Gå til innhold

Kjønnsykdom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har kunnskap eller erfaring om dette?

Hva sjekker man om tar en urinprøve? Vet i hvert fall at det er de vanligste som klamydia og gonoré, er det noe mer? 

Og hvis man tar blodprøve? HIV, hepatitt B og syfilis kan jo sjekkes da, men er det mer? 

Hvordan kan jeg sjekke meg for alt som finnes? Synes dette er skummelt.

Anonymkode: 27b29...62c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gjør det hos legen 

Anonymkode: 7fe69...a36

Skrevet

Du blir ikke sjekket for noe du ikke er i risiko for å bli eksponert for. Snakk med legen din, så finner dere det riktige testpanelet.

Anonymkode: aeba6...908

Skrevet

Mange av dem har jo symptomer, så man trenger ikke testes for alt dersom du er helt symptomsfri. Klamydia bør man sjekkes for for hver nye partner, HIV-test kan du be om hvis du ønsker. Dra til lege eller helsestasjon.

Anonymkode: a0ec1...327

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har kunnskap eller erfaring om dette?

Hva sjekker man om tar en urinprøve? Vet i hvert fall at det er de vanligste som klamydia og gonoré, er det noe mer? 

Og hvis man tar blodprøve? HIV, hepatitt B og syfilis kan jo sjekkes da, men er det mer? 

Hvordan kan jeg sjekke meg for alt som finnes? Synes dette er skummelt.

Anonymkode: 27b29...62c

Kommer helt an på problemstillingen hva legen mener er medisinsk forsvarlig å undersøke. 

Anonymkode: d5124...83d

• Liker 1
Skrevet

Gå på en helseklinikk og be om fullsjekk. Bor du i Oslo er Sex & samfunn stedet. De gir deg ikke fullsjekk om du bare er redd, men spør om hvordan type folk du har ligget med , hvor mange og hvor lenge siden det er du testet deg sist.
Har du ikke en slik klinikk i nærheten , ta det med legen.
Urinprøve påviser ikke kjønnssykdom, men man tar en prøve av innvendig i kjeden med en lang qtip lignende pinne (menn må ta det inn i urinrøret) og det kan påvise klamydia og mykoplasma.
Blodprøve kan vise hepatitt, aids og herpes, men du må spesifikk be om herpes for de gidder ikke alltid teste for det om man ikke har synlig utbrudd.
Gonore er også egen prøve via test i kjeden og må bes om.
Syfilis er blodtest men gir også som oftest veldig egne andre symtpomer som hudutslett på hele kroppen osv.

Anonymkode: 87bb9...235

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...