Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er det virkelig nødvendig med forsikring for studenter som flytter for å studere nå til høst? Jeg tenker på (reise, innbo, og uføre) ? 

Hvor mye koster dette sånn ca. (vet at det avhenger veldig) pr, måned og hvordan skal jeg gå frem for å skaffe meg en som er rimelig? 

Er det bare å kontakte gjensidige ? - Er familien sin innboforsikring også gjeldende for meg som student (dog i en annen by)? 

Anonymkode: 75709...f50

AnonymBruker
Skrevet

Innboforsikringen kan være gjeldene for seg ja, sjekk med forsikringsselskapet

Jeg har innbo/reise/skade/ulykke og uføre forsikring. Koster meg 500kr i året. Innbo er viktigst. Reiseforsikring er veldig greit å ha.

Jeg annser uføre som et must. Hvis du skulle havne i en ulykke som gjør at du aldri kan jobbe igjen, så vil hele din videre inntekt baseres på stipendet. Og det er ikke mye for å si det sånn. 

Let etter "ungdom" og "ung voksen" forsikringer. Mange gode tilbud. 

Anonymkode: a879e...81a

Skrevet (endret)

Innbo anbefales på det sterkeste. 

Endret av annebanane
Skrevet

Mamma sin innboforsikring går til meg også, frem til jeg er ca. 21. Det må du sjekke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innboforsikringen kan være gjeldene for seg ja, sjekk med forsikringsselskapet

Jeg har innbo/reise/skade/ulykke og uføre forsikring. Koster meg 500kr i året. Innbo er viktigst. Reiseforsikring er veldig greit å ha.

Jeg annser uføre som et must. Hvis du skulle havne i en ulykke som gjør at du aldri kan jobbe igjen, så vil hele din videre inntekt baseres på stipendet. Og det er ikke mye for å si det sånn. 

Let etter "ungdom" og "ung voksen" forsikringer. Mange gode tilbud. 

Anonymkode: a879e...81a

Hvilket selskap? :)

Anonymkode: 27805...61c

Skrevet (endret)

Har man en grei bufferkonto og ikke noe særlig innbo av verdi (utenom det det koster å kjøpe nytt av det man bruker i hverdagen) kan man spare pengene til innboforsikring (like sannsynlig at tingene dine brenner opp / klærne dine blir stjålet som at du vinner i lotto) og få enda større bufferkonto, mens de som betaler innboforsikring for innbo som reelt sett er verdiløst et par år etter innkjøp / bruk og subsidierer folk med lave forsikringspremier på dyre, feite boliger bare blir fattigere og fattigere.

Endret av Hurepoix
Skrevet

Du kan sjekke med forsikringsselskapet om foreldrenes forsikring også gjelder for deg. Forsikring MÅ du ha. Du må minimum ha innboforsikring, men jeg ville aldri gått uten reiseforsikring og uføreforsikring i tillegg. Det er fryktelig surt om du plutselig må erstatte PC, telefon osv. fordi du får frastjålet bagen din på bussen. Jeg ble frastjålet en ganske fullpakket veske en gang, og da var jeg fryktelig glad for et lynkjapt forsikringsoppgjør med Tryg. Jeg har venner som har blitt kronisk syke i ung alder, og de hadde hatt et helt annet liv om de hadde hatt uføreforsikring. Det er overveiende sannsynlig at du ikke trenger å bruke forsikringene, men det er forbanna surt om du står der en dag... 

Jeg ville sjekket ut NSOs studentforsikringer eller eventuelt Trygs Young Living. Jeg hadde sistnevnte, og var fornøyd, men hos NSO får du reise-, innbo- og ulykkesforsikring til 1446 kroner per år. Det er småpenger, selv for en student. :)  De har også uføreforsikring som starter på en tusenlapp per år.

Skrevet

Om man leier bolig må man ha innboforsikring.

man er ansvarlig for alt inventar å møbler som ikke er fast montert som kjøkken.

skulle du glemme å skru av krana å du får store vannskader må bøfferkontoen være gedigen.

Skrevet
5 minutter siden, Hurepoix skrev:

Har man en grei bufferkonto og ikke noe særlig innbo av verdi (utenom det det koster å kjøpe nytt av det man bruker i hverdagen) kan man spare pengene til innboforsikring (like sannsynlig at tingene dine brenner opp / klærne dine blir stjålet som at du vinner i lotto) og få enda større bufferkonto, mens de som betaler innboforsikring for latterlig verdiløst innbo og subsidierer folk med lave forsikringspremier på dyre, feite boliger bare blir fattigere og fattigere.

Har du dokumentasjon på den lotto-påstanden? For det hørtes mildt sagt søkt ut. Jeg kjenner relativt mange som har fått frastjålet pc-er, telefoner osv., så kåken din må ikke brenne til grunnen for at du skal få bruk for forsikring. For under 1500 kroner kan en student få reise-, innbo- og ulykkesforsikring helt uten å subsidiere en eneste person med dyr, feit bolig. 1500 kroner per år monner fint lite på en bufferkonto den dagen du står der uten eiendeler, gitt... Det monner strengt tatt fint lite generelt. 

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Dove skrev:

Har du dokumentasjon på den lotto-påstanden? For det hørtes mildt sagt søkt ut. Jeg kjenner relativt mange som har fått frastjålet pc-er, telefoner osv., så kåken din må ikke brenne til grunnen for at du skal få bruk for forsikring. For under 1500 kroner kan en student få reise-, innbo- og ulykkesforsikring helt uten å subsidiere en eneste person med dyr, feit bolig. 1500 kroner per år monner fint lite på en bufferkonto den dagen du står der uten eiendeler, gitt... Det monner strengt tatt fint lite generelt. 

Blir telefon, pc osv. frastjålet utenfor hjemmet og du har reiseforsikring kan du vel kreve det på reiseforsikring? Her er det ikke snakk om å begynne bufferkonto på 0, men på minimum 20.000. Og neste år er den 21.500. Året etter det 23.000 osv... Men det er klart, subsidierer du oss med lave premier på forsikring av feite boliger ved å betale forsikring for alle eventualiteter (det er jo de samme selskapene som forsikrer alle og en plass må de jo tjene penger) får du jo aldri bygget opp en bufferkonto.

Endret av Hurepoix
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, er det virkelig nødvendig med forsikring for studenter som flytter for å studere nå til høst? Jeg tenker på (reise, innbo, og uføre) ? 

Hvor mye koster dette sånn ca. (vet at det avhenger veldig) pr, måned og hvordan skal jeg gå frem for å skaffe meg en som er rimelig? 

Er det bare å kontakte gjensidige ? - Er familien sin innboforsikring også gjeldende for meg som student (dog i en annen by)? 

Anonymkode: 75709...f50

Å lese noen få artikler fra landets aviser der studenter har opplevd brann, noen står på gaten uten innboforsikring andre med innborforsikring, burde gi deg svar på spørsmålet ditt. 

Hva folk mener er nødvendig er individuelt. Husk og på at rettshjelpsdekning ofte er innkludert i innboforsikringer.  Studenter leier, det er ikke skjeldent at de kommer i problemer med utleier. Da kan rettshjelpsdekning bære veldig godt å ha. 

Men har du livstidsgaranti mot allt av uhell du kan komme opp i, nok penger til å bo på hotell i tilfelle brann, vannskade eller annen naturskade, kan kjøpe nutt alt du eier uten forsikringer - nei, da trenger du ikke forsikring. 

Uføreforsikring betviler jeg at en student får tegnet med særlig god dekning på. 

Anonymkode: 876d1...50d

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Hurepoix skrev:

Har man en grei bufferkonto og ikke noe særlig innbo av verdi (utenom det det koster å kjøpe nytt av det man bruker i hverdagen) kan man spare pengene til innboforsikring (like sannsynlig at tingene dine brenner opp / klærne dine blir stjålet som at du vinner i lotto) og få enda større bufferkonto, mens de som betaler innboforsikring for innbo som reelt sett er verdiløst et par år etter innkjøp / bruk og subsidierer folk med lave forsikringspremier på dyre, feite boliger bare blir fattigere og fattigere.

Vi kan snakkes den dagen du eventuelt står på gaten i trusen og ser huset ditt brenne, eller være tatt av ras. Eller du står i en konflikt med utleier og trenger juridisk hjelp. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan snakkes den dagen du eventuelt står på gaten i trusen og ser huset ditt brenne, eller være tatt av ras.

Hus må jo forsikres, det er jo kjempestore verdier som de aller fleste mennesker ikke kan erstatte med det de har stående på bufferkonto. Men en husforsikring for et hus til mange millioner koster ikke så mange ganger mer enn en innboforsikring for eiendeler til noen skarve titusener. Så det er helt tydelig hvem som subsidierer hvem.

Sitat

Eller du står i en konflikt med utleier og trenger juridisk hjelp. 

Har aldri leid av private. Det er jo stort sett å kaste penger ut av vinduet.

Endret av Hurepoix
Skrevet (endret)
18 minutter siden, Hurepoix skrev:

Blir telefon, pc osv. frastjålet utenfor hjemmet og du har reiseforsikring kan du vel kreve det på reiseforsikring? Her er det ikke snakk om å begynne bufferkonto på 0, men på minimum 20.000. Og neste år er den 21.500. Året etter det 23.000 osv... Men det er klart, subsidierer du oss med lave premier på forsikring av feite boliger ved å betale forsikring for alle eventualiteter (det er jo de samme selskapene som forsikrer alle og en plass må de jo tjene penger) får du jo aldri bygget opp en bufferkonto.

Nå var det snakk om forsikringer generelt da, ikke bare innbo. TS spør også om reiseforsikring. Hvis du mener at TS skal ha reiseforsikring, men ikke innboforsikring, så blir forskjellen enda mindre enn 1500. Jeg foreslo NSO, og de forsikrer kun studenter. Jeg har til gode å møte en student med feit bolig. Ellers er det vel ikke så mange studenter som har råd til å ha 20 000 stående på bufferkonto, og 20 000 (eller 23 000 for den del) hjelper deg lite hvis det faktisk skulle skje noe virkelig alvorlig. For noen veldig få hundrelapper i året kan man slippe den bekymringen. 

Edit: For øvrig har jeg en helt vanlig forsikring i et helt vanlig selskap, så jeg subsidierer sikkert både dyre biler og feite boliger. Jeg har foreløpig ikke trengt å bruke hverken bil- eller innboforsikring, så jeg subsidierer også heftige forsikringsoppgjør og fete lederlønninger. Det gir jeg imidlertid glatt beng i så lenge jeg vet at hele min tilværelse ikke faller fullstendig i grus om det skulle skje noe. Det er liksom litt av poenget med forsikringer. De fleste av oss går (heldigvis) i minus til slutt. 

Endret av Dove
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å lese noen få artikler fra landets aviser der studenter har opplevd brann, noen står på gaten uten innboforsikring andre med innborforsikring, burde gi deg svar på spørsmålet ditt. 

Ja. Er du for eksempel student i Bergen og bor rundt gamle trehus (som er overalt i byen) MÅ du ha forsikring. Det brenner der opptil flere ganger i året. Kjenner flere som har vært involvert i brann.

Endret av gobbledigook
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder mobil så har jeg hørt det er så høy egenandel at det nesten er dumt å bruke innboforsikringen på den. Min mor anbefalte meg faktisk også å droppe innboforsikring siden jeg har så lite av verdi (ingen tv, en billig pc, 2 gullringer typ :fnise:) men jeg vet ikke så mye om det selv hva som vil lønne seg. MEN - hva skal du studere? Mange fagforeninger har et studentmesterskap, og der får man gjerne en god innboforsikring på kjøpet

Anonymkode: c64c8...ef4

Skrevet

Som noen sier, først ville jeg ha sjekket om du er dekket f.eks. på innboforsikring gjennom foreldrene dine, er du ikke det, så er det første jeg ville skaffet meg. Flere forsikringer kan likevel kjøpes som en pakke, feks. innbo- og reiseforsikring. Jeg bruker NSO sin studentforsikring, og er fornøyd med ordningen så langt. Har ikke behøvd å bruke den enda da heldigvis, men ettersom jeg har bodd med folk som glemmer å skru av steikeovnen og plater på kjøkkenet så føler jeg meg ikke trygg på at jeg ikke vil få bruk for det en dag, dessverre. Hos NSO får man rekning to ganger i året, altså på rundt 700 kr hver gang. Dette foretrekker jeg da jeg ikke vil betale det månedelig. 

Jeg vil også anbefale deg å tegne en uføreforsikring nå som du er frisk. Jeg tegnet meg ikke forsikring når jeg ble student og var frisk. Dette angrer jeg på. Som 21-åring fikk jeg diagnosen ulcerøs kolitt som er en autoimmun sykdom, er ikke veldig syk nå, men jeg kan jo bli det i fremtiden. I ettertid har jeg prøvd å tegne uføreforsikring, men forsikringen er bare gjeldende dersom den ikke kan knyttes til sykdommen jeg allerede har. Siden det er en autoimmun sykdom kan dessverre mange følgesykdommer knyttes til hoveddiagnosen, selv om det er vanskelig på å påvise direkte sammenheng. Å betale så mye i måneden for noe jeg potensielt risikerer å ikke få noe igjen er kjedelig. Situasjonen hadde vært en helt annen om jeg hadde tegnet en forsikring når jeg ikke hadde diagnosen. Hvis du tror du vil ha en slik forsikring senere i livet, så søk nå som du er frisk!

• Liker 1
Skrevet (endret)
17 minutter siden, Dove skrev:

Nå var det snakk om forsikringer generelt da, ikke bare innbo. TS spør også om reiseforsikring. Hvis du mener at TS skal ha reiseforsikring, men ikke innboforsikring, så blir forskjellen enda mindre enn 1500. Jeg foreslo NSO, og de forsikrer kun studenter. Jeg har til gode å møte en student med feit bolig.

Enig i at NSOs forsikring virker bra hvis man først skal ha.

Sitat

Ellers er det vel ikke så mange studenter som har råd til å ha 20 000 stående på bufferkonto,

Studenter som ikke har 20.000 på bufferkonto er særdeles uansvarlige. Skal man leie må man jo for eksempel kunne betale depositum.

Endret av Hurepoix
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder mobil så har jeg hørt det er så høy egenandel at det nesten er dumt å bruke innboforsikringen på den. Min mor anbefalte meg faktisk også å droppe innboforsikring siden jeg har så lite av verdi (ingen tv, en billig pc, 2 gullringer typ :fnise:) men jeg vet ikke så mye om det selv hva som vil lønne seg. MEN - hva skal du studere? Mange fagforeninger har et studentmesterskap, og der får man gjerne en god innboforsikring på kjøpet

Anonymkode: c64c8...ef4

Altså, det synest jeg er en dårlig anbefaling. Blir det brann så blir det dyrt. Om det så bare er en liten brann i naboleilighet der røyk siver inn så risikerer du at ALLE eiendeler du har blir ødelagt av røyklukt, aske etc. Vi har hatt brann hjemme i en avgrenset leilighet og nesten alt i huset ble ødelagt av røyk. 

Jeg har faktisk satt meg ned og prøvd å notere alle einedelene jeg har på hybelen og hva det er verdt. Det er snakk om mange titalls tusener. En ting er pc, men pensumbøker, møbler, dyre klær etc. er mye verdt. Det er jo bare å sette seg ned og skrive en liste over verdisakene sine så blir en fort overrasket over mye det er verdt.

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Hurepoix skrev:

Studenter som ikke har 20.000 på bufferkonto er særdeles uansvarlige. Skal man leie må man jo for eksempel kunne betale depositum.

Ja, de må kunne betale depositum. Derfor har de færreste 20 000 kroner EKSTRA til bufferkonto. Depositumet er jo bundet opp, så den bufferkontoen må nødvendigvis komme i tillegg. Du kan godt si at det er litt uansvarlig å ikke ha en bufferkonto (selv om jeg tipper det gjelder flertallet av studenter), men å droppe forsikring er direkte galskap. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...