Elaine Marley Skrevet 12. august 2017 #21 Skrevet 12. august 2017 Det er ganske så normalt det, ja Først og fremst er det jo uvant og rart, og du har hjemlengsel. Akkurat den delen går seg til etter hvert. Jeg har også bodd i kollektiv og andre steder hvor jeg ikke har likt meg. Et kollektiv var det ganske fælt. Det var så bråkete at jeg ikke fikk sove, skittent, rotete og folk stjal mat. Dette var i utlandet så det var ikke bare å finne seg noe nytt, men jeg holdt meg mest på mitt eget rom når jeg var hjemme. Spiste maten min der og der var det i det minste rent og ryddig. Ellers oppholdt jeg meg mye andre steder, så jeg holdt ut på et vis, men det er kjipt når hjemmet ditt ikke er et sted du kan slappe av og ha det bra. Så hvis du ikke kommer deg ut på et eller annet vis så må du nok innstille deg på at du skal bo der den tiden du må. Gjøre ting for at det skal bli litt bedre. Tror det som menes med studentby her er bolig hos studentsamskipnaden? Men der er det flere ulike typer boliger. Ikke alltid like lett å finne bolig der, men hvis du søker andre tider på året enn rundt semesterstart så er det gjerne enklere.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #22 Skrevet 12. august 2017 hei TS Jeg har bodd mye i kollektiv og likte meg ikke jeg heller. Hjemlengsel går over, men at det er så rotete og bråkete klarte jge aldri å venne meg til. Jeg angrer veldig på at jeg ikke søkte studentbolig gjennom sio. Om du bor i Oslo eller enn annen stor by så burde du sette deg på venteliste med en gang (du kan alltids si nei). Når det gjelder kontrakten din der du bor nå så er jeg ganske sikker på at du kan komme deg ut av den. Bruk rot og bråk som grunn når du snakker med huseier. Anonymkode: 6361a...5ac
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #23 Skrevet 12. august 2017 9 timer siden, Elaine Marley skrev: Det er ganske så normalt det, ja Først og fremst er det jo uvant og rart, og du har hjemlengsel. Akkurat den delen går seg til etter hvert. Jeg har også bodd i kollektiv og andre steder hvor jeg ikke har likt meg. Et kollektiv var det ganske fælt. Det var så bråkete at jeg ikke fikk sove, skittent, rotete og folk stjal mat. Dette var i utlandet så det var ikke bare å finne seg noe nytt, men jeg holdt meg mest på mitt eget rom når jeg var hjemme. Spiste maten min der og der var det i det minste rent og ryddig. Ellers oppholdt jeg meg mye andre steder, så jeg holdt ut på et vis, men det er kjipt når hjemmet ditt ikke er et sted du kan slappe av og ha det bra. Så hvis du ikke kommer deg ut på et eller annet vis så må du nok innstille deg på at du skal bo der den tiden du må. Gjøre ting for at det skal bli litt bedre. Tror det som menes med studentby her er bolig hos studentsamskipnaden? Men der er det flere ulike typer boliger. Ikke alltid like lett å finne bolig der, men hvis du søker andre tider på året enn rundt semesterstart så er det gjerne enklere. Jepp, håper det går over, men redd det kommer til å ta et par måneder.. Det kollektivet du beskriver passer midt i blinken på det jeg opplever i skrivende stund. Jeg leier faktisk hos studentsamskipnaden. Hvordan klarte du å oppholde deg ander steder hele tiden? Jeg tenker jeg kan bruke 7-8 timer på skolen hver dag, trene på treningssenteret og kun hver hjemme for frokost/middag og søvn.. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: hei TS Jeg har bodd mye i kollektiv og likte meg ikke jeg heller. Hjemlengsel går over, men at det er så rotete og bråkete klarte jge aldri å venne meg til. Jeg angrer veldig på at jeg ikke søkte studentbolig gjennom sio. Om du bor i Oslo eller enn annen stor by så burde du sette deg på venteliste med en gang (du kan alltids si nei). Når det gjelder kontrakten din der du bor nå så er jeg ganske sikker på at du kan komme deg ut av den. Bruk rot og bråk som grunn når du snakker med huseier. Anonymkode: 6361a...5ac Vet du hvilke rettigheter jeg har som student? Takk for svar! Anonymkode: fb322...231
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #24 Skrevet 12. august 2017 Hvis det er via studentsamskipnaden, så kan du be de om hjelp til å evnt bytte rom. De kan sikkert sette deg på en liste på første ledige, og så flytter du så fort noe åpner opp. Anonymkode: 771fd...a06
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #25 Skrevet 12. august 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her Hva er en studentby? Er det et lite opphopningssted bestående av kun studenter? Jeg glemte å nevne at det er 5 måneder bindingstid etterfulgt av 3 måneder oppsigelsestid. Jeg likte å tilbringe tid hjemme i kontrast til hva jeg opplever nå i dette kollektivet. Jeg ser virkelig frem til ferie da jeg kan reise hjem i en liten stund. Takk for tipsene folkens! Anonymkode: fb322...231 Studentby er ikke dans på roser heller dersom du vurderer det Man bor gjerne sammen med 1-4 andre med mindre man søker om egen hybel (som selvsagt er dyrere) og bråk fra alle kanter. Ingen snakker til hverandre i gangene og hele blokken er generelt død Anonymkode: 71779...8e8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #26 Skrevet 12. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studentby er ikke dans på roser heller dersom du vurderer det Man bor gjerne sammen med 1-4 andre med mindre man søker om egen hybel (som selvsagt er dyrere) og bråk fra alle kanter. Ingen snakker til hverandre i gangene og hele blokken er generelt død Anonymkode: 71779...8e8 Det er veldig store variasjoner på studenthybler. Det er mange som bor i veldig hyggelige kollektiv. Så er det jo en del som bor i studenthybler som er slik du beskriver. Det er uansett en del av grunnen til at en del bytter studenthybel. Anonymkode: 5cdaf...09c
Elaine Marley Skrevet 12. august 2017 #27 Skrevet 12. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jepp, håper det går over, men redd det kommer til å ta et par måneder.. Det kollektivet du beskriver passer midt i blinken på det jeg opplever i skrivende stund. Jeg leier faktisk hos studentsamskipnaden. Hvordan klarte du å oppholde deg ander steder hele tiden? Jeg tenker jeg kan bruke 7-8 timer på skolen hver dag, trene på treningssenteret og kun hver hjemme for frokost/middag og søvn.. Vet du hvilke rettigheter jeg har som student? Takk for svar! Anonymkode: fb322...231 Klarte ikke å oppholde meg andre steder hele tiden, men så mye som mulig. Er du bundet 5 måneder i det kollektivet hos studentsamskipnaden før du kan flytte? Høres rart ut. Jeg har bodd hos studentsamskipnaden flere steder i landet, og har aldri opplevd noe slikt. Trodde ikke at det var lov egentlig.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #28 Skrevet 13. august 2017 9 timer siden, Elaine Marley skrev: Klarte ikke å oppholde meg andre steder hele tiden, men så mye som mulig. Er du bundet 5 måneder i det kollektivet hos studentsamskipnaden før du kan flytte? Høres rart ut. Jeg har bodd hos studentsamskipnaden flere steder i landet, og har aldri opplevd noe slikt. Trodde ikke at det var lov egentlig. Jepp, 5 måneder bindingstid etterfulgt av 2 måneder oppsigelse som høres veldig lenge ut. Anonymkode: fb322...231
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #29 Skrevet 13. august 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, 5 måneder bindingstid etterfulgt av 2 måneder oppsigelse som høres veldig lenge ut. Anonymkode: fb322...231 Sjekk husleieloven (eller hva den heter..). Tror ikke denne ordningen er lov? Veldig merkelig om en studentsamskipnad har en slik ordning. Er du sikker på at det ikke er en privat utleier som leier kun til studenter? I Trondheim finnes en slik en, med bindingstid på ett år bl.a. Forholdene der ryktes å være dårlige og mange studenter blir "fanget" av disse leiekontraktene. Anonymkode: 833a7...770
Elaine Marley Skrevet 13. august 2017 #30 Skrevet 13. august 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, 5 måneder bindingstid etterfulgt av 2 måneder oppsigelse som høres veldig lenge ut. Anonymkode: fb322...231 Det hørtes veldig merkelig ut at de har en slik ordning. Over her skrev du at du hadde 3 måneders oppsigelse, og nå er det 2?
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #31 Skrevet 13. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jepp, 5 måneder bindingstid etterfulgt av 2 måneder oppsigelse som høres veldig lenge ut. Anonymkode: fb322...231 Unnskyld, men det kan umulig være bolig gjennom studentsamskipnad. Høres ut som private utleiere av studentboliger. Anonymkode: 220fb...8d9 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #32 Skrevet 13. august 2017 9 timer siden, Elaine Marley skrev: Det hørtes veldig merkelig ut at de har en slik ordning. Over her skrev du at du hadde 3 måneders oppsigelse, og nå er det 2? Jeg leste feil.... 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld, men det kan umulig være bolig gjennom studentsamskipnad. Høres ut som private utleiere av studentboliger. Anonymkode: 220fb...8d9 Hvorfor det? Anonymkode: fb322...231
Elaine Marley Skrevet 13. august 2017 #33 Skrevet 13. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste feil.... Hvorfor det? Anonymkode: fb322...231 Så hvor er dette? Min erfaring er at studentsamskipnaden har ryddige leieforhold, og pleier ikke å operere med slike ting. Men jeg vet ikke sikkert selvsagt. Synes bare det virket rart. 1
Elaine Marley Skrevet 13. august 2017 #34 Skrevet 13. august 2017 (endret) Ville forresten ha sendt en henvendelse til studentsamskipnaden angående at det er skittent, rotete og om det er mye bråk. Da kan de ta tak i det. Om det står i kontrakten at du er bundet til å bo der i 5 måneder så ville jeg sett på husleieloven, og så eventuelt gjort dem oppmerksom på at det ikke er lov. Så ville jeg søkt om internflytting til en annen bolig. Mulig du må vente litt før du får noe. Nå er det vel trykk på at folk skal ha seg et sted å bo, men senere er det mange som flytter ut. Jeg ville i hvert fall prøvd å gjøre noe, og da er det greit å ta kontakt med utleier slik at de får vite om dette. Endret 13. august 2017 av Elaine Marley
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå