Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2005 #1 Skrevet 12. januar 2005 Jeg har lyst til å lage hummus, og i oppskriften står det at jeg skal ha tahini i (en type sesampasta, såvidt jeg forstår). Hva slags form er det i? Glass? tube? Og hvor får jeg tak i det? Kikket på Eurospar, men med negativt resultat.
Gjest gjest1 Skrevet 12. januar 2005 #2 Skrevet 12. januar 2005 Du får tahini på glass i blant annet asiatiske matbutikker. Men det er ikke nødvendig med tahini. Mannen lager nydelig hummous med sesamfrø som du finner i de fleste butikker. Den er mye bedre enn da han forsøkte med hummous. (Han er ikke hjemme nå, så kan dessverre ikke be om oppskriften som bare finnes i hans vakre hode)
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2005 #3 Skrevet 12. januar 2005 Takker og bukker. Jeg får prøve meg fram, det er jo billige ingredienser (har nylig kjøpt foodprocessor som må testes ut:.
Gjest Catwoman Skrevet 12. januar 2005 #4 Skrevet 12. januar 2005 her er en oppskrift uten tahini. Tahini kan desuten ganske lett lages selv. Rist sesamfrø i panna, til de begynner å sprette, deretter kjører du de i foodprosessoren til det blir smør. Kan være du må tilsette littegrann olje.
Gjest LoisLane Skrevet 12. januar 2005 #5 Skrevet 12. januar 2005 Noen som vet noe annet man kan bruke tahini til?
Arkana Skrevet 12. januar 2005 #6 Skrevet 12. januar 2005 Noen som vet noe annet man kan bruke tahini til? I dipper (f.eks. i auberginedip), i dressinger/vinaigretter og sauser og jeg har bl.a. en oppskrift på vegetarburgere som har tahini i seg.
Gjest Lyna ii Skrevet 14. januar 2005 #7 Skrevet 14. januar 2005 Nå har du kanskje fått tak i det alt, men de har det på helsekostbutikker også.
Iset Skrevet 17. januar 2005 #8 Skrevet 17. januar 2005 Du kan ha tahuni på skiva også, som med peanøttsmør. Kjempesunt.
MiniMjau Skrevet 30. oktober 2010 #9 Skrevet 30. oktober 2010 Prøvde å riste sesamfrø i panna og deretter kjøre de i foodprossessoren, tilsatte litt olje for å få en smørbar konsistens. Ble supergodt da!!! på brødskiva med tomatskive oppå. aner meg at en kan krydre tahini-pålegget med det en måtte ønske, fra pizzakrydder, chili, spiskummen alt etter smak og behag. :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå