Gå til innhold

Tilkallingsvikar, fått vakter tilsvarende 100% stilling i ett år. Skal opereres, sykemeldt i over en måned, ikke krav på sykepenger??!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt opprådd. Jeg har fått innkalling fra sykehuset om å operere noen svulster og fikk beskjed om at jeg vil få sykemelding i 1-2 måneder for det er en stor og omfattende operasjon. 

Jeg har vært tilkallingsvikar i 2,5år i min hjemkommune og har det siste året fått vakter i turnus på mellom 140-170 timer i måneden. 

Jeg har prøvd å få fast jobb de siste par årene uten hell, men har som sagt fått så mye vakter at det har vært som å være ansatt i en 100% stilling. Jeg tenkte at siden jeg er trygdeyter så må jeg jo ha rett på sykepenger, men NAV kunne fortelle meg på telefon i dag at tilkallingsvikarer kun får betalt for de vakter man er satt opp på framover når man blir syk. Det ville vært mer logisk om de heller kunne sett på inntekten det siste året eller de siste tre månedene... men neida!

Ettersom jeg vet når jeg skal opereres og vet jeg blir sykemeldt i 1-2 måneder, blir jeg jo så klart ikke kontaktet ang. vakter i den perioden....

Hvordan kan Norge som er et velferdsland ekskludere en hel arbeidsgruppe??!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her har du fått feilinfo fra NAV. Arbeidsgiver betaler for faktisk oppsatte vakter de første 16 kalenderdagene, etter dette skal NAV utbetale sykepenger tilsvarende hva du i gjennomsnitt har jobbet (vanligvis de siste 3 månedene) 

Problemet ditt her kommer når du forteller arbeidsgiver om den planlagte operasjonen, og ikke blir satt opp på vakter i arbeidsgiverperioden. 

Anonymkode: 9291e...508

• Liker 15
Skrevet

Jeg tror dette kun gjelder de to første ukene?  De to første ukene er det arbeidsgiver som betaler, og da kun de vaktene som allerede er avtalt i den tidsperioden.  Men om jeg ikke husker helt feil så skal du videre ha utbetaling fra NAV som baserer seg på inntekten de siste tre månedene?   Husker jeg var igjennom hele dette styret da jeg var ekstravakt og ble dritsjuk som gravid.

• Liker 1
Skrevet

De to første her har rett. Jeg har vært vikar og hatt sykemelding.  

Skrevet (endret)

.

Endret av SnappleIsland
Skrevet

Jeg ville faktisk gjort det ja. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, SnappleIsland skrev:

Jeg har ikke informert dem i kommunen om at jeg skal opereres. Bør kanskje bare si ja når jeg blir tilbudt vakter for så å ringe dem noen dager før og si at jeg ble oppringt fra sykehuset om at de fikk avbestilling så operasjonen ble framskyndt?

Da kan du glemme vakter når du er frisk igjen i alle fall.

Anonymkode: 04295...b8b

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke å eksludere en hel arbeidsgruppe, det er fordi du er vikar, og enda værre med tanke på rettigheter: tilkallingsvikar. Da finnes det ikke noe fast eller antatt arbeidsplan for deg og det sier seg selv at nav ikke betaler sykepenger til en som bare har stilling hvor man blir tilkalt en gang iblandt som vikar. 

Anonymkode: 06f1e...cd2

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke å eksludere en hel arbeidsgruppe, det er fordi du er vikar, og enda værre med tanke på rettigheter: tilkallingsvikar. Da finnes det ikke noe fast eller antatt arbeidsplan for deg og det sier seg selv at nav ikke betaler sykepenger til en som bare har stilling hvor man blir tilkalt en gang iblandt som vikar. 

Nå var det så mye att og fram her.... du sier man ikke får sykepenger fra NAV fra 17. Dag... så... får man eller får man ikke sykepenger fra NAV etter 17. Dag?

Skrevet

Kan vise til at jeg har jobbet mellom 140-170 timer i måneden det siste året, altså er jeg ikke bare noen som blir tilkalt en gang i blandt, men tjener faktisk en årslønn som jeg betaler skatt av og er som sagt en trygdeyter! Da burde de gå ut fra lønnen de siste månedene eller året! 

Skrevet

Det er vel slik at man har rett på den stillingsprosenten man har jobbet i gjennomsnitt i minst 1år (eller 2?)? Isåfall kan det jo være lurt å fremme krav om det dersom du ønsker fast stilling. Uavhengig av sykemeldingen og operasjonen.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Luckiness skrev:

Det er vel slik at man har rett på den stillingsprosenten man har jobbet i gjennomsnitt i minst 1år (eller 2?)? Isåfall kan det jo være lurt å fremme krav om det dersom du ønsker fast stilling. Uavhengig av sykemeldingen og operasjonen.

Tror det var de siste 3 år. For det sa tillitsvalgte på jobb når jeg tok det opp at jeg hadde jobbet i 2,5år som vikar i mellom 50-100% stilling. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Luckiness skrev:

Hvis du har en fast stilling og det er en deltidsstilling , så har du krav på det du reelt har jobbet ekstra jevnt over siste året. Men ts har ikke fast stilling, så det gjelder ikke henne. Og skal du ha krav på stilling etter å ha jobebt som vikar lenge må du være ansatt i vikarstillinger, ikke kun jobbe på tilkalling. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, SnappleIsland skrev:

Jeg er helt opprådd. Jeg har fått innkalling fra sykehuset om å operere noen svulster og fikk beskjed om at jeg vil få sykemelding i 1-2 måneder for det er en stor og omfattende operasjon. 

Jeg har vært tilkallingsvikar i 2,5år i min hjemkommune og har det siste året fått vakter i turnus på mellom 140-170 timer i måneden. 

Jeg har prøvd å få fast jobb de siste par årene uten hell, men har som sagt fått så mye vakter at det har vært som å være ansatt i en 100% stilling. Jeg tenkte at siden jeg er trygdeyter så må jeg jo ha rett på sykepenger, men NAV kunne fortelle meg på telefon i dag at tilkallingsvikarer kun får betalt for de vakter man er satt opp på framover når man blir syk. Det ville vært mer logisk om de heller kunne sett på inntekten det siste året eller de siste tre månedene... men neida!

Ettersom jeg vet når jeg skal opereres og vet jeg blir sykemeldt i 1-2 måneder, blir jeg jo så klart ikke kontaktet ang. vakter i den perioden....

Hvordan kan Norge som er et velferdsland ekskludere en hel arbeidsgruppe??!

Og hvorfor har du ikke fagorganisert deg? Å gå på tilkallingsvakter i nesten tre år er uhørt. 

Anonymkode: 70fff...26d

Skrevet

Og hvorfor har du ikke fagorganisert deg? Å gå på tilkallingsvakter i nesten tre år er uhørt. 

Jeg er medlem av fagforbundet. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det i helsevesnet, dessverre....

NAV kan gjennomsnittsberegne inntekten din for siste 6 mnd eller tre år, alt etter hva som er gunstigst for deg. Utregningen av sykepenger dannes på grunnlag av dette. Du kan trygt si fra til arb.giver at du kan jobbe inntil dagen før inngrepet.

Anonymkode: 14910...064

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fult mulig å få seg en  stilling i helsevesenet, men det avhenger jo av at du har formelle kvalifikasjoner i orden. Hvis ts er ufaglært har hun ikke rett på stilling fordi kvalifikasjonene for å få stilling ikke er oppfylt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er samme regelverk for sykepenger og fødselspenger. Har du jo jobbet jevnt og lenge, har du krav på sykepenger! Det er vel seks av de siste ti mnd lønn som legger grunnlaget for sykepenger.

Anonymkode: 09d10...270

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fult mulig å få seg en  stilling i helsevesenet, men det avhenger jo av at du har formelle kvalifikasjoner i orden. Hvis ts er ufaglært har hun ikke rett på stilling fordi kvalifikasjonene for å få stilling ikke er oppfylt. 

Jeg er miljøterapeut og er ansatt som det som vikar. Dessverre er det slik i småkommuner at med mindre man har relasjoner til "eliten" får man seg ikke noe. Det er jo i seg selv bemerkelsesverdig at de har flere vikarer k vaktbrøker på 100% over lang tid, men ikke oppretter noen stillinger... en vakt til deg og en til deg...

AnonymBruker
Skrevet

Men miljøterapeut krever ingen utdannelse, det er bare en løs tittel. Er du utdannet hjelpepleier, helsefagarbeider, vernepleier, sykepleier eller noe annet som er en relevant kvalifikasjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...