Gå til innhold

korssting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å begynne med korssting, og bestilte en pakke med stoff, tråd, mønster og nål på ebay som jeg syntes var fin. Tusenvis av slike pakker å velge mellom, men så leste jeg litt om dette og fant ut at jeg må ha en sånn ring til å sette stoffet i, og at det var bedre å sy på 16 eller 18 count aida, enn 14 som er med i de fleste pakkene, for da ble sluttresultatet litt mindre og litt penere.

Men hvor får jeg tak i sånn aida som dette, med nål som passer til og sånn ring? Og hvor stor skal den ringen være? Har sett 15,17 og 20 cm og noen som er enda større men tenker at det er for stort.

Pakken jeg har kjøpt er 14 count aida som sagt, og den blir 29x23 cm stor står det. Hvor stort blir det med 16 eller 18 count?

Har sjekket ut noen norske butikker på nett, men der hadde de ikke sånn aida som jeg vil ha (stoff og stil), eller så hadde de ikke nål som passet til. Hva er egentlig 22, 24 og 28 nål på norsk?

Har aldri gjort dette før, så blir kjempeglad om noen kan hjelpe meg :) 

Anonymkode: 0f5f8...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på et par ting her selv, men bruker du ebay? Jeg har flere sånne  ringer, fra.16cm til 20og noe cm, kjøpte de rimelig på ebay. Husk bare at ringen bør ha en mulighet til å skrus med skrujern, at ringen har en sånn skrue, ikke alltid det er så lett å skru med fingrene. Det er fint å variere ringstørrelse litt. 

Anonymkode: 34f7e...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 og 18 count blir mindre enn 14.  Bruk denne kalkulatoren for å sjekke! http://www.needlework-tips-and-techniques.com/cross-stitch-calculator.html

jeg har ikke noe stor peiling på nåler, men jeg bruker en som er litt tynn og ikke så spiss (kommer somregel flere størrelser i settet jeg kjøper i garnbutikken). Har også kjøpt fine aida i garnbutikken i Tønsberg,  de hadde godt utvalg også. Har desverre ikke funnet noen som har det samme i Oslo, så har jeg ikke vært så heldig heldig her... det blir til at jeg tester ebay nestegang jeg trenger meer

Mine broderinger er kjøpt i stoffbutikk, men de jeg har sett på ebay er ofte billigere. 

(Skrevet på tlf,mulighet for feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kristine20 skrev:

16 og 18 count blir mindre enn 14.  Bruk denne kalkulatoren for å sjekke! http://www.needlework-tips-and-techniques.com/cross-stitch-calculator.html

jeg har ikke noe stor peiling på nåler, men jeg bruker en som er litt tynn og ikke så spiss (kommer somregel flere størrelser i settet jeg kjøper i garnbutikken). Har også kjøpt fine aida i garnbutikken i Tønsberg,  de hadde godt utvalg også. Har desverre ikke funnet noen som har det samme i Oslo, så har jeg ikke vært så heldig heldig her... det blir til at jeg tester ebay nestegang jeg trenger meer

Mine broderinger er kjøpt i stoffbutikk, men de jeg har sett på ebay er ofte billigere. 

(Skrevet på tlf,mulighet for feil)

Er kjempefine butikker på ebay som selger aida, har kjøpt mye fint der. 

Anonymkode: 34f7e...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring er strengt tatt ikke nødvendig, selv om det helt klart letter arbeidet. Får du ikke tak i, klarer du deg fint uten.

Anonymkode: 80177...876

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :) Jeg fikk tak i litt utstyr, bla en ring som er 15 cm og som var veldig grei, og aida som det står 5,4cm på.. men hva blir dette på engelsk da? Kalulatoren sier bare invalid på alt jeg prøver å sette inn i den. Jeg likte denne størrelsen, og tenker jeg kan bestille mer på ebay når jeg finner ut hva det heter på engelsk!

Det hadde vært greit å vite hva følgende er:

5,4 tr/cm = X count aida

4,4 tr/cm =X count aida

og hva som er 14,16 og 18 count aida om ingen av de over er en av disse. Link gjerne til en ebaybutikk som du er fornøyd med, jeg tenker å bestille så snart jeg forstår hva som er hva - de pakkene med broderi her i norge er jo svindyre, og man finner mønster overalt gratis på nett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gange den norske målingen med 2,5. Fordi, norske mål er antall per cm ca og Aida 14 er antall sting per inch.

1 inch =2,5 cm

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Jeg fant litt på en dansk side også, så da virker det som om:

4,4 tr= 11 count

5,4 tr=14 count (dette jeg har og ble forvirret fordi den 2,5 regelen ikke funket her :fnise:)

6,4 tr=16 count

7,2 tr=18 count

Har vært på utkikk etter kits jeg liker, men fant et bilde av noe som var laget av andre, og det var jo enda enklere å følge det istedetfor skjemaet, så her går det unna, begynner å få det til litt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...