AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #1 Skrevet 11. august 2017 For litt over ett år siden (da jeg var 22 år) tok jeg celleprøve hos legen. Tok det så tidlig fordi jeg gikk og var bekymret pga. at en nær venninne og søsteren min nettopp hadde fått påvist celleforandringer, og de var begge under 25 år. Hørte aldri noe mer fra legen etter den dagen jeg tok celleprøven. Regner derfor med at alt så fint ut, og at de hadde kontaktet meg om de så forandringer. Reiste på jordomseiling et par uker etterpå, så "glemte" egentlig hele greia litt. Hadde jeg vært hjemme hadde jeg nok ringt og forsikret meg om at prøven ikke viste noe, men dette gjorde jeg altså ikke. Har nå begynt å tenke på om prøven virkelig var ok eller ikke. Hva om de glemte å kontakte meg fordi prøven viste forandringer? Det skal jo ikke skje, men man vet jo aldri. Hadde egentlig ikke tenkt å ta ny celleprøve før jeg er 25 år, hvis den jeg tok for ett år siden var helt fin. Men bør jeg ta ny celleprøve for å være helt sikker? Eller er det unødvendig? Føler også det blir dumt å ringe legen nå, angående en celleprøve jeg tok for over ett år siden. Har forresten tatt to doser av HPV-vaksinen, skal ta siste dose i neste uke. Anonymkode: b72ae...512
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #2 Skrevet 11. august 2017 Hvis du reiste på jordomseiling kan de jo ha hatt problemer med å få tak i deg? Anonymkode: 51109...ad5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #3 Skrevet 11. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du reiste på jordomseiling kan de jo ha hatt problemer med å få tak i deg? Anonymkode: 51109...ad5 Tror du det? Jeg hadde jo telefon selv om jeg var på reise. Søsteren min tok inn posten min, og jeg fikk heller ikke noe brev fra legen i den perioden jeg var borte. Sist jeg fikk positivt prøvesvar på noe (klamydia), fikk jeg vite det i et brev som kom i posten en stund etter jeg hadde tatt test. Anonymkode: b72ae...512
drikkerbrushverdag Skrevet 11. august 2017 #4 Skrevet 11. august 2017 Hvis det ikke er noe vil du ikke høre noenting. No news= good news. 2
tonebelinda Skrevet 11. august 2017 #5 Skrevet 11. august 2017 Du hadde fått beskjed om prøven viste forandringer.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #6 Skrevet 11. august 2017 11 minutter siden, drikkerbrushverdag skrev: Hvis det ikke er noe vil du ikke høre noenting. No news= good news. 8 minutter siden, tonebelinda skrev: Du hadde fått beskjed om prøven viste forandringer. Men feks. Thea Steen tok jo to celleprøver som visstnok var "normale", men som egentlig ikke var det likevel. Det er mulig jeg bekymrer meg unødvendig. Dette er ikke noe jeg tenker på hver dag, men noen ganger dukker det opp i hodet mitt at jeg faktisk aldri har fått bekreftet at celleprøven jeg tok i fjor sommer var normal. Anonymkode: b72ae...512
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #7 Skrevet 11. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men feks. Thea Steen tok jo to celleprøver som visstnok var "normale", men som egentlig ikke var det likevel. Det er mulig jeg bekymrer meg unødvendig. Dette er ikke noe jeg tenker på hver dag, men noen ganger dukker det opp i hodet mitt at jeg faktisk aldri har fått bekreftet at celleprøven jeg tok i fjor sommer var normal. Anonymkode: b72ae...512 Du får beskjed. SLAPP AV Anonymkode: 37fdb...0b1
Dove Skrevet 11. august 2017 #8 Skrevet 11. august 2017 De jeg kjenner som har fått påvist selv små celleforandringer har fått brev i posten om det. Men altså... Hvis du ER urolig, så syns jeg bare du skal ta en prøve. Det er jo gjort på noen få sekunder. Innmari lurt av deg å ta prøven tidligere enn anbefalt, for øvrig. Jeg kjenner en jente som fikk påvist livmorhalskreft ved celleprøve da hun var 23. Hun ble heldigvis helt frisk, men det spørs om det hadde gått så bra hvis hun hadde ventet til hun fikk symptomer, eller til hun var 25.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #9 Skrevet 11. august 2017 Akkurat nå, Dove skrev: Jeg kjenner en jente som fikk påvist livmorhalskreft ved celleprøve da hun var 23. Livmorhalskreft eller måtte hun koniseres? Stor forskjell. Anonymkode: 37fdb...0b1 2
tonebelinda Skrevet 11. august 2017 #10 Skrevet 11. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men feks. Thea Steen tok jo to celleprøver som visstnok var "normale", men som egentlig ikke var det likevel. Det er mulig jeg bekymrer meg unødvendig. Dette er ikke noe jeg tenker på hver dag, men noen ganger dukker det opp i hodet mitt at jeg faktisk aldri har fått bekreftet at celleprøven jeg tok i fjor sommer var normal. Anonymkode: b72ae...512 Jeg skjønner godt at slike saker skremmer unge kvinner, og kvinner generelt. Men her er det ikke fordi hun ikke fikk beskjed, men at prøvene ble feiltolket. Men istedet for at du skal gå rundt og være bekymret, så kan det jo være like greit å ta en ny prøve? Og si fra om du tar en, at du ønsker tilbakemelding på prøven uansett. For å gå rundt og være bekymret (selv om du ikke er det hele tida) er ikke noe godt. Da er det bedre med ny prøve, så du kan ro deg ned og slappe av når det gjelder dette
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #11 Skrevet 11. august 2017 Akkurat nå, tonebelinda skrev: Jeg skjønner godt at slike saker skremmer unge kvinner, og kvinner generelt. Men her er det ikke fordi hun ikke fikk beskjed, men at prøvene ble feiltolket. Men istedet for at du skal gå rundt og være bekymret, så kan det jo være like greit å ta en ny prøve? Og si fra om du tar en, at du ønsker tilbakemelding på prøven uansett. For å gå rundt og være bekymret (selv om du ikke er det hele tida) er ikke noe godt. Da er det bedre med ny prøve, så du kan ro deg ned og slappe av når det gjelder dette 4 minutter siden, Dove skrev: De jeg kjenner som har fått påvist selv små celleforandringer har fått brev i posten om det. Men altså... Hvis du ER urolig, så syns jeg bare du skal ta en prøve. Det er jo gjort på noen få sekunder. Innmari lurt av deg å ta prøven tidligere enn anbefalt, for øvrig. Jeg kjenner en jente som fikk påvist livmorhalskreft ved celleprøve da hun var 23. Hun ble heldigvis helt frisk, men det spørs om det hadde gått så bra hvis hun hadde ventet til hun fikk symptomer, eller til hun var 25. Men vil det ikke virke hysterisk at jeg bestiller meg ny time til legen for dette nå? Husker da jeg ringte i fjor og sa at jeg ville ha celleprøve, så sa damen på kontoret at det IKKE var noen særlig vits i å ta celleprøve når jeg bare var 22 år, men at jeg selvfølgelig skulle få hvis jeg absolutt ville. Det samme sa legen da jeg kom for å ta celleprøven. Frister jo lite å komme tilbake ett år etterpå av samme grunn, "bare" fordi jeg av og til tenker på at jeg aldri fikk bekreftet at den forrige celleprøven var helt normal. Anonymkode: b72ae...512
tonebelinda Skrevet 11. august 2017 #12 Skrevet 11. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men vil det ikke virke hysterisk at jeg bestiller meg ny time til legen for dette nå? Husker da jeg ringte i fjor og sa at jeg ville ha celleprøve, så sa damen på kontoret at det IKKE var noen særlig vits i å ta celleprøve når jeg bare var 22 år, men at jeg selvfølgelig skulle få hvis jeg absolutt ville. Det samme sa legen da jeg kom for å ta celleprøven. Frister jo lite å komme tilbake ett år etterpå av samme grunn, "bare" fordi jeg av og til tenker på at jeg aldri fikk bekreftet at den forrige celleprøven var helt normal. Anonymkode: b72ae...512 Jeg synes ikke det er hysterisk. Og uansett, bedre enn å gå rundt og være bekymret, for det er ikke noe godt. Ellers kan du jo nå ringe tilbake for å få bekreftet at prøvene var bra når du tok de i fjor. De har resultatet registrert i sin database. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #13 Skrevet 11. august 2017 Du tar kontakt med legen og spør om prøven. Hva er det verste som kan skje? At legen dømmer deg? Det er ikke noe unormalt at pasienter vil hente ut informasjon om seg selv. Det er bedre at du slipper å gå bekymre deg enn at du syns det er litt flaut å spørre om prøveresultat litt sent. Når det gjelder disse prøvene er ikke de alltid 100 prosent. Men hvis du tar prøver regelmessig så vil man få en bedre oversikt over unormale prøver. Det at noen får påvist forandring må ikke bety at nå er det kreft. Så lenge du er ung, ikke har noen symptomer, og prøven er negativ så må man nesten slå seg til ro med dette. Men det er greit å være oppmerksom på symptomer, og ta test hvert tredje år. Man kan få kreft i alle aldere, men føler man seg ikke syk så er man stort sett frisk. Bekymrer du deg mye for kreft kan du snakke med legen om det. Anonymkode: 37a45...3e5 2
Dove Skrevet 11. august 2017 #14 Skrevet 11. august 2017 4 minutter siden, tonebelinda skrev: Jeg synes ikke det er hysterisk. Og uansett, bedre enn å gå rundt og være bekymret, for det er ikke noe godt. Ellers kan du jo nå ringe tilbake for å få bekreftet at prøvene var bra når du tok de i fjor. De har resultatet registrert i sin database. Dette var en god idé! Da fjerner du i hvert fall frykten for at unormale resultater har forsvunnet i posten eller lignende. Mindre sannsynlig at normale resultater har blitt registrert hvis de skulle vært unormale. 2
helledussen Skrevet 11. august 2017 #15 Skrevet 11. august 2017 Jeg tror at du hadde hørt noe hvis celleprøven viste at noe var galt.
Mamma31 Skrevet 11. august 2017 #16 Skrevet 11. august 2017 Jeg tenker at du ville ha hørt noe dersom prøven viste noe. Jeg syntes du skal gjøre følgende: 1) Dra tilbake til legen og ta en ny prøve (det skader ikke uansett) 2) Få også resultatet fra forrige prøve, den er mest sannsynlig negativ. Jeg selv begynte å ta celleprøver da jeg var 25 år, men har tatt det hvert år fordi jeg tar GU hvert år for kontroll. Det tar meg jo noen minutter bare.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #17 Skrevet 11. august 2017 Du kan være 100% sikker på at det ikke ble funnet noen celleforandringer på prøven du tok for et år siden . Da hadde du både fått telefon og brev, og purring på brevet om du ikke møtte til oppsatt time som de innkaller til ved funn. Det holder nok fint å ta neste celleprøve når du blir 25 Anonymkode: 5a1aa...61c 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå