Gjest Ninakanin Skrevet 15. januar 2005 #21 Skrevet 15. januar 2005 Men hva er argumentet bak hvorvidt det er naturlig eller ikke for et menneske å spise kjøtt og egg og fisk?
Arkana Skrevet 15. januar 2005 #22 Skrevet 15. januar 2005 Tennene våre er skapt til å spise både kjøtt og grønnsaker.
Gjest Ninakanin Skrevet 15. januar 2005 #23 Skrevet 15. januar 2005 Ja det var liksom det jeg også tenkte på, hvordan noen etter tusenvis av år med allsidig kosthod og høsting fra naturens goder plutselig finner ut at "næææh, vil ikke ha melkepulver i brødet mitt".
Gjest Catwoman Skrevet 15. januar 2005 #24 Skrevet 15. januar 2005 Jeg har ikke levd i alle de tusenvis av årene. Og for meg er kjøtt, melk og egg helt unaturlig.
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #25 Skrevet 15. januar 2005 Hvordan noen kan si at MELK at naturlig, det er ihvertfall over min forståelse. Kjøtt er det riktignok andre dyrearten som spiser, men så vidt jeg vet er det bare mennesket som drikker et annens dyr melk (åsså i voksen alder da attpåtil) Hvis jeg evt. blir veggis blir det fordi det i mitt hode virker veldig naturlig og sunt.
Gjest Ninakanin Skrevet 15. januar 2005 #26 Skrevet 15. januar 2005 Nei hehe jeg vet jo det, men mennesket som rase, som dyr, har jo gjort det. Og kroppen vår er bygget sånn at den trenger vitaminer og mineraler fra forskjellige ting for å utvikle seg riktig. Ta en løve for eksempel. Den klarer seg på et ensidig kosthold. Den er laget for det. Mens andre dyr, som en sjimpanse, spiser hovedsakelig grønnsaker og frukt men vil med jevne mellomrom spise kjøtt fordi kroppen dens trenger det. Hvorfor er det så unaturlig for deg å spise kjøtt?
Gjest Catwoman Skrevet 15. januar 2005 #27 Skrevet 15. januar 2005 Hvorfor er det så unaturlig for deg å spise kjøtt? Det er unaturlig for meg å skulle drepe andre levende skapninger for at jeg skal få mat. Dessuten tror jeg ikke vi mennesker er skapt til det.
Gjest GreenSky Skrevet 15. januar 2005 #28 Skrevet 15. januar 2005 Ja det var liksom det jeg også tenkte på' date=' hvordan noen etter tusenvis av år med allsidig kosthod og høsting fra naturens goder plutselig finner ut at "næææh, vil ikke ha melkepulver i brødet mitt".[/quote'] nå vet jeg ikke hvor mange ganger i livet mitt jeg har fått akkurat det spørsmålet. 1000-vis antar jeg. ÅÅh, jeg er lei. Det er nesten sånn at jeg ikke sier til nye folk at jeg er veggis, eller unngår å nevne det i familieselskaper. Men hvis du søker litt har jeg skrevet om det.
Gjest Ninakanin Skrevet 15. januar 2005 #29 Skrevet 15. januar 2005 Okay, fear enough Det er vel like unaturlig for deg som det er naturlig for meg, kan jeg tenke meg! Kjenner ingen veganere, så jeg syntes det var interessant å høre hva som ligger bak
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #30 Skrevet 15. januar 2005 Føler meg alltid tung og uvel etter på ha spist kjøtt. Og hvis jeg ser på kroppen min synes jeg den ligner mer på en planteeters enn en kjøtteters... ingen skarpe rovdyr tenner og ingen klør... mens de gangene jeg spiser måltider uten noe animalske proteiner føler jeg meg ikke på langt nær like tung og slapp. Itilegg er det det etiske... hvordan dyra blir avla fram kun til vårt formål .. som maskiner liksom.. og hvordan kjøttdyra har det i fjøset/grisehuset. Tror du mennesket er laget til å drikke melk fra kuer/geiter? Synes det virker veeeeldig merkelig jeg... Men jeg skal ikke sitte og predikere.... er ikke veggis selv... men arbeider med å bli det. Tar det langsomt, for jeg er aaaltfor glad i kjøtt til å kunne kutte ut tvert.
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #31 Skrevet 15. januar 2005 Det er unaturlig for meg å skulle drepe andre levende skapninger for at jeg skal få mat. Dessuten tror jeg ikke vi mennesker er skapt til det. Men du har katt (?) som får drepte dyr å spise? Selvsagt er det naturlig for katten å spise kjøtt, men er kattehold naturlig...? Og spesielt for en vegan, da, for dyra i dyreforet kommer fra akkurat samme industrielle landbruk som menneskeforet... Jeg har ikke noe ønske om å kritisere veganere/vegetarianere, men jeg tror man hadde tjent på å skille mellom betydningen av ordet naturlig og etiske valg man gjør.
Gjest GreenSky Skrevet 15. januar 2005 #32 Skrevet 15. januar 2005 Jeg har ikke noe ønske om å kritisere veganere/vegetarianere, men jeg tror man hadde tjent på å skille mellom betydningen av ordet naturlig og etiske valg man gjør. Enig.
Gjest Catwoman Skrevet 15. januar 2005 #33 Skrevet 15. januar 2005 Men du har katt (?) som får drepte dyr å spise? Selvsagt er det naturlig for katten å spise kjøtt, men er kattehold naturlig...? ja, jeg har katt. Så lenge dyrene har det godt hos oss mennesker, og får leve som de ønsker så ser jeg ikke noe unaturlig i det. Og spesielt for en vegan, da, for dyra i dyreforet kommer fra akkurat samme industrielle landbruk som menneskeforet... det er jeg klar over. Og synes det er synd egentlig, men katten min må få velge hva hun vil spise selv, og det er det hun vil ha.
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #34 Skrevet 15. januar 2005 Langt i fra. Jeg ble vegetarianer da jeg ble 8, nettopp fordi jeg flyttet til en gård. Det fikk meg til å tenke. Men altså - du har ikke noe motargument mot min oppfatning av at "de fleste" veggiser er urbane. DU er ikke de fleste! Jeg var selv vegetarianer en liten stund i barndommen, etter å ha besøkt et slakteri. Barnet tenker nok mindre rasjonelt enn et voksent menneske, derfor tror jeg filosofi/etikk man utvikler når man er åtte kanskje er annerledes når man tenker seg om som voksen. Ikke for det, barn er nok mer tilstede i en situasjon enn en voksen... Dessuten mener jeg man godt kan bli vegetarianer av å besøke/bo på en "moderne" gård, jeg mener dog det er annerledes med landbruk "av nødvendighet" og til selvberging/egen matforsyning, ikke masseproduksjon for å tjene penger... Dessuten er vårt forhold til dyr i vestlige samfunn i dag VELDIG annerledes enn tidligere og preget av urbanisme/abstraksjon/fremmedgjøring fra naturen i en eller annen form (man kan være urban selv om man bor på landet, altså, særlig i Norge hvor de færreste BYFOLK er urbane) - og dette fører vel BÅDE til at vi klarer å stappe i oss kilovis med kjøtt fra plagede dyr OG til at noen setter dyrene over menneskene... Men ellers sier du jo selv at du er vegetarianer pga etikk, ikke fordi det er naturlig, og der er jeg enig med deg - jeg tror at dette er den viktigste grunnen til at man blir vegetarianer.
Gjest GreenSky Skrevet 15. januar 2005 #35 Skrevet 15. januar 2005 Men altså - du har ikke noe motargument mot min oppfatning av at "de fleste" veggiser er urbane. DU er ikke de fleste! Motargument og motargument... Det blir vel mest påstander. Du har en påstand, jeg har en påstand. Nei, jeg er ikke de fleste.
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #36 Skrevet 15. januar 2005 Det er absolutt forskjell et husdyr og et kjøttdyrs hverdag. Kjøttdyra står i små spiltau, som regel får de ikke engang snudd på seg. Kjæledyr pleier å ha det veeeldig bra til sammenligning.
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #37 Skrevet 15. januar 2005 Det er absolutt forskjell et husdyr og et kjøttdyrs hverdag. Kjøttdyra står i små spiltau, som regel får de ikke engang snudd på seg. Kjæledyr pleier å ha det veeeldig bra til sammenligning. Det kommer VELDIG an på - sauer, feks, de går jo ute hele sommerhalvåret. Og mye kjøttfe går også ute mesteparten av året, og står i løsdrift/tallefjøs resten av tida - sammen med flokken sin. Selvsagt enig i at fjærkre- og grisehold, samt hold av kyr på bås er tvilsomt etisk. Men man KAN velge bevisst hva man spiser også om man er kjøttetende. Mange kjæledyr blir holdt av folk som faktisk ikke vet hva som er best for dyret. For hunder er det feks viktigere å ha en fast plass rangmessig i familien den bor, enn "öppna landskap" og lov til å sove i sofaen. Og jeg tror ikke et marsvin eller en kanin som sitter mesteparten av dagen alene i et bur har det bedre enn enn burhøne, selv om eieren kanskje koser kaninen i "hjel" fem minutter daglig. Våre uttrykk for kjærlighet blir ikke alltid verdsatt av dyret. Og mange produksjonsdyr har det faktisk helt fint selv om de ikke har egne navn. Jeg har jobbet i fjøs/på gård og vet at kyr i løsdrift feks har det helt ypperlig (såframt de ikke blir presset for- eller avlsmessig til å produsere så mye melk at de blir syke). Og jeg vet at griser som står fiksert IKKE har det godt. Men bildet er altså mer nyansert enn produksjonsdyr=utnyttelse=vondt og kjæledyr=kjærlighet=godt. (ikke at jeg tviler på om dere i tråden er greie/flinke med dyra deres eller noe, jeg bare synes det er greit å nyansere bildet litt, og få fram flere argumenter)
Gjest pace Skrevet 16. januar 2005 #38 Skrevet 16. januar 2005 Veganer her. Spiser ikke masse frukt, men bruker det og sopp oftest som et valg istedet for kjøtt. Det går overaskende lett egentlig Finn noen gode sauser(prøv Toro's nye kurry wok saus, eller sauser du finner i invandrer butikker) og krydder. Bland det med ris feks også blir det masse god mat. Det er smaken som teller, ikke den bestemte konsistensen av kjøtt, og smaken får du nok av i krydder uansett. Men hvis du kutter ut kjøtt, OG melk og egg må man passe på å få i seg B12. Start som vegetarianer du, det gjorde jeg, også gjør du det du klarer Jeg bruker ganske mye penger på mat, men så er jeg så glad i chips og sånt :oops: Det beste argumentet for å slutte å spise dyr syntes jeg er at de rett og slett er som oss, med tanker, følelser og smerte(som er det viktigste!!). Og skille mellom dem og oss, ligner på om jeg skulle skille mellom Norske statsborgere og afrikanere(eller mentalt skadede personer), det holder bare ikke. Så å argumentere for at vi burde fortsatt spise, det funker ikke. Hadde vi hatt kjøtt erstatter som smakte akkuratt det samme som deres muskler, hadde man fort sluttet å drepe andre dyr. Men at nøkkelen er at det er en unnskyldning at vi er som vi er og spiser kjøtt, og at det er en god unnskyldning. Men nå som jeg har tatt valget, føler jeg meg veldig glad med det, både med meg selv og de jeg sparer.
Gjest Catwoman Skrevet 16. januar 2005 #39 Skrevet 16. januar 2005 Tror du mennesket er laget til å drikke melk fra kuer/geiter? Synes det virker veeeeldig merkelig jeg... Helt enig med deg. Og jeg tror mange som drikker melk også mener det er unaturlig for oss, de forklarer det med at det er så godt. Og det er greit nok. Men den der "mennesker har alltid gjort det" blir litt for dum. Men jeg skal ikke sitte og predikere.... er ikke veggis selv... men arbeider med å bli det. Tar det langsomt, for jeg er aaaltfor glad i kjøtt til å kunne kutte ut tvert. Det virker jo som du føler det mer og mer unaturlig med kjøtt, og da tror jeg du vil kommme til det punktet jeg gjorde hvor kjøtt plutselig var helt stopp, det var ikke mat lenger rett og slett. Jeg var også glad i enkelte kjøttprodukter før, men etter at jeg kom til det punktet hvor det stoppet seg helt, savnet jeg det aldri, det var ikke mat lenger.
Gjest Catwoman Skrevet 16. januar 2005 #40 Skrevet 16. januar 2005 Okay, fear enough Det er vel like unaturlig for deg som det er naturlig for meg, kan jeg tenke meg! Kjenner ingen veganere, så jeg syntes det var interessant å høre hva som ligger bak Jepp, det tror jeg og. :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå