Gå til innhold

Barn alene i park?? Er det Ok??

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Vet ikke jeg, halvveis enig og uenig. Det spørs hvor voksen denne 11 åringen er, om 11 åringen har passet på (mange) før. Men i Liseberg blir jeg litt tvilrådig.....har vært 4 år og blitt passet på av en 10 åring sjøl og ho var ansvarlig sa modern, men det var ikke i Liseberg.

Endret av tussi680
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det at de gikk litt alene i parken tenker jeg kan være Ok, med mobiler og fast møtepunkt til et visst klokkeslett. Men at far velger å forlate parken for å gå å sove på hotellet vitner om at han er noe slepphendt i sin rolle som forelder. 

Anonymkode: 94ab4...38a

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Xenmin tok med seg datteren vår på 7 år, samt en på 11,14,15, og lot 11 åringen passe på 7 åringen i 1,5-3 timer i Liseberg. De to eldste gikk for seg. Far mener at siden de to store hadde sett de to små flere ganger- tviler på det da de små bare hadde lite åkpass og de store hadde stort. Og at de hadde mobil så var det helt inna for. 

Han sier også selv han sov på hotellet mens de var der., men endrer historien når jrg ikke var enig..

hva synes dere??

Anonymkode: a7570...53c

Hadde det vært på den lokale lekeplassen hjemme, så hadde det vært greit. Men så klikket jeg meg inn og leste Liseberg. Og der er svaret nei, ikke så lenge! Da kunne de gått sammen, alle sammen, for en kort periode på maks 30 min og de to eldste kunne splittet opp igjen, når foreldren var kommet tilbake for å ta seg av de to mindre barna :) Men det kommer jo ann på ansvarshet og modenhet på barna og.Noen barn burde ikke være alene 30 min en gang.. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenk om det kunne stått; Barn alene på Liseberg, i overskriften... Er forskjell på Liseberg og en park med busker og blomster.  

Anonymkode: 2e6c5...01c

Skrevet

Nei, det er absolutt ikke ok! Har selv en 11 åring og en 8 åring og det hadde ikke falt meg inn å forlate de alene i en fornøyelsespark. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje på tide å lære barn å ikke skrike "ulv, ulv" når det ikke er fare? Hadde ikke slektningen kommet etter mannen som hadde tatt med seg barnet, så hadde kanskje ingen reagert på barnets skrik og vifting. (se den fete skriften under, fra artikkelen i linken over). Skremmende!

"

Vittnet: ”Man förstod inte”

Ett vittne som var på plats på Liseberg såg händelsen.

– Jag såg mannen bakifrån. Han hade blommig skjorta och foppatofflor på sig, säger vittnet till Aftonbladet.

Mannen lyfte upp barnet och ”började traska i väg”.

– Barnet började skrika och vifta, men det var svårt att se att det var någonting utöver det vanliga. Jag tänkte att det var någon som var där tillsammans med barnet. Man ser ju många skrikande barn på Liseberg.

Sedan ska barnets släkting ha kommit springandes. Flera människor samlades vid platsen.

– Det blev ett väldigt ståhej och då förstod man att det var allvar, säger vittnet.

Under lördagen anhölls mannen men släpptes sedan. Misstankarna om olaga frihetsberövande kvarstår.

"

Anonymkode: 81e99...01b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje på tide å lære barn å ikke skrike "ulv, ulv" når det ikke er fare? Hadde ikke slektningen kommet etter mannen som hadde tatt med seg barnet, så hadde kanskje ingen reagert på barnets skrik og vifting. (se den fete skriften under, fra artikkelen i linken over). Skremmende!

Vel..Generelt sett så ved de fleste foreldre at hylende skrikende unger som bæres = slitne unger som ikke får viljen sin ( har du barn egentlig? )

( vet at unger i ti års alderen er over trassalderen, men slik jeg forsto det så snakker dama i artikkelen om unger generelt, ikke bare større unger. )

Anonymkode: d7619...ff9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel..Generelt sett så ved de fleste foreldre at hylende skrikende unger som bæres = slitne unger som ikke får viljen sin ( har du barn egentlig? )

( vet at unger i ti års alderen er over trassalderen, men slik jeg forsto det så snakker dama i artikkelen om unger generelt, ikke bare større unger. )

Anonymkode: d7619...ff9

Nettopp! Det er dette som er faren! (Fordi folk flest ikke reagerer på barns skrik, så er det stor fare for at kidnappere ikke blir oppdaget og stoppet). Det må gå an å lære barna å dempe seg i situasjoner der det ikke er fare på ferde.

• Liker 3
Gjest C.Tramell
Skrevet
8 timer siden, Magnifiq skrev:

Oi.. jeg kunne fint latt min åtteåring gått noen timer alene med en venninne på Liseberg. Hva kan skje? 

Nødsituasjoner? De var jo ikke akkurat alene i ødemarken..

Mye. Det vrimler for eksempel av pedoer på Liseberg. Slike parker tiltrekker seg dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Man kan også lære barna å rope nødord (som andre i nærheten vil reagere på) i slike nødsituasjoner, dersom foreldre/ andre omsorgspersoner ikke er nært nok til å høre ropene. F.eks Hjelp Politi el.l. kan være gode nødord å rope.

• Liker 2
Gjest NotNaomi
Skrevet

Syns det var veldig uansvarlig! Ligge å sove på hotellet mens jan slipper ungene alene på Liseberg? Hva f...? Greit nok med de to eldste,men ikke en på 11 og 7. Det er ikke akkurat veldig oversiktlig der,og også tragisk at han ikke vil være med dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Må man begynne med å utstyre barna sine med overfallsalarmer?

Skrevet

Må man begynne med å utstyre barna sine med overfallsalarmer?

Nei, man må bare slutte å gå fra dem på Liseberg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det ikke er greit. Har vært med 10 åringer på tusenfryd i sommer, og de løper ikke rundt alene.

Og at far lå og sov på hotellet er ikke greit. Her er det ikke bare at far var i parken, og barna skulle få gå rundt 1 time, med han i nærheten.

Anonymkode: ce13c...6ec

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, Magnifiq skrev:

Oi.. jeg kunne fint latt min åtteåring gått noen timer alene med en venninne på Liseberg. Hva kan skje? 

Nødsituasjoner? De var jo ikke akkurat alene i ødemarken..

Enig i denne DERSOM far også hadde vært tilstede på Liseberg. Hadde far satt seg på en cafe og sagt at barna skulle sjekke innom en gang i timen så mener jeg at en 11åring (som er "voksen i hodet") klarer å kikke etter en 7åring litt. At far dro på hotellet for å sove var drøyt syntes jeg.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde sikkert blitt kjempetrivelig om noen lot ditt barn gå alene i en stor fornøyelsespark?

Anonymkode: 5b68b...f9f

Men barnet gikk jo ikke alene? :mynona::mynona:

Anonymkode: 1cca4...3db

AnonymBruker
Skrevet

Er det i det hele tatt lov? Er det ingen krav om at barn må være i følge med voksne?

Det er forøvrig helt uansvarlig å gå fra barn alene på et slikt sted. En ting er å sette seg ned og ta en kaffe mens ungene styrer litt i nærheten og man har avtale om å møtes/sjekke, men å legge seg for å sove på hotellet? Helt uakseptabelt.

Anonymkode: 20254...ec4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Det er dette som er faren! (Fordi folk flest ikke reagerer på barns skrik, så er det stor fare for at kidnappere ikke blir oppdaget og stoppet). Det må gå an å lære barna å dempe seg i situasjoner der det ikke er fare på ferde.

Hah vel. Et barn i småalder som protesterer med lyd er et naturlig utviklingstrinn. 

Har dog aldri sett en tiåring bli bært bort hylende, så det hadde jeg reagert mer på enn en 2-3 åring. 

Anonymkode: 94ab4...38a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...