AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #1 Skrevet 11. august 2017 Hei, jeg har nylig flyttet inn i et kollektiv som jeg ikke kan fordra. Skittent, illeluktende, motbydelige folk osv..... Jeg har flyttet ut for første gang og føler en utrolig hjemlengsel. Er dette normalt? Jeg savner dagene hvor jeg kunne sove stille på rommet mitt, våkne opp uten at noen andre forårsaket det, spise når jeg ville, bruke badet når jeg ville og slappe av i stuen... Her har jeg absolutt ingenting... Hvordan skal jeg komme over denne hjemlengselen? Blir utrolig trist og lei meg til tider... Anonymkode: fb322...231
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #2 Skrevet 11. august 2017 Helt normalt. Det går over. Og om noen måneder kan du se etter hyggeligere kollektiv å flytte til. Anonymkode: 220fb...8d9 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #3 Skrevet 11. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt normalt. Det går over. Og om noen måneder kan du se etter hyggeligere kollektiv å flytte til. Anonymkode: 220fb...8d9 Så fint det må være i ditt univers, der man ikke er bundet i 9 mnder- 1 år før man kan flytte, slik det som oftest ellers er. Anonymkode: 6bf97...4ae
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #4 Skrevet 11. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så fint det må være i ditt univers, der man ikke er bundet i 9 mnder- 1 år før man kan flytte, slik det som oftest ellers er. Anonymkode: 6bf97...4ae Men da må du rett og slett bare suck it up. Hva kan du selv gjøre for å få det hyggeligere i kollektivet? Ta initiativ, kom med forslag. Hjemlengsel er vanlig, men ikke la det spise deg opp. Det høres jo ut som om situasjonen din er låst, så prøv å gjøre det beste utav det. Anonymkode: 288a5...593 9
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #5 Skrevet 11. august 2017 Jeg flyttet til en annen by for å ta master (2 år). Første året bodde jeg i kollektiv med 9 (!) andre i et hus, og vi hadde bare to bad og et kjøkken. Stua var altfor møkkete og fæl til å være i, og det var omtrent aldri ledig på kjøkkenet. Skulle jeg lage middag måtte det være enten kl 14 eller kl. 23 omtrent. Jeg savnet hjembyen min mye, og telte måneder til når jeg skulle flytte tilbake. Her var det også 12 mnd kontrakt. Da den tiden endelig gikk ut fant jeg meg et annet kollektiv, hvor det bare er 3 andre. Det er mye hyggeligere, renere og har mer kontakt med de jeg bor med (lager middag sammen, handler sammen osv). Men merker jeg enda savner å bo alene. Men det hjelper å se fremover, ha en slags nedtelling i hodet ditt, glede deg over hvordan det blir når du blir ferdig. Det har hjulpet meg mye. Det du eventuelt kan gjøre er å se om det er mulighet for fremleie (hvis det er helt ulevelig å bo der). Jeg prøvde det der jeg bodde, men var ingen som meldte seg. Anonymkode: a4f9b...862 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #6 Skrevet 11. august 2017 Det er tøft å komme rett hjemmefra og inn i et kollektiv. Det er ikke dine regler lenger, og du må forholde deg til andre mennesker. På godt og vondt. Det at du ikke får bruke badet eller kjøkkenet når du vil er en tilvenningssak. Når du slutter å føle deg fremmed så vil du se at det ikke er et problem. Har du fått snakket noe med de du deler kollektiv med? Er du den eneste nye? Kan dere sette dere sammen og lage felles kjøreregler som å rydde etter seg selv, hver sin vaskeuke, stille etter kl 23 i ukedagene, varsle og spør om lov til å ha fest osv? Aller først ville jeg jobbet med ditt eget oppholdsrom. Vask fra topp til tå, kjøp noen fine pynteting/bilder/gardiner osv for å sette eget personlig preg. Det trenger ikke koste allverdens. Kjøp noen duftlys feks som gir en lukt du liker. Gjør det rett og slett mer hjemmekoselig. Det blir bedre. Det er helt normalt med hjemlengsel, og det er bare bra å innrømme det. Til januar så kan du se etter et annet kollektiv hvis det ikke blir bedre Anonymkode: 771fd...a06 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #7 Skrevet 11. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så fint det må være i ditt univers, der man ikke er bundet i 9 mnder- 1 år før man kan flytte, slik det som oftest ellers er. Anonymkode: 6bf97...4ae Jeg bodde 4 ulke steder da jeg studerte, alle hadde 3 mnd oppsigelsestid. Så det er ikke "slik det som oftest er", og som regel er det fult mulig å komme seg ut av en slik kontrakt hvis man tar en prat med husleier og har noen andre til å flytte inn så utleier ikke taper penger. Anonymkode: 3345c...dc4 7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #8 Skrevet 11. august 2017 Takk for alle tipsene! Setter pris på dette! Jeg prøver å tenke at "om noen måneder så er jeg ute", men det hjelper lite. Jeg har hjemlengsel i tilegg. Jeg har prøvd å snakke med personene i kollektivet, men ingen har lyst til å vaske fellesrommene, ha vaskelister og vil rett og slett ha det slik det er nå. Har dere noen andre tips å komme med på hvordan jeg kan fortrenge hjemlengselen og tanken på at skal være i dette kollektivet i 5 måneder før jeg kan finne et annet? Har prøvd å tatt kontakt med utleier, men det er ingen andre så kan flytte inn slik at jeg må belage meg på å vente til oppsigelsestiden. Anonymkode: fb322...231
_popcorn_ Skrevet 11. august 2017 #9 Skrevet 11. august 2017 Har du fortalt huseier at de som bor der ikke ønsker vaske? Det bør være i huseieres interesse at boligen blir tatt vare på. Kanskje huseier kan være behjelpelig med ordensregler, eller husmøte hvor ordensregler blir tatt opp? At det ikke er andre som kan/vil flytte inn høres ut som en veldig dårlig unnskyldning, folk står vanligvis i kø for å få boliger nå. Hvilken kontrakt har du? hvorfor må du vente 5 måneder før du kan finne noe annet? Om du anser det som umulig for deg å bo der, så finnes det faktisk flere muligheter for å komme seg unna. Om det er tidsbestemt kontrakt, så kan du selv finne noen til å overta, huseier kan ikke nekte dette uten saklig grunn. Mitt første kollektiv var også ett helvette, Jeg gikk nøye igjennom kontrakten, fant flere feil der utleier ikke fulgte opp, samt jeg fant feil med boligen, så jeg pakket sammen, sendte oppsigelse rekommandert i post med umiddelbar virkning grunnet kontraktbrudd. 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #10 Skrevet 11. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så fint det må være i ditt univers, der man ikke er bundet i 9 mnder- 1 år før man kan flytte, slik det som oftest ellers er. Anonymkode: 6bf97...4ae Det er veldig vanlig å flytte innad i studentsamskipnaden. Når det gjelder privat er det mest vanlig med 3 måneders oppsigelse, og i de tilfellene du nevner er utleier gjerne imøtekommende så lenge man har noen klar som kan ta over med en gang. Anonymkode: 5cdaf...09c 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #11 Skrevet 11. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle tipsene! Setter pris på dette! Jeg prøver å tenke at "om noen måneder så er jeg ute", men det hjelper lite. Jeg har hjemlengsel i tilegg. Jeg har prøvd å snakke med personene i kollektivet, men ingen har lyst til å vaske fellesrommene, ha vaskelister og vil rett og slett ha det slik det er nå. Har dere noen andre tips å komme med på hvordan jeg kan fortrenge hjemlengselen og tanken på at skal være i dette kollektivet i 5 måneder før jeg kan finne et annet? Har prøvd å tatt kontakt med utleier, men det er ingen andre så kan flytte inn slik at jeg må belage meg på å vente til oppsigelsestiden. Anonymkode: fb322...231 Men hva tenker utleier om de andre leietakernes manglende vilje til å ta vare på eiendommen hans/hennes? Og hvor mange er det du bor med? Det blir nok mer overkommelig når skolen har startet. Anonymkode: 5cdaf...09c 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #12 Skrevet 11. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da må du rett og slett bare suck it up. Hva kan du selv gjøre for å få det hyggeligere i kollektivet? Ta initiativ, kom med forslag. Hjemlengsel er vanlig, men ikke la det spise deg opp. Det høres jo ut som om situasjonen din er låst, så prøv å gjøre det beste utav det. Anonymkode: 288a5...593 Jeg er ikke TS, men en rasjonalist. De fleste har da kontrakter, og kan ikke bare flytte etter noen måneder, hvis de har lyst til det. var det jeg kommenterte på. For øvrig bor jeg helt perfekt selv. : ) Anonymkode: 6bf97...4ae
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #13 Skrevet 11. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bodde 4 ulke steder da jeg studerte, alle hadde 3 mnd oppsigelsestid. Så det er ikke "slik det som oftest er", og som regel er det fult mulig å komme seg ut av en slik kontrakt hvis man tar en prat med husleier og har noen andre til å flytte inn så utleier ikke taper penger. Anonymkode: 3345c...dc4 Det må være lenge siden du studerte, for nå har de fleste en viss bindingstid, for å slippe høy trafikk og konstant utlysing av leieobjekt. I alle fall på det private markedet. Er sannelig ikke lett å finne en ny til å flytte inn, når man selv er ny i en by, og det vil raskt bli framleie, som man selv står ansvarlig for hvis den nye ikke betaler. Anonymkode: 6bf97...4ae
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #14 Skrevet 11. august 2017 Hva med å anskaffe ett lite kjøleskap og en liten kokeplate, til å ha på ditt eget værelse? Dermed kan du for eksempel koke litt mat, uten å være helt avhengig av ett ledig kjøkken... Anonymkode: b66f5...7cb
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #15 Skrevet 11. august 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å anskaffe ett lite kjøleskap og en liten kokeplate, til å ha på ditt eget værelse? Dermed kan du for eksempel koke litt mat, uten å være helt avhengig av ett ledig kjøkken... Anonymkode: b66f5...7cb Problemet er bare at jeg generelt ikke liker plassen. Heller ikke folka som bor her i kollektivet. Det har kun gått et ca. 5 dager, men likevel tenker jeg at jeg bør komme meg ut som fortest mulig. Anonymkode: fb322...231
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #16 Skrevet 11. august 2017 Saumfar kontrakten etter ting du kan gå på for å komme deg ut tidligere. At det ikke blir vasket i fellesarealer er potensielt noe du kan gå videre til utleier med, for ryddes/vaskes det aldri, så kan det føre til skader på boligen, noe utleier sjelden er interessert i. Bor du der videre, tenk at fem måneder går fort, særlig når studiene er i gang At man har hjemlengsel er normalt, dette kan vare en stund til du har vendt deg til det nye hjemstedet ditt. Forstår det kan være ekstra tungt å komme over hjemlengsel når du ikke trives med hverken bolig eller de du bor sammen med, men fokuser da heller på studier og de du møter der. Bli med i en studentforening/organisasjon, treff nye mennesker der, så slipper du å henge så mye med folk man ikke kommer overens med Kan også hende at noen av foreningene har tilgang til kjøkken/komfyr, slik at man kan lage mat sammen der. Når det gjelder å lage mat hjemme, så kan det være lurt å lage opp mye med en gang, og så fryse ned. Da slipper man å lage fra scratch hver gang, og man trenger bare 15-20 min til å varme opp. Er for så vidt heller ikke noe galt i å vende seg til å spise middag sent, etter at man er hjemme fra en lang dag med studier og andre aktiviteter. Ellers er det jo snart bare å begynne å søke på en bolig hos samskipnaden, eller snakke med folk du treffer på studiet eller i foreninger om de kan tenke seg å flytte etterhvert. Kollektiv er litt gambling når man ikke kjenner folk så godt før man flytter inn, men om du heller velger å lage eget kollektiv med andre etterhvert som du blir kjent med dem kan det være en fin måte å få det mye bedre hjemme på. Anonymkode: 6f407...8e0
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #17 Skrevet 11. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det må være lenge siden du studerte, for nå har de fleste en viss bindingstid, for å slippe høy trafikk og konstant utlysing av leieobjekt. I alle fall på det private markedet. Er sannelig ikke lett å finne en ny til å flytte inn, når man selv er ny i en by, og det vil raskt bli framleie, som man selv står ansvarlig for hvis den nye ikke betaler. Anonymkode: 6bf97...4ae Klart det er (med mindre man bor i en liten studieby). Nå fremover vil det også være siste liten-studenter som kommer inn etter immatrikulering som leter etter et sted å bo. Så lenge man er litt på hugget og gjør en selv tilgjengelig for disse studentene kan det løse seg ganske bra. Anonymkode: 5cdaf...09c
Trude.lutt Skrevet 11. august 2017 #18 Skrevet 11. august 2017 Anbefaler deg å prøve og bo i studentby. Da jeg var student valgte jeg det framfor kollektiv. Ble spurt om jeg ville bo sammen med venner, men takket nei. Ble for tett og for mye. Sammen med venner hele tiden, det orket ikke jeg. Jeg kunne styre bedre sosial kontakt. Og jeg hadde flere gjenger. Kunne også "bare"være hjemme alene. På student by deler du kjøkken og bad med 2-3 andre. Og du kan selv velge hvor sosial du vil være. Prøv!
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #19 Skrevet 11. august 2017 Først og fremst: Det er lovstridig å ha lenger enn 3 mnd oppsigelsestid på leieforhold. Det innebærer at du kan si opp og flytte ut med 3 mnd oppsigelsestid. Så om det skulle vise seg at denne plassen er forferdelig grusom etter noen måneder, skader det ikke å se etter noe annet og evt. flytte. Når det er sagt så syns jeg du skal gi det en sjanse. Du har nettopp flyttet inn, og ting kan bli bedre. Mest sannsynlig ikke når det angår bråk og rot, men kanskje du setter pris på det å være student, møte nye mennesker, være i en ny tilværelse. Det beste med studietiden er jo at man ikke trenger tilbringe særlig mye tid hjemme uansett. Man burde jo komme seg ut, være sosial og ha det hyggelig. Så sitter man vel mye på universitetet og jobber, hvis man er student. Jobber man, er man jo mange timer på arbeidsplassen i løpet av en dag. Så den lille tiden man er hjemme må man bare prøve å gjøre det man trenger - foreslå en plan over hvem som skal rydde hvor og når, kjøp ørepropper, gjør rommet ditt koselig, og bestill en tur hjem om ikke så lenge slik at du har noe å se fram til. Anonymkode: 30a59...9e0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #20 Skrevet 12. august 2017 Ts her Hva er en studentby? Er det et lite opphopningssted bestående av kun studenter? Jeg glemte å nevne at det er 5 måneder bindingstid etterfulgt av 3 måneder oppsigelsestid. Jeg likte å tilbringe tid hjemme i kontrast til hva jeg opplever nå i dette kollektivet. Jeg ser virkelig frem til ferie da jeg kan reise hjem i en liten stund. Takk for tipsene folkens! Anonymkode: fb322...231
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå