AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #1 Skrevet 10. august 2017 Saudi-Arabia til et av verdens rikeste land og de har tjent rått på pilegrimer som reiser ditt hvert år. Landet har også den strengeste form for islam (wahhabisme) og på grunn av deres rolle har de en sterk innflytelse over andre muslimske land. Mange ekstremistiske grupper i dag som IS, Al-Qaida, Taliban, Boko haram og Al-shabab, er en form for wahhabisme. I Sverige er nesten alle islamske skole enten finansiert av saudiene eller så får de tilskudd fra dem. I Somalia som lenge var mer knyttet til sufi grenen av islam. For den gikk overens med den tradisjonell kulturen, er nå preget av wahhabism. De tradisjonelle dansene er forbud og ettersom wahabisme har en streng kleskode på kvinner så er de tradisjonelle kjolene ikke lov lenger. Alle andre imamer en de som praktisere wahhabism blir drept av Al.shabab. Pakistan at nesten alle store moskeer og mange læresteder er finansiering av Saudi-Arabia, osv Så jeg spør, er det mulig å få en reform innen islam så lenge de har kontroll over mekka?. Anonymkode: 8a49a...d98
ElinX0Xpoliti Skrevet 10. august 2017 #2 Skrevet 10. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Saudi-Arabia til et av verdens rikeste land og de har tjent rått på pilegrimer som reiser ditt hvert år. Landet har også den strengeste form for islam (wahhabisme) og på grunn av deres rolle har de en sterk innflytelse over andre muslimske land. Mange ekstremistiske grupper i dag som IS, Al-Qaida, Taliban, Boko haram og Al-shabab, er en form for wahhabisme. I Sverige er nesten alle islamske skole enten finansiert av saudiene eller så får de tilskudd fra dem. I Somalia som lenge var mer knyttet til sufi grenen av islam. For den gikk overens med den tradisjonell kulturen, er nå preget av wahhabism. De tradisjonelle dansene er forbud og ettersom wahabisme har en streng kleskode på kvinner så er de tradisjonelle kjolene ikke lov lenger. Alle andre imamer en de som praktisere wahhabism blir drept av Al.shabab. Pakistan at nesten alle store moskeer og mange læresteder er finansiering av Saudi-Arabia, osv Så jeg spør, er det mulig å få en reform innen islam så lenge de har kontroll over mekka?. Anonymkode: 8a49a...d98 Det er en mulighet som er å sette inn kongen av Jordan som kalif, som igjen betyr at SA og Iran mister nesten alt av geopolitisk makt og gir igjen en samlet muslimsk verden som USA, Kina og Russland ikke ønsker å leve med. Whaibister er omtrent hatet av flesteparten av muslimer og Whabi han selv var ikke helt Muslimsk korrekt etter Korean (og kommer ifra feil stamme). Selv Muslimsk broder skap er mere likt av muslimer enn Whabister som nekter å fordømme ISIS og andre ikke stat aktorer som bruker terror som virkemiddel. Whaibister kan ikke lage nye religiøse doktriner de kan bare bruke staten til å lage politiske doktriner som muslimer kan bli pålagt å følge, taliban er langt mindre radikal en SA Whaibister. For å lage religiøse doktriner (godkjent av gud) så må de ha en kalif. Reform har blitt prøvd av mange politiske aktører og personer innenfor islam, oftest blir de drept siden islam er bokstavtro. Det beste eksempelet er slutten av 1200 tallet der de drepte alle lærde som ikke var muslimsk korrekt, tall var symboler fra satan og bøker og paramenter som ikke var muslimsk ble brent. For at Reform skal fungere så må hadiffene og Sharia bli fjernet ifra islam og moskene, Koranen må bli tolkbar og ikke bokstavtro. ellers så revisers islam tilbake til grunnformen som den var på 900 tallet, 400-600 tallet så var islam en frisk pust imot de totalitære reglionene som var på tiden som var ørkentro og kristendom i ME. Pakistan ironisk nok hater SA og Iran sånn generelt sett, Whaibister lever i nåde i Pakistan. Trår de feil i Pakistan med en stamme eller staten så blir Whaibisen borte fort. Det jeg håper på er at trenden av unge muslimer som ikke er radikalisert, blir en makt faktor i muslimske land og reflekterer over hva islam har gjort gjennom historien og lager en ny koran som er bygg opp i struktur som pasifistiske sekter ifra Irak og Syria har. Kristendommen vokser også sterkt i muslimske land, noe som jeg fant overraskende og jeg finner det tvilsomt at disse personer kommer ha noen som helst form for makt innenfor muslimske land da. Jeg tror og håper på at ekstreme religiøse elementer har overspilt demmes hånd og tvinger frem en reform tilslutt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå