Gå til innhold

Tahini?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å lage hummus, og i oppskriften står det at jeg skal ha tahini i (en type sesampasta, såvidt jeg forstår). Hva slags form er det i? Glass? tube? Og hvor får jeg tak i det? Kikket på Eurospar, men med negativt resultat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får tahini på glass i blant annet asiatiske matbutikker. Men det er ikke nødvendig med tahini. Mannen lager nydelig hummous med sesamfrø som du finner i de fleste butikker. Den er mye bedre enn da han forsøkte med hummous. (Han er ikke hjemme nå, så kan dessverre ikke be om oppskriften som bare finnes i hans vakre hode)

Skrevet

Takker og bukker. Jeg får prøve meg fram, det er jo billige ingredienser (har nylig kjøpt foodprocessor som må testes ut:. :)

Gjest Catwoman
Skrevet

her er en oppskrift uten tahini.

Tahini kan desuten ganske lett lages selv. Rist sesamfrø i panna, til de begynner å sprette, deretter kjører du de i foodprosessoren til det blir smør. Kan være du må tilsette littegrann olje.

Gjest LoisLane
Skrevet

Noen som vet noe annet man kan bruke tahini til?

Skrevet
Noen som vet noe annet man kan bruke tahini til?

I dipper (f.eks. i auberginedip), i dressinger/vinaigretter og sauser og jeg har bl.a. en oppskrift på vegetarburgere som har tahini i seg.

Gjest Lyna ii
Skrevet

Nå har du kanskje fått tak i det alt, men de har det på helsekostbutikker også.

Skrevet

Du kan ha tahuni på skiva også, som med peanøttsmør. Kjempesunt.

• 5 år senere...
Skrevet

Prøvde å riste sesamfrø i panna og deretter kjøre de i foodprossessoren, tilsatte litt olje for å få en smørbar konsistens.

Ble supergodt da!!! på brødskiva med tomatskive oppå.

aner meg at en kan krydre tahini-pålegget med det en måtte ønske, fra pizzakrydder, chili, spiskummen alt etter smak og behag. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...