Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ta fulltids bachelorstudie når man går på uføretrygd? Det er et fleksibelt studium som gjør at det er mulig å gjennomføre selv om helsa svinger.

Noen som vet?

Anonymkode: da817...a7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det..

Anonymkode: 5e967...1ca

Skrevet

Kan du utdype?

TS

Skrevet

Nei, det er ikke mulig å kombinere fulltidsstudier med uføretrygd. Det er meningen at studenter skal ta lån fra Lånekassen om de trenger tilskudd.

Hvis du tror du har funnet et studie som vil gjøre det mulig for deg å komme ut i arbeid kan du snakke med nav om å få gjennomføre utdanningen som tiltak mens du mottar aap, eller muligheten for å ta utdanning på deltid mens du beholder delvis uføretrygd. 

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ta fulltids bachelorstudie når man går på uføretrygd? Det er et fleksibelt studium som gjør at det er mulig å gjennomføre selv om helsa svinger.

Noen som vet?

Jeg har hørt at det vurderes individuelt som veldig mye annet, som forsåvidt AB nevner, så det beste vil være å snakke med kontaktpersonen din på NAV. 

Skrevet

Hmm, ble ikke så mye klokere av dette. Uføretrygd er ikke mye penger, men det er enda mindre å skulle leve på studielån... Jeg er voksen og har "hus og hjem og barn", vi er derfor helt avhengige av den lille inntekten jeg har.

Noen som vet noe annet eller kjenner til noen som har gjort det?

Skrevet

Er ikke det litt urettferdig for de som ikke får studieplass, når du skal ta det som en hobby selv om du aldri kan jobbe?

Anonymkode: 0bf87...23b

• Liker 27
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, ble ikke så mye klokere av dette. Uføretrygd er ikke mye penger, men det er enda mindre å skulle leve på studielån... Jeg er voksen og har "hus og hjem og barn", vi er derfor helt avhengige av den lille inntekten jeg har.

Det er ikke et generelt svar på dette, derfor kan ingen her gi deg et konkret svar. Svaret beror på din individuelle situasjon. Din diagnose, dine forutsetninger og muligheter. Dermed er det en konkret helhetsvurdering som NAV kan gjøre i ditt tilfelle. 

Økonomi er ikke en god grunn, alle har behov for ok økonomi, ikke bare du. Det er mange voksne studenter som har barn, og som kunne trengt hus og hjem like mye som deg. 

Anonymkode: fd795...852

• Liker 6
Skrevet

Hvis du fullfører til normert tid kan nav begynne å tvile på funksjonsnedsettelsen din som er grunnlaget for at du har fått uføretrygd. §12-5. Nav kommer ikke til å godkjenne utdanning med mindre de tror at det er en sjanse for at du kan fullføre. Så er du villig til å risikere trygden din for å studere?

• Liker 3
Skrevet

Her snakker alle bare tull. Du kan studere så mye du vil når du er uføretrygdet. Jeg har bachlorgrad nå, er ufør. Håper å komme med i jobb senere. :) Du kan selv søke fra Lånekassen pluss få uføretrygden din når du går på skolen.

Anonymkode: c53ba...d25

• Liker 9
Skrevet
8 timer siden, magi skrev:

Hvis du fullfører til normert tid kan nav begynne å tvile på funksjonsnedsettelsen din som er grunnlaget for at du har fått uføretrygd. §12-5. Nav kommer ikke til å godkjenne utdanning med mindre de tror at det er en sjanse for at du kan fullføre. Så er du villig til å risikere trygden din for å studere?

Så NAV godkjenner et studie samtidig som de tviler på at funksjonsnedsettelsen er reell?

Anonymkode: b2a06...edf

Skrevet
På 14.8.2017 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Den eneste som kan hjelpe deg er saksbehandleren din. Fint sted å begynne der ;)

Skrevet
På 14.8.2017 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Er ikke det litt urettferdig for de som ikke får studieplass, når du skal ta det som en hobby selv om du aldri kan jobbe?

Anonymkode: 0bf87...23b

Oi så mye uvitenhet og misunnelse! Du vet at ikke alle er 100% ufør og faktisk kan jobbe deltid etter endt studie?

Anonymkode: a6cc3...e61

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her snakker alle bare tull. Du kan studere så mye du vil når du er uføretrygdet. Jeg har bachlorgrad nå, er ufør. Håper å komme med i jobb senere. :) Du kan selv søke fra Lånekassen pluss få uføretrygden din når du går på skolen.

Tok du det som fulltid på normert tid? 

Anonymkode: 1098c...4ce

Skrevet

Du kan studere så mye som du vil! Trenger ikke melde fra til NAV heller. Irriterende at folk mener og synes mye om ting de ikke aner.

Hilsen en som studere på 2.året med uføre!

Anonymkode: 55cff...2c4

• Liker 7
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

NAV sier noe annet enn det du hevder. 

https://www.ung.no/oss/bistand/130034.html

Hvis du vurderer å begynne å studere, så må du gi beskjed om dette til NAV kontoret så blir det vurdert om det kan godkjennes. Dette følger av §§ 21-3 og 21-6 der det fremgår at man skal holde NAV orientert om eventuelle endringer i egen situasjon. Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle om utdanning kan godkjennes samtidig som en mottar uførepensjon fra NAV. Det blir individuelt vurdert ut fra utdannelsens art, årsak til uførheten, hvorvidt det å begynne på en krevende utdanning betyr at evnen til å kunne ta seg en jobb er endret og så videre.

• Liker 3
Skrevet
På Monday, August 14, 2017 den 10.00, AnonymBruker skrev:

Noen som vet?

Mei, da er du trygdemisbruker. Snakk med Nav, vanligvis skal du over på aap eller til lånekassen om du vil studere. 

Anonymkode: 8d8ae...c96

• Liker 4
Skrevet

Kan man studere så er man i alle fall ikke ufør nok.

Anonymkode: 34c1a...ed4

• Liker 8
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan studere så mye som du vil! Trenger ikke melde fra til NAV heller. Irriterende at folk mener og synes mye om ting de ikke aner.

Hilsen en som studere på 2.året med uføre!

Anonymkode: 55cff...2c4

Kan du vise til at NAV støtter opp om dette da? 

Det er jo en vurderingssak. Nei, man kan ikke hoppe på medisinstudiet, kanskje ta det i kombinasjon med odontologi, på uføretrygd og satse på at dette går bra. Så nei, man kan ikke studere så mye man vil mens man er ufør. 

Anonymkode: 1098c...4ce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...