Gå til innhold

Barnet vil kun sove i vår seng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min stesønn på 3,5 år nekter å sove i sin egen seg på sitt rom. Han er veldig knyttet til sin mor, selv om jeg også har bygget en god relasjon til gutten. Han legger seg som regel rundt kl 19-1930 og sovner stort sett greit. Hver natt mellom midnatt og kl 3 på natta våkner han og roper på mamma før går rett inn på rommet vårt og forventer å sove i senga. Det har blitt en gjenganger at spesielt jeg prøver å få han til å ligge på sitt eget rom, men da bryter han ut i strigråting og skriker høylytt midt på natta. Han stopper ikke før vi gjør som han vil. Mor har gitt opp og sier det ikke er noen vits, og tar han bare opp i senga. Gutten bruker også fortsatt sutt. Jeg er frustrert over min samboers manglende støtte, og lurer på hva jeg kan gjøre? Jeg har fulgt tips og råd på nettet, men gutten vet meget godt hva han oppnår ved å oppføre seg som han gjør.

Det er så frustrerende at jeg vurderer å få meg en egen seng på et eget rom. Jeg synes egentlig selv det er barnslig av meg, men jeg bruker bilen 2,5 timer hver dag til og fra jobb, og må derfor ha god søvnkvalitet.

Anonymkode: 22f4b...c5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette din sønn eller stesønn? 

Nytter ikke å lese seg opp på tips, når mor ikke er med. Dere må bli enige om hvordan dere skal gjøre det.

Skrevet

Jeg ville først tenkt nøye gjennom hva som er det egentlige problemet; er det bare det at det irriterer deg, at han vekker deg fordi dere styrer med å få ham tilbake i egen seng, at det er trangt eller sover han urolig? Om det er trangt, ville jeg kjøpt større seng, om du våkner fordi dere styrer, ville jeg droppet styret, om det irriterer deg, ville jeg kjøpt egen seng til deg på eget rom. Det er ingenting barnslig med å sørge for at alle i familien får mest mulig søvn. En 3,5-åring er veldig liten, det er ikke farlig å samsove, men dere må løse det på en måte som fungerer for alle. Det betyr også barnet. 

Anonymkode: dafc8...92a

• Liker 4
Skrevet

Stakkars, en liten gutt på 3.5 som har behov for ekstra trøst og omsorg når han er borte fra moren sin og du vil selvfølgelig ha han ut av soverommet. Ta heller å få deg en ekstra seng på et annet rom du. Barna kommer først, håper den typen din forstår det.

Anonymkode: f548e...572

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Puny skrev:

Er dette din sønn eller stesønn? 

Nytter ikke å lese seg opp på tips, når mor ikke er med. Dere må bli enige om hvordan dere skal gjøre det.

Enig, forvirrende innlegg fra TS.

TS, høres ut som om du burde kjenne din sønn godt nok til å lage grenser for ham! 

Anonymkode: 785bc...e1b

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, forvirrende innlegg fra TS.

TS, høres ut som om du burde kjenne din sønn godt nok til å lage grenser for ham! 

Ganske sikker på at det er stefar som skriver innlegget. Og at han bor sammen barnets mor. 

Skrevet

Har dere lesevansker hele gjenten? Det er ts sin STEsønn.. Det står klart og tydelig i første setning, og ikke noe annet sted i teksten omtaler han gutten som "sønn". 

Så barnet ER hos sin mor, det blir ikke tatt fra moren... 

TS: jeg ville fått meg en seng på eget rom. Men jeg ville snakket med moren først, og gjort det klart at hun må velge mellom deg eller gutten i sengen. Hun oppfører seg tåpelig. Å gi etter på den måten vil såklart lære gutten at han kan grine seg til alt han vil. Så store unger har absolutt ikke vondt av å måtte sove i sin egen seng. 

Anonymkode: 3b156...adb

• Liker 15
Skrevet

Mitt råd er at TS sender anonym bekymring til Barnevernet (må sette inn tiltak), slik at sønnen sikres god søvn både hos stemor og biomor! 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt råd er at TS sender anonym bekymring til Barnevernet (må sette inn tiltak), slik at sønnen sikres god søvn både hos stemor og biomor! 

HJÆLPES!!!!

Mange av oss har slitt med unger som vil sove hos mor/far, uten at det trenger noe barnevern her. Det er gjerne en periode i barnets liv. 

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grenser? Når et barn trenger trygghet og nærhet så er det tåpelig å begynne å tenke på å sette grenser.

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, tonebelinda skrev:

HJÆLPES!!!!

Mange av oss har slitt med unger som vil sove hos mor/far, uten at det trenger noe barnevern her. Det er gjerne en periode i barnets liv. 

Du har blitt trollet.

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å gi etter på den måten vil såklart lære gutten at han kan grine seg til alt han vil. Så store unger har absolutt ikke vondt av å måtte sove i sin egen seng.

Så når et barn får trygghet og nærhet så er det å "gi etter"? Herregud, hva slags holdninger er det folk har?

Hvis barnet for eksempel er utrygt så har de faktisk vondt av å måtte sove et sted de ikke føler seg trygge.

• Liker 5
Skrevet

Her er det en 3,5 åring som tuller med søvn hos mor OG far. 

Mitt forslag er at mor og far begge blir enige om at gutten sover på eget rom, men at mor/far legger madrass inn hos gutten og sover der i en overgangsperiode til han blir tryggere. 

Anonymkode: dfa9c...b8b

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor skal barnet absolutt tvinges til å være utrygt?

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, jabx skrev:

Fordi stefar (som strengt tatt er mer enn gammel nok til å klare å sove alene) vil ha mor og sengen for seg selv.

Anonymkode: 09df2...936

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke lenge siden det var et nøyaktig samme innlegg. 😌

Anonymkode: 1d58e...cb8

Skrevet

Strengt tatt får TS holde kjeft og flytte inn på et annet rom i noen år til ungen er såpass "voksen" at han kan ligge i egen seng. Eller så får TS vurdere forholdet. Når man går inn i et forhold der partneren har barn fra før, stiller man i siste rekke. Husk det! 

• Liker 1
Skrevet

Hei! Er stemor selv til en på samme alder, jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver uten om at her går det veldig fint å følge gutten inn på rommet sitt igjen, hender han kommer flere ganger, men da er det bare å følge han tilbake igjen. Selv om en på 3,5 år kommer inn om natta så betyr det ikke at han ikke føler seg trygg, unger i den alderen vet godt hva de kan gjøre for å få vilja si, og det å gi etter når de sutrer etter å få vilja si er ikke den beste løsningen synes nå jeg. Jeg får ikke sove med en ekstremt urolig unge i sengen, far i huset kan sove igjennom et gjordskjelv så han bryr seg ikke så mye, men er enig i at samsoving ikke er noe han vil gjøre til vane. Han får sove hos oss om han har drømt noe eller er litt dårlig når han kommer, men ellers følger vi tilbake. Har et et ekstremt godt forhold til gutten så ikke noe "slem stemor" her i gården. 

Kjenner også igjen det med smokk, han bruker også det fortsatt og jeg blir gal, burde ha slutten med den for lengst! Men det er ikke noe jeg skal bestemme så det der får foreldrene styre, men blir jo ikke lettere å slutte akkurat ;p

Anonymkode: 97190...c81

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Strengt tatt får TS holde kjeft og flytte inn på et annet rom i noen år til ungen er såpass "voksen" at han kan ligge i egen seng. Eller så får TS vurdere forholdet. Når man går inn i et forhold der partneren har barn fra før, stiller man i siste rekke. Husk det! 

Er det mulig eller?? Betyr ikke at dette er en slem steforeldre selv om man følger ungen tilbake til sengen.. noen foreldre ass, lar ungene tvinne dem rundt lillefingeren.. en på 3,5 er stor nok til å ligge i egen seng.. Gud!!! 

• Liker 5
Skrevet
23 minutter siden, jabx skrev:

Hvem sier at barnet er utrygt ? Han har fått det som vane å ligge med voksene .. Greit å la han sove der innimellom, men hver kveld er ikke nødvendig!!! Ingen får en god søvn av å bli vekt hver natt..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...