Gå til innhold

Lav natrium? Men spiser masse salt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger litt under refereranseverdi på natrium, men spiser MYE salt? Hva kan det skyldes? Det er kul umulig at jeg får i meg for lite salt. Jeg spiser ferdigmat, ferdigbrød, ferdigalt og tar i tillegg bordsalt til og med på skivene mine, samt middag..altså såpass mye salt at jeg har tenkt på at jeg må skjerpe meg masse..og nå spør legen om jeg får i meg for lite salt?? Hva annet kan gi lav natrium?? for mangel på salt er det ikke..

Anonymkode: 004c5...d1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mister du mye salter gjennom diarrre, oppkast eller mye svetting?

Skrevet

Hvor mye væske får du i deg?

Anonymkode: 13d3e...1df

• Liker 1
Skrevet

Harndu problemer med andre ting i kroppen, og er andre årsaker utelukket av legen? 

Anonymkode: 135db...695

Skrevet
19 minutter siden, doremifa skrev:

Mister du mye salter gjennom diarrre, oppkast eller mye svetting?

Kaster aldri opp og har sjeldent problemer med løs mage, men mulig jeg mister en del salt gjennom svette? Jeg jogger en rolig tur hver dag, og svetter en del selv om jeg aldri trener hardt. (Men er relativt passiv fysisk gjennom dagen ellers.)

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Harndu problemer med andre ting i kroppen, og er andre årsaker utelukket av legen? 

Anonymkode: 135db...695

Ikke som jeg vet. Bare vanlige ting: slitt med lave jernlagre og d-vitaminmangel men var innenfor normalomr nå. Legen sa bare at jeg skulle spise enda mer salt..

Skrevet

Hvor mye er mye salt for deg?

Anonymkode: 65251...0ab

Skrevet

Drikker man mye (altså mer enn det som er normalt) kan man få lave saltverdier

Skrevet

Referanseområder er laget ved å måle nivåene hos mange presumptivt friske mennesker, og så kutte ut de laveste og de høyeste verdiene de får (tror grensen går ved 2.5-percentilen). Dvs kan være dette er helt normalt for deg, og at du bare er en av dem som er i "halen" av normalfordelingen. 

Anonymkode: 1fcf3...bf6

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Referanseområder er laget ved å måle nivåene hos mange presumptivt friske mennesker, og så kutte ut de laveste og de høyeste verdiene de får (tror grensen går ved 2.5-percentilen). Dvs kan være dette er helt normalt for deg, og at du bare er en av dem som er i "halen" av normalfordelingen. 

Anonymkode: 1fcf3...bf6

Dette kan godt være forklaringen. Enkelte medikamenter kan også forstyrre saltbalansen, bruker du medisiner fast? Er kalium samtidig høy? Er natrium- og kaliumutskillelsen i urin sjekket?. Kortisolmangel kan gi lav natrium, er det sjekket?

Anonymkode: 69718...14e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...