AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #1 Skrevet 10. august 2017 Er det ok å ikke gå til svangerskapskontroll? Kan noen tvinge en til kontroller? Anonymkode: a8f07...357
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #3 Skrevet 10. august 2017 Vet ikke. Passer bare aldri, føler ikke noe behov for å gå til legen. Anonymkode: a8f07...357
Gjest Sisti Skrevet 10. august 2017 #4 Skrevet 10. august 2017 Du kan ikke tvinges, men det kan jo være livsfarlig for både deg og babyen.
Gumman87 Skrevet 10. august 2017 #5 Skrevet 10. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke. Passer bare aldri, føler ikke noe behov for å gå til legen. Anonymkode: a8f07...357 Passer bare aldri ?? Lykke til med å få en baby! Da er det mye som ikke passer lenger. Er du i jobb så har du rett på fri til å gå på kontroll. Herrlighet! Man drar på kontroller for å sjekke urin, blodtrykk, hjertelyd til baby osv. Og det passer deg ikke?? Hva i alle dager... 32
funginger Skrevet 10. august 2017 #6 Skrevet 10. august 2017 Passer deg ikke å finne ut om barnet er friskt eller ikke? 10 år senere: jeg vet du har brukket beinet, jenta mi, bare vent noen uker, det passer ikke å dra på legevakta nå. 12
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #7 Skrevet 11. august 2017 For å svare på spm: det er et tilbud, ikke et krav, men det søkes fødeplass for deg, noe du trenger, og du trenger også å få henvisning til ultralyd uke 18 som du bør takke ja til for å sjekke at alt står bra til. Og etter uke 26 trenger du en bekreftelse på svangerskapet fra fastlegen din som du bruker til å søke foreldrepenger fra Nav. Dessuten vil jeg anbefale å dra på så mange kontroller som mulig fordi det er viktig å holde et øye på urinen og blodtrykket så du ikke får svangerskapsforgiftning, det er en livsfarlig komplikasjon! Kanskje du kan vurdere å bytte fastlege så du slipper lang reisevei, eller sjekke om jordmor finnes nærmere deg? Anonymkode: 0aa5f...000 11
Biloba Skrevet 11. august 2017 #8 Skrevet 11. august 2017 QqqqqDet er lovlig å ikke ha kontroller i svangerskapet, men det viser svært dårlig omsorg for babyens helse (og din egen). Det vil trolig bli vurdert bekymringsmelding til barnevernet når dette kommer fram på fødeavdelingen, personalet kan lure på om du har unnlatt kontroller fordi du har noe å skjule, som rusmisbruk, eller psykiatriske problemer. I dag kan man få inntrykk av at svangerskap og fødsel alltid går bra, men jeg kjenner flere som har fått alvorlige komplikasjoner. F.eks fikk en venninne HELLP-syndrom. Heldigvis fanget legen det opp, og barnet ble forløst før det gikk galt. Dager senere kunne både mor og barn dødd, men mor visste ikke at hun var alvorlig syk engang. Babyen sparket jo fint og hun trodde at ømheten under ribbena var press fra livmoren. Skal du bli mor, må du spandere noen timer på kontroller. Det tar veldig mye tid å ha et barn som ble hjerneskadet fordi det ikke ble oppdaget i svangerskapet at morkake eller navlesnor fungerte dårlig på slutten. 16
Ruccula Skrevet 11. august 2017 #9 Skrevet 11. august 2017 Mamma var aldri til kontroller med meg, mamma og pappa bodde på en øde øy i asia da jeg var i magen og kom hjem rett før fødselen. Men anbefalt er det jo ikke 1
Vera Vinge Skrevet 11. august 2017 #10 Skrevet 11. august 2017 Det er litt vanskelig å forstå hvorfor du ikke vil følge med på babyens ve og vel, da. Selv om de fleste ikke har noen spesielle komplikasjoner, er det jo en grunn til at de helst vil følge med, dersom ting ikke utvikler seg som de skal. Når du først får et barn, hvorfor ikke investere i god oppfølging i den mest sårbare fasen av barnets utvikling? 9
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #11 Skrevet 11. august 2017 Det er jo ingen tvang, men selvsagt bør man gå til kontroller! En ting mange ikke tenker på er f.eks blodtype. Er du klar over din egen og barnefaren sin blodtype mtp rhesus-faktor? Er du som meg, rhesus- med en mann som er rhesus+ kan det bety trøbbel om blodet ikke kontrolleres under svangerskapet. https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet/ I tillegg er det jevnlig kontroll mtp svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes (både du og barnet kan i verste fall dø om disse komplikasjonene oppstår, og der er ikke alle som greier å tolke kroppens signaler på at noe er galt), henvisning til ultralyd, plass på fødeavdeling osv. Jeg kan komme på utallige grunner for at man helt klart bør gå til svangerskapskontroll, men jeg greier ikke å komme på én eneste grunn som er god nok til å la være. Anonymkode: 76181...07a 8
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #12 Skrevet 11. august 2017 Jeg fikk svangerskapsforgiftning i mitt forrige svangerskap. Det ble oppdaget på kontroll fordi blodtrykket steg og jeg fikk proteiner i urinen. Merket ikke noe til dette selv før jeg var så dårlig at babyen måtte tas med keisersnitt fordi det stod om livet. I Norge er vi så heldige som blir passet så godt på og svangerskapsomsorgen er gratis. I tilfelle har man krav på fri fra jobb for å gå på kontroll, så å ikke ønske å få dette tilbudet synes jeg er skikkelig spesielt. Det blir sendt bekymringsmelding til barnevernet når mor ikke ønsker kontroll fordi det er ansett som uforsvarlig i forhold til barnets helse og det stilles spørsmål om foreldrenes evne til å gjøre gode vurderinger og å sørge for helsehjelp til barnet senere også. Anonymkode: a2af1...787 8 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #13 Skrevet 11. august 2017 Det er ikke pålagt, men hvis du vil det beste både for deg og barnet så bør du gjennomføre et minimum. Du må uansett til lege for å få registrert at du er gravid, og så bør du få tatt nødvendige blodprøver, fylt ut helsekort, bli henvist ultralyd og etterhvert får bekreftelse for å søke penger fra NAV. I tillegg kan det jo være du får svangerskapsdiabetes eller andre relaterte plager osm legen bør hjelpe med, og det er ikke sikkert du oppdager det selv. Tror du kan regne med en skikkethetsvurdering hvis du tropper opp på føden i uke 40 uten å ha fortalt en kjeft i helsevesenet at du er gravid. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: For å svare på spm: det er et tilbud, ikke et krav, men det søkes fødeplass for deg, noe du trenger, og du trenger også å få henvisning til ultralyd uke 18 som du bør takke ja til for å sjekke at alt står bra til. Anonymkode: 0aa5f...000 Dette er et typisk oslo/sentrale østland fenomen, de fleste steder i landet er det bare ett sykehus i nærhet (eller nærhet er jo en definisjon), og da søkes det ikke fødeplass. Og om du aldri har søkt fødeplass og likevel kommer i fødsel så har du heldigvis rett på hjelp, selv om en eller annen osloberte hyler opp om folks om tar plassen de vil ha og gudene vet hva de ellers syter for. Anonymkode: faa71...3c4 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #14 Skrevet 11. august 2017 Ser for meg en ny tråd fra TS etter endt svangerskap: Må man følge barnevaksinasjonsprogrammet? Anonymkode: 76181...07a 7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #15 Skrevet 11. august 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke pålagt, men hvis du vil det beste både for deg og barnet så bør du gjennomføre et minimum. Du må uansett til lege for å få registrert at du er gravid, og så bør du få tatt nødvendige blodprøver, fylt ut helsekort, bli henvist ultralyd og etterhvert får bekreftelse for å søke penger fra NAV. I tillegg kan det jo være du får svangerskapsdiabetes eller andre relaterte plager osm legen bør hjelpe med, og det er ikke sikkert du oppdager det selv. Tror du kan regne med en skikkethetsvurdering hvis du tropper opp på føden i uke 40 uten å ha fortalt en kjeft i helsevesenet at du er gravid. Dette er et typisk oslo/sentrale østland fenomen, de fleste steder i landet er det bare ett sykehus i nærhet (eller nærhet er jo en definisjon), og da søkes det ikke fødeplass. Og om du aldri har søkt fødeplass og likevel kommer i fødsel så har du heldigvis rett på hjelp, selv om en eller annen osloberte hyler opp om folks om tar plassen de vil ha og gudene vet hva de ellers syter for. Anonymkode: faa71...3c4 Selv om det er bare ett sykehus og man ikke søker så sender uansett legen inn melding om svangerskap til sykehuset. Anonymkode: a2af1...787 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #16 Skrevet 11. august 2017 Unngår mansvangerskapskontroll så vil det også være mistanke om mishandling hjemme eller rus. Hvorfor skulle man unngå helsehjelp til barnet sitt hvis det ikke var for å skjule noe og i en eller annen rar forestilling "redde sin egen ræv"? Anonymkode: a2af1...787 8
EvaLena Skrevet 11. august 2017 #17 Skrevet 11. august 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser for meg en ny tråd fra TS etter endt svangerskap: Må man følge barnevaksinasjonsprogrammet? Anonymkode: 76181...07a De idiotene som lurer på dette finnes allerede. Jeg hadde aldri i mitt liv gått gravid uten disse kontrollene. Jeg synes det var koselig å følge med på utviklingen mellom hver kontroll. 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #18 Skrevet 11. august 2017 36 minutter siden, EvaLena skrev: De idiotene som lurer på dette finnes allerede. Jeg hadde aldri i mitt liv gått gravid uten disse kontrollene. Jeg synes det var koselig å følge med på utviklingen mellom hver kontroll. Jeg har 4 unger, aldri hatt annet enn en og annen målekontroll med målebånd på førstemann. Da så jeg ikke vitsen med videre kontroller. Man går jo uansett til legen om man blir syk, eller føler seg i overkant dårlig. Jeg har hvertfall bare friske barn, og ingen jordmor lege eller lignende har reagert på mitt valg Anonymkode: fa2e0...d57
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #19 Skrevet 11. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 4 unger, aldri hatt annet enn en og annen målekontroll med målebånd på førstemann. Da så jeg ikke vitsen med videre kontroller. Man går jo uansett til legen om man blir syk, eller føler seg i overkant dårlig. Jeg har hvertfall bare friske barn, og ingen jordmor lege eller lignende har reagert på mitt valg Anonymkode: fa2e0...d57 Hverken svangerskapsdiabetes eller forgiftning gir symptomer før det er blitt veldig alvorlig, men kan oppdages og behandles tidlig vedsvangerskapskontrollene. Å gå til lege bare når man føler seg dårlig i løpet av et svangerskap sikrer deg ikke. Synes det er veldig spesielt å ikke kunne ta seg tid til de 20 minuttene en kontroll tar. I starten av svangerskapet går det i tillegg ganske lang tid mellom også blir det hyppigere mot slutten fordi det oftere er da det oppstår komplikasjoner. Anonymkode: a2af1...787 4
Jabbadabbaduu Skrevet 11. august 2017 #20 Skrevet 11. august 2017 Grunnen til at det er langt mindre risiko forbundet med graviditet i dag, både for mor og barn, er blant annet rutinekontrollene underveis i svangerskapet! Ja, selvsagt kan det gå bra uten å gå til kontroll, men det kan også gå dårlig! Jeg har selv fått et barn som muligens ikke ville overlevd hvis ikke jeg hadde gått til kontroll. Jeg var i graviditeten frisk, rask og normalvektig, og hadde ingen symptomer på at noe skulle være galt. Du kan jo også la være med å bruke sikkerhetsbelte i bil, fordi det er irriterende, og fordi det er en viss sannsynlighet for at du aldri krasjer. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå