hvor man kan sitte i ro eller bevege seg mens man jobber, og som ikke krever fysisk Det er veldig mange som er uføre pga psykiske plager, ikke bare fysiske. Og det handler også om å bidra til i samfunnet selv om man har en diagnose. Jeg studerer ikke for å ha en "hobby", men fordi drømmen er å kunne utgjøre en forskjell når jeg er ferdig. Håpet er å bli såpass trygg på kunnskapene mine og meg selv igjen etter hvert at jeg skal klare å jobbe fulltid i det yrket som jeg har startet å studere til. Det er ingen garanti for at min psykiske sykdom ikke slår ut igjen og får meg til å gå helt under eller at jeg kommer til å klare å nå de målene som jeg har satt meg. Men det er liksom ingen "juks" i at jeg får uføretrygd heller. Jeg har rett og slett krav på det fordi min diagnose er gjeldene ut livet vil jeg tro... Anonymkode: 45029...7d0
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #33 Skrevet 17. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tar man et studie som ufør så ikke det noe man gjør "på fritiden". Anonymkode: 34c1a...ed4 Ok? når gjør man det ellers da ifølge deg? Anonymkode: 45029...7d0 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #34 Skrevet 17. august 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan da umulig stemme så lenge NAV ikke gir støtte til studenter? Har lest om flere som har fått aap eller sosial støtte på nyhetene, som mistet støtten fordi de meldte seg opp til en privatisteksamen uten undervisning (da teller man som student for NAV, men ikke for lånekassen). Jeg har ingenting i mot uføre, eller om noen ønsker å ta enkeltemner som hobby når de er i form til det - men om noen er uføretrygdet fordi de aldri kan jobbe, men kan studere fulltid så synes jeg de kanskje bør endre på systemet sitt. Sier ikke at å studere er en veldig hard jobb, men da må det jo gå an å utføre enkelte lette jobber også? (Telefonselger var et eksempel, hvor man kan sitte i ro eller bevege seg mens man jobber, og som ikke krever fysisk styrke). Anonymkode: 0bf87...23b Ja, la oss henvise de uføre til telefonselgerjobber, istedenfor å la de bruke restarbeidsevnen sin til å studere til noe de har funnet ut de kan klare. Telefonselgerjobber passer jo for absolutt alle uføre. Kanonforslag, gå for statsminister. Anonymkode: b2a06...edf 7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #35 Skrevet 17. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, la oss henvise de uføre til telefonselgerjobber, istedenfor å la de bruke restarbeidsevnen sin til å studere til noe de har funnet ut de kan klare. Telefonselgerjobber passer jo for absolutt alle uføre. Kanonforslag, gå for statsminister. Anonymkode: b2a06...edf Du trenger da ikke å være frekk for det, jeg trodde kun de som var for syke til å jobbe, uansett tiltak, som fikk uføretrygd. For de som hadde vansker med å få jobb pga psykiske eller fysiske problemer så er det jo aap og andre tiltak som skal prøves. Telefonselger bør jo være en jobb alle uten psykiske eller taleproblemer bør greie, ikke nødvendigvis selger da, men som kundekonsulent o.l. Hvorfor er det et dårlig forslag egentlig? Kjenner to som er uføretrygdet, ei fordi hun har store fysiske plager, hun kan godt jobbe litt innimellom men ingen arbeidsgivere som kan risikere at hun ikke dukker opp på jobb i ny og ne, derfor tok hun ikke ny utdannelse, men jobber med telefon og chatsupport de dagene hun er i god form. Hadde vært bortkasta ressurser om hun tok utdannelsen hun ønsker seg, for ingen kan ha en sykepleier til å dukke opp når det passer seg sånn og kroppen spiller på lag (og det gjelder vel for butikker og alle andre plasser som er avhengig av at folk kommer på jobb, sykdommen gjør det for ustabilt). Hun andre har en psykisk lidelse, og kan ikke jobbe, uansett hva det er om det innebærer kontakt med andre mennesker. Får litt følelsen av at dette mest gjelder folk som er uføretrygda fordi de ikke gidda prøve tiltak og gjøre en innsats, og nå har funnet ut at de kjeder seg og godt vil ha noe å gjøre. sikkert de som fullfører en utdannelse også, men som ikke gidder å jobbe selv om de har muligheten, og om de har mulighet av og til finner de fort ut at ingen ansetter de som kan dukke opp i ny og ne, og så er det tilbake på uføretrygd da. Bortkasta ressurser. Anonymkode: 0bf87...23b
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #36 Skrevet 17. august 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger da ikke å være frekk for det, jeg trodde kun de som var for syke til å jobbe, uansett tiltak, som fikk uføretrygd. For de som hadde vansker med å få jobb pga psykiske eller fysiske problemer så er det jo aap og andre tiltak som skal prøves. Telefonselger bør jo være en jobb alle uten psykiske eller taleproblemer bør greie, ikke nødvendigvis selger da, men som kundekonsulent o.l. Hvorfor er det et dårlig forslag egentlig? Kjenner to som er uføretrygdet, ei fordi hun har store fysiske plager, hun kan godt jobbe litt innimellom men ingen arbeidsgivere som kan risikere at hun ikke dukker opp på jobb i ny og ne, derfor tok hun ikke ny utdannelse, men jobber med telefon og chatsupport de dagene hun er i god form. Hadde vært bortkasta ressurser om hun tok utdannelsen hun ønsker seg, for ingen kan ha en sykepleier til å dukke opp når det passer seg sånn og kroppen spiller på lag (og det gjelder vel for butikker og alle andre plasser som er avhengig av at folk kommer på jobb, sykdommen gjør det for ustabilt). Hun andre har en psykisk lidelse, og kan ikke jobbe, uansett hva det er om det innebærer kontakt med andre mennesker. Får litt følelsen av at dette mest gjelder folk som er uføretrygda fordi de ikke gidda prøve tiltak og gjøre en innsats, og nå har funnet ut at de kjeder seg og godt vil ha noe å gjøre. sikkert de som fullfører en utdannelse også, men som ikke gidder å jobbe selv om de har muligheten, og om de har mulighet av og til finner de fort ut at ingen ansetter de som kan dukke opp i ny og ne, og så er det tilbake på uføretrygd da. Bortkasta ressurser. Anonymkode: 0bf87...23b Har du noe belegg for å mene dette? Anonymkode: b2a06...edf 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #37 Skrevet 17. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du noe belegg for å mene dette? Anonymkode: b2a06...edf Dersom det ikke var tilfellet, hvorfor tok de ikke utdannelse eller prøvde seg på dette med aap? Det med at arbeidsgivere ikke ansetter folk som ikke kan jobbe til avtalte tider er vel noe de fleste vet, vanskelig nok å få jobb om man er 100% frisk og har god utdannelse. Anonymkode: 0bf87...23b
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #38 Skrevet 18. august 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok? når gjør man det ellers da ifølge deg? Anonymkode: 45029...7d0 Så du menet at ma kan være "ufør" (ute av stand til å jobbe og studere) sånn ellers på dagen, men samtidig frisk når "på fritiden" til å studere? Anonymkode: 34c1a...ed4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #39 Skrevet 18. august 2017 Jeg personlig synes ikke det er riktig om det er slik at man kan studere mens man er ufør. Da bør man kunne jobbe også hvis man allikevel kan sitte på skolebenken. Norge er fult av mennesker som enten utsetter studie da man ikke har råd mtp tapt inntekt, eller som klorer seg gjennom studie mens man jobber masse ved siden av for å få alt til å gå rundt. Drømmen ville vært å få studiestøtte og trygd mens man studerte, for så å gå ut i full jobb endt studie. Jeg vet mange får dekt kursing/fagbrev når de har falt utenfor arbeidsmarkedet, dette synes jeg er mer riktig. Helsefagarbeider, fotterapeut, truckførerbevis osv Anonymkode: ab6e3...a0b 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #40 Skrevet 18. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg personlig synes ikke det er riktig om det er slik at man kan studere mens man er ufør. Anonymkode: ab6e3...a0b Din mening og dine følelser er irrelevante ettersom det ikke er du som bestemmer dette. Anonymkode: e5bf1...7b5 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå