Gå til innhold

Idolenes ansvar, eller foreldrenes?


Aquarius

Anbefalte innlegg

I VG sier Eminem at han gir blaffen i andres barn, og forteller at folk selv må ta ansvaret for sine egne barn. Tror du at Eminem er et skadelig idol for barn/ungdom? Eller er det bare foreldrene som peker og skylder på rapperen, når ungen deres er blitt vrang, gjør forelreopprør og har er blitt vanskelig å ha med å gjøre?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6497426

Etter å ha lest dette må jeg si meg enig i det Eminem sier; Han har ikke ansvar for andres barn. Han passer på datteren sin, and that`s it! Om foreldrene ikke synes at ungen deres bør høre på musikken til en artist, må de komme frem til en annen løsning enn å skylde på artisten! Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne holdningen Eminem har er et typisk tegn i tiden. Egosentrisk tankegang. Mennesker i dag har en mer individualistisk tankegang enn en kollektiv, slik man hadde før. Dette bekymrer meg.!!

Klart har voksne ansvar for egne barn, men vi alle har ansvar for hverandre. Dvs, hvis du ser et barn kaste stein på et annet barn, skal du da ikke si i fra til dette barnet - hvis ikke mor er det :o

Det er viktig at det ikke bare er foreldre som responerer når barnet gjør noe galt, men at alle voksne viser ansvar og er bevisst. Ser på hva denne ansvarfraskrivingen har ført til i skolen. Mobbiing og trakkasering fordi ikke lærerne tør gripe inn. Man skal liksom ikke si fra til andres unger.

Men du snakker jo om idoler (sporer litt av). Jeg mener idoler må være sitt ansvars bevisst. Hvis de ikke vet at barn som lever opp i dag blir påvirket av dette, er de dumme. Jo mer makt jo mer ansvar.

Men denne holdningen sier mye om eminem og hans refleksjonsnivå - it suckss :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Som foreldre så skal man vite og ha en mening om hva som er bra og ikke bra for barna våre.....

Kan ikke legge skylden på idoler om barna ikke kommer hjem når de skal eller stjeler en bil,eller banker klasse kammeraten....

Det skal man ta på seg selv,for om vi ikke klarer å oppdra barna våre til å respektere oss som foreldre og høre og ta hennsyn til hva vi sier har vi ikke vært konsikvent nokk!!!

Om vi som forledre ikke gir våre barn evenen til å se hva som er akseptable handlinger og ikke akseptable handlinger har vi gjort noe feil.....

Fra barna er liten driver vi forebyggende arbei for at barna våre skal bli skikkelige mennesker,om barnet i en tidelig alder lærer at barnet har valg og kan bestemme på lik lingje som voksne så kan vi klø oss i håret og takke oss selv når barnet ikke hører på oss når de er blitt større.....

å gi skylden til idoler er litt for enkelt og det viser for meg tegn på u-modenhet og mangel på å se sine egne feil......

Det er rett og slett en barnslig handling det å gi skylden til noen andre og fra skrive seg selv.....

Om Vi som foreldre mener at barna våre hører på musikk som ikke er bra eller ser filmer som vi mener er skadelig så tar man det bort fra barna....

Det er da ikke noe barna kan velge å se eller høre på og den evetuelle påvirkningen er borte.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden når har tøffe idoler villet være sunne rollemodeller?

Tror dere at Mick Jagger noen gang tenkte "Oj, jeg må skjerpe meg, så barna som hører musikken min og ser meg ikke blir mordere og tyver!" Tror dere Prince tenkte "Hmm, kanskje jeg skal la være å voldta mikrofonstativet, slik at unge menn ikke gjør det med unge damer?" Tror dere at Axl Rose vurderte å slutte å synge om bitches fordi fansene deres kunne tro at kvinnfolk var 2.rangs mennesker?

Det blir for dumt å legge all skyld for gærne unger på Eminem, dataspill og Hollywood. Unger kan kanskje bli påvirket av det de hører, ser og spiller, men hvis de ikke skjønner hvor grenser går, så er det jammen noen som ikke har gjort jobben sin! Foreldre for å ikke ha lært unger normale normer og regler, og skolen for å ikke ha guts nok til å lære unger å fungere i en større gruppe.

They say music can alter moods and talk to you' date=' well can it load a gun up for you , and cock it too?/Well if it can, then the next time you assault a dude, just tell the judge it was my fault and I'll get sued[/quote'] (Fra Sing for the moment, The Eminem Show)

Er scenariet som Emninem ser for seg rettferdig?

Og hadde Eminem, Mick Jagger og Axl Rose vært halvparten så tøffe hvis de hadde gjort "The Right Thing"?

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke at Eminem eller noen andre såkalte idoler har et regelrett ansvar her. Men de har helt klart innvirkningskraft, og da hadde det jo vært bare bra om de tok hensyn til det...

Allikevel synes jeg foreldrene bør være ansvarlige for barnas holdninger og grenser. Det holder ikke å skylde på popstjerner eller filmstjerner eller noen andre... det vil alltid være dårlige rollemodeller i samfunnet, men vi kan ikke skylde på dem hver gang noe ikke går helt som vi hadde trodd. Barn må oppdras til selv å kunne bedømme hva som er rett og galt. Folk må kunne klare å tenke selv, det hjelper ikke alltid å skylde på alle andre---

Kid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke akkurat Care kjent for å forstå noe slikt. Ifølge hennes retorikk så drar barn på Tusenfryd fordi at michael jackson har tivoli i hagen.

Care, når skal du forstå at mennesker har et ansvar selv, og eminem har ikke noe mer ansvar enn f eks paven.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eminem har også sagt:

De som tar alt det jeg sier og synger bokstavelig er dummere enn meg, og ti ganger sykere i hodet.

De som skjønner hva han synger om i sangene sine bør skjønne at selom han sier han skal drepe eks-konen sin,han aldri ville gjort det. Han bruker jo masse humor, ironi (og aggresjon) i tekstene sin. Folk bør se sarkasmen i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel

Nei, Eminem har ikke ansvar for alle barn og ungdommer i verden som digger han. Alvorlig talt??! Det er foreldrene som bør ta ansvar for barna sine her!!

Tror neppe musikken til Eminem er skadelig heller, ungdommer tar ikke det han synger alvorlig. De kan få ut aggressjonen sin ved å høre på hans musikk. Jeg ser ihvertfall ironien i det han synger om. Selv om han synger om ecstasy, drepe kona si, rasisme, homser osv. på en provoserende måte... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...