Gå til innhold

Bytte av psykolog

Fremhevede innlegg

Skrevet

Går til ukentlige timer hos mitt lokale DPS, men føler behandlingen har gått i stå - at vi er veldig fastlåst, hovedsakelig fordi jeg ikke lenger har tillit til psykologen. Det er mange grunner til dette, blant annet at hun har gitt opplysninger til pårørende uten mitt samtykke, at hun flere ganger har kommet med uttalelser som tilsier at hun har liten tro på mine sjanser for å bli bedre (selv om både fastlege og andre terapeuter sier det motsatte) og at hun ikke aksepterer at andre kan være annerledes enn henne, hva gjelder alt fra sosial omgangskrets til matinntak. 

Jeg vil ikke gå for mye inn på detaljer - men i bunn og grunn føler jeg mer hverken sett eller hørt av henne lenger, og jeg leter stadig etter unnskyldninger for ikke å møte opp til timene - noe som ikke er bra, da jeg vet jeg trenger de, og i utgangspunktet er svært positivt innstilt til den hjelpen jeg vet jeg kan få hos riktig terapeut. 

Skal selvfølgelig snakke med fastlegen om dette - men mens jeg venter på neste time der lurer jeg på om andre har vært i samme situasjon! Hvor lett er det å bytte terapeut? Går det i det hele tatt? Hvordan går man frem? 

Synes det er vanskelig å ta dette direkte med terapeuten. Er ikke spesielt konfliktsky, men det er samtidig ubehagelig å ta det opp med henne av ovennevnte grunner; manglende tillit og følelsen av at hun ikke anerkjenner det jeg sier. 

Anonymkode: 27c9a...894

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har byttet terapeut i DPS. Og fikk ny. Hvis det er enklere for deg, så kan du jo si dette per telefon til henne? 

Skrevet
5 minutter siden, Sitronterte skrev:

Jeg har byttet terapeut i DPS. Og fikk ny. Hvis det er enklere for deg, så kan du jo si dette per telefon til henne? 

Hadde det vært enkelt å få tak i henne på telefon, så... 🙈 Men ja, skal dit imorgen - er det like ille da, får jeg bare ta sats og hoppe i det! 

/TS

Skrevet

Har byttet psykolog selv, sa bare: jeg vil ha en annen behandler. Psykologen svarte at dette var greit. 

Anonymkode: 5653a...907

• Liker 1
Skrevet

Det er nok ikke noe problem. Min behandler tok det opp selv. Han sa bare at noen ganger så fungerer det ikke, da må man prøve en annen. Og siden de ansatte på DPS snakker med hverandre og få innput fra hverandre så har nok de andre også hørt om deg og vet sånn ca hva problemene dine er. Også er journalen din tilgjengelig. Så sånn sett så er det veldig greit med DPS.

Anonymkode: 3e4ee...891

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, alle! Da satser jeg på at det går greit å ta det opp med behandler - og at jeg kan komme til noen som kan hjelpe meg videre! 

/TS

Skrevet

Det skal ikke være noe problem å ta det opp med behandler. De tar det ikke personlig. Det er ekstremt viktig at du har en behandler du går overens med og har god kommunikasjon med, for å få best mulig nytte av behandlingen. Noen ganger fungerer det ikke, og det forstår de. Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...