Gå til innhold

En stedatter som røyker

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her.

Poenget mitt er bare, ikke døm alle som er unge og røyker. Jeg har hatt sterk sosial angst hele livet og det å røyke roer meg veldig. Hasj hjelper også men jeg velger heller tobakk for det blir jeg ikke sløv av. Jeg vet om helsefaren og det bekymrer meg. Men jeg er også der at jeg ikke kommer til å slutte med det første fordi det bedrer livskvaliteten min. 

Anonymkode: 61cda...adf

Jeg dømmer ingen. Hasj og sterkere har jeg aldri prøvd. Men periodevis overforbruk av tobakk og alkohol. Når man ikke vet hvordan man skal holde ut, bruker man vel det som kan lindre smerten.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faren burde passet på før hun starta. Nå som hun har begynt skal hun såklart ikke bry seg 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta grep nå før narkotikaen tar henne!!! Å røyke i 2017 er et stort faresignal.

Anonymkode: c044c...a8d

Vås! Og hva er greia "vi lever i 2017" som alle gnåler om? I fjor levde vi i 2016. Var alt helt annerledes da?

• Liker 7
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta grep nå før narkotikaen tar henne!!! Å røyke i 2017 er et stort faresignal.

Anonymkode: c044c...a8d

FØLG MED! Se for all del etter om hun begynner å få knekk i knærne:alice:

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Vås! Og hva er greia "vi lever i 2017" som alle gnåler om? I fjor levde vi i 2016. Var alt helt annerledes da?

Jepp. I 2016 var det kun Khat som gjaldt.

Skrevet (endret)
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp flyttet sammen med kjæresten min som har en datter. I går fant jeg ut at hun røyker. Hun er bare 18 år gammel. Faren hennes sier det er lite han kan gjøre med det, men er det ikke riktig å nekte henne så lenge hun bor hjemme?  Jenta er veldig søt og grei og driver med fotball, så for en antirøyker som meg er dette helt uholdbart. 

Anonymkode: c9222...d08

Hvordan skulle du nekte henne, mener du? Jeg er nysgjerrig på hvordan du mener det skal gjøres. Vennligst kom med detaljene. :) 

Endret av SesameStreet
  • Liker 4
Skrevet
43 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Jeg vokste opp i en tid da røyking ble ansett som kult. Vi visste hvor farlig det kunne være, men det brød oss ikke.

I dag, 40 år etter, angrer jeg på at jeg begynte. Og, jada..jeg kan nok slutte om jeg vil. Men jeg vil ikke.

At unge mennesker i dag begynner å røyke fatter jeg ikke. Men det er deres valg som ingen andre har noe med.

LITT selvmotsigende kanskje? Du begynte selv når du var ung, men fatter ikke at unge i dag begynner å røyke?! Altså hæ?!

Anonymkode: d720e...bfb

Skrevet

Dette må du bare akseptere. Hun er myndig og kan bestemme selv. Om hun vil røyke så får hun gjøre det. Det dere kan bestemme over er feks ingen røyk innendørs eller på deres eiendom som vil tilsvare at det holder at hun får ut i gata og røyker der. Du kan velge å ikke like at hun røyker men du må akseptere at hun har valgt å gjøre det. Ikke se ned på henne. Hun hadde hatt samme personlighet uten røyken også. Røyken er bare en usunn uvane. 

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

LITT selvmotsigende kanskje? Du begynte selv når du var ung, men fatter ikke at unge i dag begynner å røyke?! Altså hæ?!

Anonymkode: d720e...bfb

Hmm...  LITT forandring i løpet av 40 år, kanskje?? Det forstår du ikke?

• Liker 6
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å slutte å røyke er kjempetøft, og noe hun må gjøre når hun selv er klar for det. Hjernekjemi, lunger, blodsukker, inngrodde vaner, niktonavhengighet, stressmestring... Med mindre du er klar til å være rehab for henne kan du ikke gjøre noe med dette.

Anonymkode: e9794...e0f

Håper dette var ment som ironi..? Hvis ikke er det noe av det største tullet jeg har lest. Det er ikke vanskelig å slutte å røyke, så lenge man er motivert. Er man ikke motivrrt, så er det vanskelig. Ikke fordi man er så forbanna fysisk avhengig, men fordi man ikke vil det nok. Jeg er eksrøyker. Begynte som 13-åring, og sluttet flere ganger opp igjennom årene. Like «vanskelig» hver gang, og jeg holdt ut i toppen to uker. Til jeg sluttet på dagen som 30-åring. Jeg var 100% motivert, pga egen helse, og sluttet på dagen. Det kjentes ikke vanskelig i det hele tatt, verken psykisk eller fysisk, tvert om. Har ikke savnet det et sekund, og det er 15 år siden.

Ts, du har ingenting med at stedatter røyker. Hun er voksen, og gjør som hun vil, så lenge det ikke går ut over andre. Dere kan nekte henne å røyke inne, that's it.

Anonymkode: 9ce25...d14

Skrevet

OK. Takk for gode svar. Da lar jeg det bare ligge.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp flyttet sammen med kjæresten min som har en datter. I går fant jeg ut at hun røyker. Hun er bare 18 år gammel. Faren hennes sier det er lite han kan gjøre med det, men er det ikke riktig å nekte henne så lenge hun bor hjemme?  Jenta er veldig søt og grei og driver med fotball, så for en antirøyker som meg er dette helt uholdbart. 

Hvor gammel er du selv??

Tror du at du har en slags rett til å bestemme over andre, voksne mennesker?

Er du så uvitende at du tror det vil nytte for en far å nekte "barnet" å røyke? Flyttet du sammen med en mann uten å kjenne husets datter for så å mene at det er en dealbreaker at hun lever som hun selv ønsker?

Ærlig talt....Skjerp deg! Jeg hadde fått sjokk om jeg var mannen og på denne måte oppdaget hva det var jeg hadde dratt i hus....Du hadde raskt måtte flytte! Antirøyking har ingenting med saken å gjøre. Den totalt urealistiske holdningen din og manglende respekten for andre hadde vært avgjørende.

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke helt hvorfor din standard skal bety noe i forhold til din samboers datter?!

Det er foreldrenes sak og er mellom de og datteren sin.

Hold deg unna...😑

Anonymkode: 07795...e3e

• Liker 3
Skrevet

Husker foreldra mine prøvde å tvinge meg til å slutte. De tok røyken og lighterne mine. Gjemte de. Kjefta på meg. Prøvde med straff. Ingenting funka. Jeg måtte innse det selv, det var det eneste som funka.

Anonymkode: fc8c0...5f5

Skrevet

Stemødre - sier ikke mer.... Hva er det med dere å skulle komme inn i en familie å legge dere opp i hva samboerns barn gjør? Pass dine egne saker. Du har ingenting med dette å gjøre. Jenta er myndig. Far bryr seg, men forstår virkeligheten. Han kan ikke gripe inn siden hun er myndig. 

Selvom hun bor i deres hus er det dårlig av deg å ville: "nekte henne å røyke så lenge hun bor hjemme". Dere kan nekte henne å røyke HJEMME da det er dere som eier eiendommen, men det å røyke i det hele tatt - kan dere ikke nekte!!

Anonymkode: 02e12...ac7

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Send bekymring til Barnevernet...

Skrevet

Jeg begynte å røyke på ungdomsskolen, vi syntes vi var drittøffe. Mamma og pappa oppdaget det og jeg fikk masse kjeft og bråk. Har tenkt på i ettertid hva de kunne sagt og/eller gjort for at jeg skulle ha sluttet. Jeg kan ikke komme på en eneste ting. 

Men inne er det ingen som røyker i 2017. Ærlig talt.

Skrevet

Selvfølgelig går det an å få tenåringer til å slutte å røyke hvis man vil det. Jeg er sterk motstander av røyking, og da jeg oppdaget at min sønn på 17 røykte, sa jeg bare rolig (nesten uinteressert) til ham :" Å ja, du røyker. Da må du ha veldig god råd. Så lenge du røyker får du derfor ikke noe bidrag i form av penger fra meg". Det ble slutt fort gitt, og i dag er han en topptrent sunn gutt i 20-åra. At en helt ny "stemor" skal blande seg inn, blir derimot feil.

Anonymkode: 52678...314

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Send bekymring til Barnevernet...

Hellige et eller annet overvesen...  håper det er ironi.  🙈

• Liker 1
Skrevet

Hun er voksen. Så lenge hun ikke gjør det inni huset kan du ikke si så mye på det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...