AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #1 Skrevet 6. august 2017 Etter en lungebetennelse for noen uker siden er det veldig sannsynlig at jeg har fått astma. Jeg skriver veldig sannsynlig siden jeg har vært på legevakt og fått forstøver samt kortison tabletter, i tillegg til at jeg i går var "innlagt" på sykehuset i noen timer, da oksygen metningen svinget veldig på legevakten. I høye nok doser har jeg svært god effekt av medisinene. I morgen skal jeg *endelig* til fastlegen å få en utredning. Såvidt jeg har forstått det så går det i blåsetest, men er dette alt? Eller blir man henvist til lungelege? Isåfall vil det jo ta enda lengre tid å få en diagnose, og de nye medisinene jeg fikk på sykehuset igår (Ventoline, kortison (?) kur og noe langtidsvirkende på F som jeg ikke husker navnet på) skulle jeg gjerne hatt på blåresept, som jeg går utifra at jeg får når en diagnose er satt. Så hvordan fungerer en astma utredning? Kan legge til at jeg har pollenallergi, og vil også teste meg for noen andre allergier (støv, hund, katt osv) i samme slengen. Anonymkode: e29b2...e2e
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #2 Skrevet 6. august 2017 Jeg tok kun spirometri (pustetest) og kjøpte en PEF-måler på apoteket og dreiv på med det hjemme i noen dager og loggførte og styrte på. Siden jeg sannsynligvis hadde anstrengelsesutløst astma måtte jeg jogge og måle PEF før og etter jeg tok hurtigvirkende astmamedisin. Tok vel tilsammen noen dager før jeg fikk diagnosen astma, så var ikke lange utredningen nei. Nå er diagnosen utvidet til infeksjonsutløst astma i tillegg. Fikk diagnosen for 1,5 år siden og det er vel bare de siste 6 månedene jeg kan si jeg har vært helt fin. Merker ikke noe til den lengre da jeg kontrollerer den bra med medisinene som i at jeg tar hurtigvirkende før jeg trener og så dobler jeg dosen langtidsvirkende og kortison når jeg får infeksjon sånn at jeg ikke blir plaget med astmaen. Anonymkode: 8e9eb...eaf
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #3 Skrevet 6. august 2017 Testa pusten min mens jeg satt i en "boks." Pustet inn alt jeg kunne også skulle jeg holde pusten ut alt jeg orket, tre gjentagelser. Så var det pause hvor jeg tar astmamedisin og samme ny runde. Så var jeg hos lungespesialist på sykehuset som satte meg på medisiner. Jeg hadde vært mye syk og lenge, hosting hvert andre minutt, 2 uker i strekk. Prøvd hostesaft med rød trekant, et par bokser honning, te, alt! Ingenting hjalp. Så kom det til medisinering. Første medisinene hjalp ikke. Så fikk pulver apparat. De hjalp heller ikke så jeg gikk tilbake å sa at jeg har ikke astma for disse medinene hjelper ikke. Da hadde jeg prøvd de i 6 mnd. Fikk ny runde med samme pusteøvelser, gikk inn til legen for konsultasjon etterpå. Fikk beskked om at de ser at medisinene ikke fungerer, men at jeg helt sikkert har astma. Måtte tripple dose på tre medisin Er samt allergimedisin daglig. Først nå 3 år senere merker jeg klar bedring. Anonymkode: d8970...ba8 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #4 Skrevet 6. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Testa pusten min mens jeg satt i en "boks." Pustet inn alt jeg kunne også skulle jeg holde pusten ut alt jeg orket, tre gjentagelser. Så var det pause hvor jeg tar astmamedisin og samme ny runde. Så var jeg hos lungespesialist på sykehuset som satte meg på medisiner. Jeg hadde vært mye syk og lenge, hosting hvert andre minutt, 2 uker i strekk. Prøvd hostesaft med rød trekant, et par bokser honning, te, alt! Ingenting hjalp. Så kom det til medisinering. Første medisinene hjalp ikke. Så fikk pulver apparat. De hjalp heller ikke så jeg gikk tilbake å sa at jeg har ikke astma for disse medinene hjelper ikke. Da hadde jeg prøvd de i 6 mnd. Fikk ny runde med samme pusteøvelser, gikk inn til legen for konsultasjon etterpå. Fikk beskked om at de ser at medisinene ikke fungerer, men at jeg helt sikkert har astma. Måtte tripple dose på tre medisin Er samt allergimedisin daglig. Først nå 3 år senere merker jeg klar bedring. Anonymkode: d8970...ba8 Jeg har da både anstrengelse, allergiuløst og kuldeastma. De sammenlikner meg med en 60 år gammel kols pasient. Hvis jeg blir verre igjen må jeg ligge med forstøver om natta. Jeg er 24 år, alltid vært aktiv, ikke røyker og generelt sunn. Anonymkode: d8970...ba8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #5 Skrevet 6. august 2017 Takk for raske svar! Så det er altså normalt å utføre slike tester (bare) hos fastlege? Hva er da hensikten med div lungespesialister i forhold til astma? Ts Anonymkode: e29b2...e2e
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #6 Skrevet 6. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for raske svar! Så det er altså normalt å utføre slike tester (bare) hos fastlege? Hva er da hensikten med div lungespesialister i forhold til astma? Ts Anonymkode: e29b2...e2e Med din problematikk vil vel fastlegen henvise deg til spesialist for mer omfattende tester enn bare spirometri på "fastlegekontorbasis". Det er og vanlig å utføre provokasjonstesting samt allergitester på hud. Anonymkode: c68c1...8f7 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #7 Skrevet 6. august 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for raske svar! Så det er altså normalt å utføre slike tester (bare) hos fastlege? Hva er da hensikten med div lungespesialister i forhold til astma? Ts Anonymkode: e29b2...e2e Syns ikke legene har peiling rett og slett! Anonymkode: d8970...ba8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #8 Skrevet 6. august 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med din problematikk vil vel fastlegen henvise deg til spesialist for mer omfattende tester enn bare spirometri på "fastlegekontorbasis". Det er og vanlig å utføre provokasjonstesting samt allergitester på hud. Anonymkode: c68c1...8f7 Det tenkte egentlig jeg også, men er det mulig at jeg får ut resten av medisinene (da bare på blåresept?) Det ruinerer meg jo ikke med å kjøpe dem, men jeg har nådd frikort grensen så det hadde vært ganske ok å få dem gratis. Samtidig som jeg vil ha en skikkelig utredning, så vil jo henvisning til spesialist medføre mer ventetid, noe som er kjipt når man føler seg så dårlig. Ts Anonymkode: e29b2...e2e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #9 Skrevet 7. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for raske svar! Så det er altså normalt å utføre slike tester (bare) hos fastlege? Hva er da hensikten med div lungespesialister i forhold til astma? Ts Anonymkode: e29b2...e2e Nei, det er ikke normalt og svært uprofesjonelt av din fastlege! Det er lungespesialist som behandler og disagnostiseter astma. Anonymkode: c55df...653
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #10 Skrevet 7. august 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke normalt og svært uprofesjonelt av din fastlege! Det er lungespesialist som behandler og disagnostiseter astma. Anonymkode: c55df...653 Dette er ikke min fastlege, jeg skal til henne i morgen tidlig for å utrede astma, og lurte derfor på om alt hun gjør/kan gjøre er å henvise videre til spesialist? Det må som nevnt i såfall ta mye lengre tid, som er dumt da jeg i mitt tilfelle har en veldig dårlig "periode". Ts Anonymkode: e29b2...e2e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #11 Skrevet 7. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det tenkte egentlig jeg også, men er det mulig at jeg får ut resten av medisinene (da bare på blåresept?) Det ruinerer meg jo ikke med å kjøpe dem, men jeg har nådd frikort grensen så det hadde vært ganske ok å få dem gratis. Samtidig som jeg vil ha en skikkelig utredning, så vil jo henvisning til spesialist medføre mer ventetid, noe som er kjipt når man føler seg så dårlig. Ts Anonymkode: e29b2...e2e Når du har en diagnose som tilsuer at du skal ha medisniner på blå resept, så får du det. Ta vare på alt du har betalt og søk Helfo når du får blå resepter. I noen tilfeller gir de da refusjon som om du hadde hatt blåresept. Reglene kan jeg ikke i hode på natten. Vær og klar over at de medisinene du har nå, ikke nødvendigvis blir de medisinene du får for videre bruk. Ventetid på spesialist er det alltid. Hvor lang kommer helt an på din hastegrad, noe fastlegen skriver i henvisningen og spesialisten vurder før du tildeles time. Anonymkode: c68c1...8f7
Gjest Magnifiq Skrevet 7. august 2017 #12 Skrevet 7. august 2017 Men du får nok ingen astmadiagnose etter kun å ha vært plager noen uker etter en lungebetennelse..
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #13 Skrevet 7. august 2017 Husk å være fullstendig medisinert når du kommer til legen. For de skal måle lungekapasiteten din uten og med medisiner. Er der ingen bedring etter medisinbruk (og du får da kun bruke aller mildeste astmamedisin som finnes, da ting som Ventoline og medisiner med kortison virker åpnende selv om man ikke har astma), har du ikke astma, men rett og slett en seig lungeinfeksjon av noe slag i etterkant av lungebetennelsen. Eller KOLS. Selv hadde jeg diverse astma som barn og ungdom, men nå som voksen har jeg kun kuldeastma. Veldig godt å slippe medisinene overalt. Anonymkode: 39cae...509
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #14 Skrevet 7. august 2017 Det er helt sikkert spirometri du skal gjennom i morgen. Og siden du sier du er dårlig for tiden, vil du ikke kunne få et falskt negativt resultat. Anonymkode: 39cae...509
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #15 Skrevet 7. august 2017 32 minutter siden, Magnifiq skrev: Men du får nok ingen astmadiagnose etter kun å ha vært plager noen uker etter en lungebetennelse.. Alle legene jeg har møtt på sykehus/legevakt har vært uenige og sagt at jeg har veldig klassiske (moderate) astmaanfall, og har effekt av medisin, men man vet jo aldri. Ts Anonymkode: e29b2...e2e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #16 Skrevet 7. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke min fastlege, jeg skal til henne i morgen tidlig for å utrede astma, og lurte derfor på om alt hun gjør/kan gjøre er å henvise videre til spesialist? Det må som nevnt i såfall ta mye lengre tid, som er dumt da jeg i mitt tilfelle har en veldig dårlig "periode". Ts Anonymkode: e29b2...e2e Får du ikke puste så må din lege uansett tittel skrive ut noe som hjelper for pusten inntil en spesialist har utredet deg. Fastlegen kan fint skrive om Pulmicort, Bricanyl, Ventoline etc mens du venter på spesialist. Har du ikke blitt henvist ennå??!!! Anonymkode: c55df...653
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #17 Skrevet 7. august 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får du ikke puste så må din lege uansett tittel skrive ut noe som hjelper for pusten inntil en spesialist har utredet deg. Fastlegen kan fint skrive om Pulmicort, Bricanyl, Ventoline etc mens du venter på spesialist. Har du ikke blitt henvist ennå??!!! Anonymkode: c55df...653 Nei, jeg tok den første ledige timen fastlegen min hadde og trodde det skulle gå greit. (Noe det åpenbart ikke gjorde da jeg har "rent" ned legevakt pga manglende medisin.) Har uansett nå fått resept på Ventoline, prednisolon tabletter og alvesco, så regner med at jeg får gå på de i mellom tiden. Anonymkode: e29b2...e2e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #18 Skrevet 7. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg tok den første ledige timen fastlegen min hadde og trodde det skulle gå greit. (Noe det åpenbart ikke gjorde da jeg har "rent" ned legevakt pga manglende medisin.) Har uansett nå fått resept på Ventoline, prednisolon tabletter og alvesco, så regner med at jeg får gå på de i mellom tiden. Anonymkode: e29b2...e2e Men du vet at noen har henvist deg videre til spesialist?! Du må ikke tro ting skjer automatisk. Du må be om å bli henvist. Har du bedt om det og fått det bekreftet at du er henvist? Anonymkode: c55df...653
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #19 Skrevet 7. august 2017 Du får ikke astma av en lungebetennelse. Men man kan få astmasymptomer en stund etter en lungebetennelse som det da hjelper å få astma/kols medisiner. Når det er sagt så kan det i noen tilfeller en feil diagnosert lungebetennelse være astma. Om man ikke ha den klassiske lungebetennelsen med full feber ol så klart. Så det er ikke sånn at astmamedisiner kun hjelper på astmatikere. I en periode etter en tøff lungebetennelse så er det ikke uvanlig å trenge astmamedisiner. Den typiske astmapusten synes godt på spirometri, så det sammen med din forklaring av symptomer er ofte nok til å sette en diagnose. Fastlegen kan fint sette diagnose og behandle ukomplisert astma. Anonymkode: ab5d8...f88 2
Solivagant Skrevet 7. august 2017 #20 Skrevet 7. august 2017 Testet meg på sykehus. Tok pustetester og måtte løpe på tredemølle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå