Gå til innhold

Behov for kontroll

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente i 20-årene som har opplevd litt av hvert. I følge psykolog har jeg generalisert angst. Jeg føler på en indre uro stort sett hele tiden. Noen ganger sterkere eller svakere. Nå føler jeg at jeg har et slags kontrollbehov, og lurer på om noen har erfaringer med det samme?

For 3 år siden ble jeg utsatt for en voldtekt. Etter dette har den indre uroen vært stor. Jeg startet med å finne kontroll i mat og vekt. Jeg raste ned i vekt, og selv om den indre uroen var stor, var følelsen av mestring og kontrollen veldig god. Da jeg veide 15 kg for lite klarte jeg til slutt å stoppe og endre tankene mine. Jeg har nå normal vekt. 

Kontrollbehovet var der fortsatt. Men nå flyttet jeg kontrollbehovet mitt over til skolen. Jeg satt stort sett på lesesalen hver dag, morgen og kveld. Jeg gjorde ikke noe annet. 

Da skolen var ferdig og jeg begynte å jobbe har jeg flyttet kontrollbehovet over til jobben. Jeg har flere jobber, og jeg har nå ikke tid til noe annet enn jobb. Jeg jobber så og si hver eneste dag. Drar fra den ene jobben til den andre. Rett fra natt og til neste jobb. Jeg har ikke tid til å møte venner en gang. Jeg prioriterer jobb ovenfor alt. Jeg har for eksempel sagt ja til å jobbe istedet for å møte ei venninne jeg ikke har sett på et år. Hadde jeg sagt nei til en vakt hadde det gitt med stor uro! Jeg jobber nesten 300 timer "overtid" bare i sommer. Da jeg hadde fri to dager på rad kjente jeg at det stresset meg. Men fikset heldigvis ekstravakt disse dagene

Det er ikke lett å vite hvorfor man gjør som man gjør. Men jeg tenker kanskje det er noe jeg ubevisst gjør for å slippe unna "alt annet" og den indre uroen. 

Jeg må finne meg én ting jeg kan bruke all min tid på, som jeg kan føle jeg har kontroll over. Jeg gruer meg veldig til å bli ferdig med jobb nå. For da blir hverdagen helt annerledes, og jeg kommer ut av det fine mønsteret jeg er i, og jeg må finne noe nytt å ha "kontroll over".  

Er det noen som har/har hatt det på samme måten? Tips til hvordan man kan håndtere dette? Jeg føler jeg aldri kan slappe av

Anonymkode: dfa07...d9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg gjenkjenner dette, og selv det kanskje var noen tendenseer til dette, skjøt denne utviklingen fart etter noen traumatiserende seksuelle opplevelser.. Anoreksi avløst av intens studering, som seinere er blitt avløst av arbeidsnarkomani. Nå er jeg blii eldre, og forsøker å bytte ut arbeidsnarkomanien med å ta kontroll på egen helse, fordi jeg har forstått at dette er nødvendig. Men det ender karakteristisk nok, med at jeg sitter her og mener at jeg må ha kontroll på alle de ubesvarte trådene her, og det er ganske typisk. For meg handler det ikke bare om kontroll, men behovet for å stadig overbevise meg selv om at jeg er nyttig og produktiv. Kanskje et behov for å kjøre seg selv litt hardt, få resultater og merke framdrift. Jeg vet ikke om det bare er negativt, selv om det kan være ganske krevende å ha det slik. Det er nå over 30 år siden jeg pådro meg traumene, og jeg har på et vis akseptert at dette er blitt en del av min personlighet, og har ikke noen løsning på hvordan en kan komme ut av det. Har det med å kjede meg veldig/ bli urolig  hvis det blir for stillestående, tror ikke dette bare bunner i de traumatiske opplevelsene, selv om det nok har forsterket det. Er kanksje litt redd for uforutsigberheten knyttet til å la relasjoner til andre mennesker få en for stor plass i livet mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...