Gjest gjesta Skrevet 11. januar 2005 #1 Skrevet 11. januar 2005 Hei Er det noen radiografer som vil fortelle meg litt om yrket sitt? lurer litt på å gå den veien, men vil gjerne vite litt mer om hva det går ut på først. takk takk
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #2 Skrevet 11. januar 2005 hei, hei! Eg er ikkje radiograf, men hadde lenge lyst til å gå den veien. Endte opp med at eg ikkje gjorde det, fordi ein bli veldig bunden til å bu ein stad det er sjukehus, med røntgenavdeling. Det er litt snevert, synes eg. Og så fann eg ut at eg ikkje ønska meg inn i det offentlege, eg ville jobbe i det private. Ellers trur eg det er ein flott jobb! Ein må jo gå skift, både kveld og natt naturlegvis. Ein har ikkje så mykje med pasientane å gjere eigentleg, berre å fortelle dei korleis dei skal holde armen mens du tek bilde og sånn. Tolking av bilda tek jo røngtenlegen seg av. Trur det er mykje maskin-handtering. Ellers veit eg ikkje så mykje om det, eigentleg! Helsing meg.
Gjest Seleena Skrevet 12. januar 2005 #3 Skrevet 12. januar 2005 http://www.hib.no/avd_ahs/radiografi/index.html har du ein link som du kan kikke litt på. Beklager at eg ikkje kan komme meir personleg opplsyning
Gjest gjesta Skrevet 12. januar 2005 #4 Skrevet 12. januar 2005 takk til dere som har svart men dette var egentlig info jeg hadde fra før.. er det ingen utdannede radiografer her som vil dele litt info om hverdagen sin med meg?
Hunky Dory Skrevet 14. januar 2005 #5 Skrevet 14. januar 2005 Hei. Jeg begynte på radiograf, men fant ut etter ikke så alt for lenge at dette ikke var noe for meg. Jeg hadde utplassering på Rikshospitalet, og arbeidsoppgavene til radiografene der var veldig rutinepreget. Sykehuset er jo ganske stort og derfor er det slik der. Jeg har snakket med mange som trivest kjempe godt med det yrket. Og med en del som angrer på at de tok det. Grunnen til at jeg ikke valgte å gå videre er at det er rett og slett ikke noe for meg. Hverdagen består av å ta røngten bilder av de pasientene som har time den dagen. Du tar best mulig bilde og overlevere det til legen som er spesilalist på skjellet som foretar diagnose om det skulle trenges. Det kan hende du kun jobber med å ta bilder av skjev rygg (f.eks. ), eller jobber med barn. Å jobbe med barn kan være litt vanskelig iogmed at de ikke ligger så mye stille så du selv må holde de nede for å ta ordentlig bilde. Dette kan se litt brutalt ut ovenfor de foresatte. Men utfordringer vil alltid være bra i arbeidslivet. Du kan også assistere ved ultralyd operasjoner. Hvor du klargjør utstyret som legen skal ta i bruk. Du kan også jobbe med f.eks MR. ol. Som radiograf kan du jobbe for legemiddelindustrien. Eller du kan være med på å utvikle nye maskiner, med nye funksjoner som vil gjøre jobben som radiograf lettere. Det er ikke bestemt at du MÅ jobbe på et sykehus. Du kan f.eks jobbe på et bryggeri. Eller du kan få deg jobb innad politiet. Din jobb som radiograf på sykehuset er å ta best mulig bilde for legen slik at det er lett å lese hva det er som er galt. Du skal ikke komme med noen diagnose. Men du vil selvsagt bli trent i å kunne se hva det er som er galt. Du trenger ikke jobbe i det offentlige, radiografer brukes også i det private. Fysioterapauter trenger f.eks bilder av alle sine pasienter. Dette er sikkert ting du allerede vet. (men skriver det nå uansett) Jeg valgte å hoppe av fordi dagene ble alt for kjedelige for meg. (Og dessuten så tåler jeg ikke brekte ben..)
Eowyn Skrevet 28. februar 2005 #6 Skrevet 28. februar 2005 Så ikke denne før nå jeg linck. Men nå har vi jo pratet litt på pm, må få høre om du søker på det til høsten!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå