Gå til innhold

Kompetansenettverk for kvalitet i Barnevern


Bravia

Anbefalte innlegg

I flere barnevernsdebatter har jeg linket til KIB Norge (Kompetansenettverk for Kvalitet i Barnevernet) uten særlig respons. Men jeg tror jeg vet grunnen...

For dem som ikke kjenner til KIB Norge kan jeg fortelle at dette nettverket består av en rekke fagfolk med ulik tilknytning til BV. Link: https://www.kibnorge.no

De har ved flere anledninger vært nevnt i media, Psykologitidsskriftet og andre nettsteder fordi de har gått hardt ut mot praksisen i dagens barnevern. Det viser seg imidlertid at Kari Killén, en slags "guru" for ansatte i Barnevernet er styresmedlem i dette nettverket.

Litt info om henne finner man her: http://fontene.no/nyheter/barnevern-og-psykiatri-ma-komme-sammen-mener-kari-killn-6.47.300123.c4ca829038

Hun står faktisk også bak pensumlitteratur for dem som skal utdanne seg innen barnvern:

Killén, Kari. 2015. Sveket I: Barn i risiko- og omsorgssviktsituasjoner - et helseproblem og tverrfaglig ansvar . 5. rev. utg. Oslo: Kommuneforlaget. [Kap. 3] (20 s.)

I Dagbladet har hun uttalt bl.a:

"- Barnevernsutdanningen er for dårlig. Den er god på juss, men dårlig på å gi studentene forståelse av barn. Det å jobbe i barnevernet er også en følelsesmessig utfordring som de må få hjelp til å lære og takle."

Så kanskje er ikke denne Kari Killén den mange her i forumet trodde var likevel... 


 

 

Endret av Bravia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.8.2017 den 19.51, Bravia skrev:

I flere barnevernsdebatter har jeg linket til KIB Norge (Kompetansenettverk for Kvalitet i Barnevernet) uten særlig respons. Men jeg tror jeg vet grunnen...

For dem som ikke kjenner til KIB Norge kan jeg fortelle at dette nettverket består av en rekke fagfolk med ulik tilknytning til BV. Link: https://www.kibnorge.no

De har ved flere anledninger vært nevnt i media, Psykologitidsskriftet og andre nettsteder fordi de har gått hardt ut mot praksisen i dagens barnevern. Det viser seg imidlertid at Kari Killén, en slags "guru" for ansatte i Barnevernet er styresmedlem i dette nettverket.

Litt info om henne finner man her: http://fontene.no/nyheter/barnevern-og-psykiatri-ma-komme-sammen-mener-kari-killn-6.47.300123.c4ca829038

Hun står faktisk også bak pensumlitteratur for dem som skal utdanne seg innen barnvern:

Killén, Kari. 2015. Sveket I: Barn i risiko- og omsorgssviktsituasjoner - et helseproblem og tverrfaglig ansvar . 5. rev. utg. Oslo: Kommuneforlaget. [Kap. 3] (20 s.)

I Dagbladet har hun uttalt bl.a:

"- Barnevernsutdanningen er for dårlig. Den er god på juss, men dårlig på å gi studentene forståelse av barn. Det å jobbe i barnevernet er også en følelsesmessig utfordring som de må få hjelp til å lære og takle."

Så kanskje er ikke denne Kari Killén den mange her i forumet trodde var likevel... 


 

 

Kari Killèn har noen gode poenger når hun sier at utdanningen i Barnevernet er for dårlig. Jeg husker hun sa i NRK debatten at utdanningen er for kort og for svak. Jeg er helt enig med henne. Det du møter som barn i møte med Barnevernet er damer med ovenfra og ned holdning. De ser ikke deg, men en stor papirbunke på pulten. Barnas rettigheter blir ikke fulgt opp. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, slagelse skrev:

Kari Killèn har noen gode poenger når hun sier at utdanningen i Barnevernet er for dårlig. Jeg husker hun sa i NRK debatten at utdanningen er for kort og for svak. Jeg er helt enig med henne. Det du møter som barn i møte med Barnevernet er damer med ovenfra og ned holdning. De ser ikke deg, men en stor papirbunke på pulten. Barnas rettigheter blir ikke fulgt opp. 

 

 

 

Ja, det er sant. Men hun har også fått mye av skylden for at dagens barnevern er blitt som det har blitt. Hvorvidt det stemmer ikke skal jeg imidlertid ikke ta stilling til. Poenget mitt er at en som barnevernsansatte har som forbilde faktisk "taler dem i mot" ved å være med i dette kompetansenettverket. 

Endret av Bravia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bravia skrev:

Ja, det er sant. Men hun har også fått mye av skylden for at dagens barnevern er blitt som det har blitt. Hvorvidt det stemmer ikke skal jeg imidlertid ikke ta stilling til. Poenget mitt er at en som barnevernsansatte har som forbilde faktisk "taler dem i mot" ved å være med i dette kompetansenettverket. 

Det har jeg lagt merke til at hun har fått skylden for. Jeg kan heller ikke ta stilling til om hun har ansvar for det. Jeg har ikke kunnskap om kompetansenettverket. På youtube ligger NRK1 debatten fra 21. april 2016. En debatt om Barnevernet. Den er interessant i forhold til hvordan Barnevernet i dag fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, slagelse skrev:

Det har jeg lagt merke til at hun har fått skylden for. Jeg kan heller ikke ta stilling til om hun har ansvar for det. Jeg har ikke kunnskap om kompetansenettverket. På youtube ligger NRK1 debatten fra 21. april 2016. En debatt om Barnevernet. Den er interessant i forhold til hvordan Barnevernet i dag fungerer :)

Har du link til den? Tror det har vært flere debatter. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Bravia skrev:

Har du link til den? Tror det har vært flere debatter. :D

Den er også på NRK Nett tv. https://tv.nrk.no/serie/debatten/NNFA51042116/21-04-2016

Jeg syns den er meget interessant. Det er ingen vilje til noe endring fra maktapparat som Bufdir. I debatten har vi fagfolk som forteller om det som ikke fungerer. Ingen vilje til å lytte fra Bufdir sin side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kibnorge forhindre unødvenige omsorgsovertagelser og bistå foreldre som har mistet barna for å kjempe med dem og få de hjem?

Anonymkode: d783a...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal kibnorge forhindre unødvenige omsorgsovertagelser og bistå foreldre som har mistet barna for å kjempe med dem og få de hjem?

Anonymkode: d783a...b3e

Blant annet. Men vi får se hvor stor "impact factor" de har. Som kjent er ikke Barnevernet særlig opptatt av vitenskap, det samme med styresmaktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bravia skrev:

Blant annet. Men vi får se hvor stor "impact factor" de har. Som kjent er ikke Barnevernet særlig opptatt av vitenskap, det samme med styresmaktene. 

Såg det var en ganske nyoppstartet "prosjekt", så håper at det blir noe makt i denne, minst like mye som bv har

Anonymkode: d783a...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, slagelse skrev:

Det har jeg lagt merke til at hun har fått skylden for. Jeg kan heller ikke ta stilling til om hun har ansvar for det. Jeg har ikke kunnskap om kompetansenettverket. På youtube ligger NRK1 debatten fra 21. april 2016. En debatt om Barnevernet. Den er interessant i forhold til hvordan Barnevernet i dag fungerer :)

Thanks. :) Skal sjekke den ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såg det var en ganske nyoppstartet "prosjekt", så håper at det blir noe makt i denne, minst like mye som bv har

Anonymkode: d783a...b3e

Ja, det håper jeg og. Samtidig må man være klar over at dette ikke er noe "oss mot dem-opplegg". Personene i dette nettverket jobber fortsatt (eller har jobbet) med Barnevernet. De ønsker med andre ord å heve kvaliteten som er sterkt varierende fra saksbehandler til saksbehandler og fra leder til leder.  

En ting er i hvert fall sikkert: Inga Martha Thorkildsen har skylden for mye faenskap.

 

Endret av Bravia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2017 den 20.25, Bravia skrev:

Stille som graven, wonder why? :)

Jeg tipper årsaken er at de aller, aller fleste av oss aldri har vært i kontakt med barnevernet.  
95% av oss har dermed veldig liten interesse av å diskutere dette. 

Det er under 1% av barn i Norge som blir omplassert til fosterhjem eller barnevernsinstitusjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Kalevala skrev:

Jeg tipper årsaken er at de aller, aller fleste av oss aldri har vært i kontakt med barnevernet.  
95% av oss har dermed veldig liten interesse av å diskutere dette. 

Det er under 1% av barn i Norge som blir omplassert til fosterhjem eller barnevernsinstitusjon. 

Det er mange av disse barna og foreldre som er utsatt for maktovergrep i Barnevernets regi. I Norge er det en utbredt oppfattelse av at Barnevernet kun jobber etter barnas interesser og beste. Dette går man automatisk ut fra derav navnet: Barnevernet. Derfor setter man seg ikke inn i det og undersøker hva som foregår :). I hovedsak er det snakk om barna i Norge som er under Barnevernets omsorg og hva slags oppvekst de skal få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, slagelse skrev:

Det er mange av disse barna og foreldre som er utsatt for maktovergrep i Barnevernets regi. I Norge er det en utbredt oppfattelse av at Barnevernet kun jobber etter barnas interesser og beste. Dette går man automatisk ut fra derav navnet: Barnevernet. Derfor setter man seg ikke inn i det og undersøker hva som foregår :). I hovedsak er det snakk om barna i Norge som er under Barnevernets omsorg og hva slags oppvekst de skal få. 

Jeg svarte på trådstarters spørsmål om hvorfor ingen hadde svart på innlegget.

Hva svarte du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Kalevala skrev:

Jeg tipper årsaken er at de aller, aller fleste av oss aldri har vært i kontakt med barnevernet.  
95% av oss har dermed veldig liten interesse av å diskutere dette. 

Det er under 1% av barn i Norge som blir omplassert til fosterhjem eller barnevernsinstitusjon. 

Vel, de færreste av oss har opplevd mord, ran og voldtekt også... det er likevel temmelig stor interessert rundt det. Søk forresten på "barnevern" i forumet og særdeles mange tråder dukker opp med svært mange deltagere.

De 1 % utgjør ganske mange barn og enda flere pårørende:

Ifølge Bufdir:

"Antallet nye barn med vedtak om omsorgsovertakelser har de siste årene holdt seg relativt stabilt på rundt 1650 barn i året, med 1665 i 2014 (siste tilgjengelige tall) Barnevernet overtar omsorgen for flest yngre barn, og disse blir værende i barnevernets omsorg i flere år." 

 

Endret av Bravia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig oppfattet jeg ikke hi som noe å debattere. Det kom frem en svært kort redegjørelse om KIB. Et kort sitat av Kari Killen, uten kildehenvisning slik at man får lest konteksten. Og et spørsmål som man kan svare ja eller nei på. 
Ja jeg opplever at Kari Killen er akkurat den jeg trodde. En fagperson som har fokus på de sårbare barna. 
 

Anonymkode: 2f1b8...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Kalevala skrev:

Jeg tipper årsaken er at de aller, aller fleste av oss aldri har vært i kontakt med barnevernet.  
95% av oss har dermed veldig liten interesse av å diskutere dette.

Du ser jo at BV-trådene absolutt engasjerer mange! 

Min venninne i Barnevernet har fortalt "du skulle bare visst hvor mange vanlige folk som deg og meg som har vært i kontakt med barnevernet. Det kan være harmløst og uskyldig og saken avsluttes gjerne på dagen-men de var i kontakt med bv."

Anonymkode: 1d6c4...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...