Gå til innhold

Allergivennlig familiehund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi vurderer å få oss en kongepuddel, da gubben er allergisk og jeg har hørt og lest at disse har veldig godt lynne. Men er det andre hunder som er like gode?

Vi skal ikke gå på utstilling, bare kose og gå tur og ha et til familiemedlem  :-)  Har barn på fem og syv år.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Storpuddel er en brukshund, ikke en hund du bare har til kos og tur. :)  Så det er nok lurt å se seg om etter en annen rase. 

Allergivennlige hunder er også et begrep som ikke stemmer helt. Det er ikke pelsen som gir allergi, det er allergener i huden, og spyttet til hunden. Jeg er selv kraftig allergisk, og klarer greit å kontrollere det med medisiner så lenge jeg er rundt langhårshunder. Hunder som ikke røyter blir jeg kjempeplaget av, det virker som krøllpels får allergenene til å sitte mer fast, min teori ihvertfall :) 

Når dere har funnet en rase som passer, prøv å få passet en hund noen uker. Både for å teste allergien, og for å sjekke om dere faktisk trives med jobben det er å ha hund. 

Anonymkode: 4e451...697

• Liker 8
Skrevet

Husk at hundane går under som "allergivennlig", ikkje "allergifri"... Det er ingen garanti for at mannen din tåler hunden, sjølv om den har blitt avla opp som allergivennlig :nori:
Ellers så må dykk tenke på hunden sitt behov for stimuli - som Anonym skriver så er storpuddel ein brukshund - den må få brukt både kropp og sinn, og det er ikkje nok med eit par timar daffing :pasha: Husk å les god opp på rasen, og kva behov den har!

Her er ei liste med allergivennlige hunderaser - http://www.allehunderaser.com/hunderaser/allergivennligehunder.php
Husk å les god opp på rasen, og kva behov den har!  Å få passe ein hund var ingen dum ide!

• Liker 1
Skrevet

Hei, ja, vi er klar over at det ikke er noen garanti for allergifrihet, og har derfor tenkt å prøve å låne en før vi kjøper. Jeg har sett mange lister med allergivennlige hunder, men lurer på hvilke er familievennlige? Og gjerne som klarer seg i en travel familiehverdag (trenger ikke masse kommentarer om at vi ikke bør ha hund om vi ikke kan gå timesvis hver dag, gi heller tips om hvilken hund, for vi er ikke de eneste med jobb og barn som har hund😊)

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 73e18...9fc

Skrevet
5 timer siden, bolli skrev:

Hei, ja, vi er klar over at det ikke er noen garanti for allergifrihet, og har derfor tenkt å prøve å låne en før vi kjøper. Jeg har sett mange lister med allergivennlige hunder, men lurer på hvilke er familievennlige? Og gjerne som klarer seg i en travel familiehverdag (trenger ikke masse kommentarer om at vi ikke bør ha hund om vi ikke kan gå timesvis hver dag, gi heller tips om hvilken hund, for vi er ikke de eneste med jobb og barn som har hund😊)

Då må du rett og slett sitte deg ned, og lese om dei forskjellige hunderasane som er allergivennlige...
Dersom du ikkje har tid til forarbeidet og forberedelsen i å få hund, så har du ikkje tid til hund :bond:

• Liker 2
Skrevet

Har selvfølgelig gjort det. Har lest mye, men det er vel ikke noe galt i å høre andres erfaringer også?😊

AnonymBruker
Skrevet

Vi har allergi her i familien men alle tåler våre to hunder godt. Hadde de på lån først for å se hvordan det gikk. Den ene er en bichon frisee, verdens snilleste 😍Og en liten røver som er malteser. De er ikke renrasede så aner ikke hva som ligger bakover i slekta deres. Ikke røyter de , må klippes , får ikke være på soverom til de som er allergisk mot spytt , hudceller etc. 

Lykke til 🤗

Anonymkode: 68c56...502

Skrevet

SAmojeden er allergivennlig, jeg er allergisk og tåler hunden vår godt :)

Skrevet (endret)

Hei!! Jeg har allergi mot hund men tåler disse hunderasene bedre enn andre:

Puddel (allslags størrelser)

Små: 
Bichon Frise
Bichon Havanais
Bolognese
Bolonka
Malteser

Mellomstore raser:
Tibetansk Terrier (Skal jeg få en vakker dag for den tåler jeg veldig godt)
Kerry Blue Terrier
Lagotto Romagnolo
Irish soft coated wheaten terrier
Portugisisk vannhund
Spansk vannhund (akkurat denne rasen tåler ikke jeg men mange gjør)

Husk at omplasseringssenter har prøvetid. Oppdrettere kan også ha treff for å møte hundene og se om mannen er allergisk :) Aldri gå til anskaffelse før skikkelig testing, evt. inngå avtale om tilbakelevering dersom det blir problemer. 

Endret av heiheilillemei
Skrevet

Det avhenger veldig av hva han faktisk er allergisk mot. Mange spisshund raser er populære valg grunnet omstridtheten at de er mer allergivennlige men selv får jeg nesten pusteanfall når jeg kommer i nærheten av dette :link:

AnonymBruker
Skrevet

Puddler er kjempefine familiehunder. 'Lette' å dressere og fint lynne. Ville absolutt anbefalt det :) 

Anonymkode: 41d48...903

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Da har vi litt å sjekke ut! 😍

Skrevet
På 8.8.2017 den 9.58, bolli skrev:

Jo, akkurat dette skal jeg faktisk kommentere :)

Selv om det er mange hunder som lever miserable liv i en hektisk småbarnsfamilie hvor de alltid er siste prioritet og lever sitt liv alene innendørs mens familien er på jobb og aktiviteter med ungene så betyr ikke dette at det er riktig av deg å gjøre det samme. 

Kan dere gi en hund et godt og aktivt liv?  Eller skaffer dere dere hund for ungas skyld? 

Hvor mye tid har dere til rådighet til hunden hver dag?

Dette høres ikke lovende ut spør du meg! 

• Liker 4
Skrevet
På 6.8.2017 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Storpuddel er en brukshund, ikke en hund du bare har til kos og tur. :)  Så det er nok lurt å se seg om etter en annen rase. 

Allergivennlige hunder er også et begrep som ikke stemmer helt. Det er ikke pelsen som gir allergi, det er allergener i huden, og spyttet til hunden. Jeg er selv kraftig allergisk, og klarer greit å kontrollere det med medisiner så lenge jeg er rundt langhårshunder. Hunder som ikke røyter blir jeg kjempeplaget av, det virker som krøllpels får allergenene til å sitte mer fast, min teori ihvertfall :) 

Når dere har funnet en rase som passer, prøv å få passet en hund noen uker. Både for å teste allergien, og for å sjekke om dere faktisk trives med jobben det er å ha hund. 

Anonymkode: 4e451...697

Puddelen er da ingen brukshund. Kan fint brukes til ulike ting, men den er i dag klassifisert som en selskapshund. "Kos og tur" kan vel også innebære å lære triks og litt spor for moroskyld.

Anonymkode: 78899...396

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...