AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #1 Skrevet 6. august 2017 Min stedatter på seks år har fått påvist allergi mot katt. Ukene hun er hos mor utsettes hun for katt hele tiden. Mor mener det ikke er nødvendig å omplassere katten, og at datteren kan bruke medisiner når hun er der. Jeg har hørt at allergi kan bli verre om man utsettes for det man er allergisk mot, stemmer dette? Nå har stedatter symptomer fra øyne og nese, men kan hun utvikle for eksempel astma selv om hun bruker medisiner? Hun har også tendenser til kulde-eksem om vinteren, er dette noe som kan forverres pga allergi? Far har sagt til mor at han ikke synes noe om å medisinere datteren, men mor mener det er å "begrense livet hennes" (altså datteren) om man skal ta hensyn til denne allergien. Både far og jeg er redde for at allergien skal provoseres og utvikle seg, og at hun ender med allergier og plager som er vanskeligere å begrense og å ta hensyn til. Er vi bare hysteriske? Anonymkode: b7118...d4f 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #2 Skrevet 6. august 2017 Kan dere ikke ta en prat med fastlegen da? Anonymkode: 631db...a56 8
GammelKaktus Skrevet 6. august 2017 #3 Skrevet 6. august 2017 Forstår ikke foreldre som velger å prioritere dyr foran sine egne barn. Hun kan ende opp med astma hvis allergien ikke blir tatt hensyn til og eventuelt behandlet. Men få far til å ta det videre til fastlegen. Beste løsningen er jo selvsagt å fjerne katten. 8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #4 Skrevet 6. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min stedatter på seks år har fått påvist allergi mot katt. Ukene hun er hos mor utsettes hun for katt hele tiden. Mor mener det ikke er nødvendig å omplassere katten, og at datteren kan bruke medisiner når hun er der. Jeg har hørt at allergi kan bli verre om man utsettes for det man er allergisk mot, stemmer dette? Nå har stedatter symptomer fra øyne og nese, men kan hun utvikle for eksempel astma selv om hun bruker medisiner? Hun har også tendenser til kulde-eksem om vinteren, er dette noe som kan forverres pga allergi? Far har sagt til mor at han ikke synes noe om å medisinere datteren, men mor mener det er å "begrense livet hennes" (altså datteren) om man skal ta hensyn til denne allergien. Både far og jeg er redde for at allergien skal provoseres og utvikle seg, og at hun ender med allergier og plager som er vanskeligere å begrense og å ta hensyn til. Er vi bare hysteriske? Anonymkode: b7118...d4f Katt er noen av de sterkeste allergenet man blir utsatt for. Å bruke medisiner mot katteallergi for så å beholde katten når barnet er 6 år gammelt er barnemishandling. Ja, hun kan utvikle alvorlig astma når hun stadig provoseres og eksponeres for katteallergener. Medisinene fjerner symptomene men ikke kroppens reaksjon på katt. Dette bør legen forklare mor, alternativt bør dere kreve at barnet bor fast hos dere, uten katt, for å begrense utviklingen av allergien. (Merk astma er en allergisk reaksjon i nedre luftveier. Rennende øyne og kløende, rennende nese er allergi i øvre luftveier.) Det er ikke bevist sammenheng mellom utvikling av allergi mot andre stoffer selv om man har en allergitype, men har man først allergiske reaksjoner så vil man lettere enn en uten allergi utvikle mer allergi. Trenger dere mer støtte og hjelp så er naaf.no stedet å henvende seg. Anonymkode: bae52...f2e 8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #5 Skrevet 6. august 2017 Man utvikler ikke astma pga allergi. Jeg er allergisk mot katt, men har katt fordet. Bruker allergimedisiner og det fungerer bra. Har ikke fått mer allergi heller. Synes begge skal ta en tur til fastlegen til barnet, hvis begge er med så får de samme svar slik at en ikke finner på noe. (man vet aldri) Anonymkode: 90262...d75 10
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #6 Skrevet 6. august 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan dere ikke ta en prat med fastlegen da? Anonymkode: 631db...a56 Mor har vært hos legen med barnet, og sier at legen sa det ikke var noe problem å bruke medisiner. Men barnet må ta disse medisinene to ganger om dagen, så helt uproblematisk er det vel heller ikke? Anonymkode: b7118...d4f
Solivagant Skrevet 6. august 2017 #7 Skrevet 6. august 2017 Løsningen er ikke medisiner, det er å omplassere katten. Å sette et dyr foran sin egen datter kan jeg virkelig ikke forstå. Jeg har selv hatt allergi, inkludert mot katt, siden jeg var liten, og skulle jeg bodd med en katt ville jeg hatt det helt forferdelig. Medisiner vil ikke fjerne alle symptomene i de aller fleste tilfeller, og om den gjør det så vil kroppens reaksjon fortsatt være tilstede. Mor trenger åpenbart mer informasjon om allergi. Det kommer selvfølgelig helt an på hvor sterk denne allergien er, men å prioritere katten foran datteren sin burde vært helt uaktuelt. 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #8 Skrevet 6. august 2017 9 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Forstår ikke foreldre som velger å prioritere dyr foran sine egne barn. Hun kan ende opp med astma hvis allergien ikke blir tatt hensyn til og eventuelt behandlet. Men få far til å ta det videre til fastlegen. Beste løsningen er jo selvsagt å fjerne katten. Hun får jo behandling i form av medisiner to ganger dagen når hun er hos mor. Men en venninne sa til oss (meg og far) at hun kunne bli verre (andre symptomer) og utvikle allergier selv om hun går på medisiner. På nett så jeg at noen sier det ene og andre noe annet. Derfor spør jeg her, for det er sikkert noen som har erfaringer med allergiske barn Anonymkode: b7118...d4f 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #9 Skrevet 6. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man utvikler ikke astma pga allergi. Jeg er allergisk mot katt, men har katt fordet. Bruker allergimedisiner og det fungerer bra. Har ikke fått mer allergi heller. Synes begge skal ta en tur til fastlegen til barnet, hvis begge er med så får de samme svar slik at en ikke finner på noe. (man vet aldri) Anonymkode: 90262...d75 Det vår venninne sa, var at det er mer sannsynlig å utvikle andre og mer allergi jo yngre man er når det oppstår. Fastlegen er nok en god idé! Anonymkode: b7118...d4f
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #10 Skrevet 6. august 2017 Jeg fikk beskjed hos min fastlege når jeg utviklet allergi om å ta medisinene og prøve å bli så lite utsatt for allergenene som jeg kunne (pollenallergi, umulig å unngå helt), for hvis man lot allergien forbli ubehandlet og ikke tok hensyn til den, kunne den utvikle seg og bli værre. De fleste allergier har en kryssreaksjon, altså en "motpol" man kan(ikke må) bli allergisk mot i tillegg. Slenger meg på at dere burde dra til fastlegen sammen, så dere sitter på samme informasjon og kan ta et valg utifra hva han/hun sier. Anonymkode: 78154...eba 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #11 Skrevet 6. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun får jo behandling i form av medisiner to ganger dagen når hun er hos mor. Men en venninne sa til oss (meg og far) at hun kunne bli verre (andre symptomer) og utvikle allergier selv om hun går på medisiner. På nett så jeg at noen sier det ene og andre noe annet. Derfor spør jeg her, for det er sikkert noen som har erfaringer med allergiske barn Anonymkode: b7118...d4f Se det jeg har skrevet oppe i tråden. Medisiner to ganger for dagen fjerner symptomene men ikke årsaken og fortsatt trigging av sykdommen. Barnet kan og utvikle eksem. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man utvikler ikke astma pga allergi. Jeg er allergisk mot katt, men har katt fordet. Bruker allergimedisiner og det fungerer bra. Har ikke fått mer allergi heller. Synes begge skal ta en tur til fastlegen til barnet, hvis begge er med så får de samme svar slik at en ikke finner på noe. (man vet aldri) Anonymkode: 90262...d75 Allergi/astma, eksem, og øye-/nese- symptomer er samme sykdomsmekanisme i kroppen. På fagspråket omtales personer med en eller flere av disse symptomene som atopikere. Så her må du oppdatere deg på astma/allergi. Anonymkode: bae52...f2e 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #12 Skrevet 6. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk beskjed hos min fastlege når jeg utviklet allergi om å ta medisinene og prøve å bli så lite utsatt for allergenene som jeg kunne (pollenallergi, umulig å unngå helt), for hvis man lot allergien forbli ubehandlet og ikke tok hensyn til den, kunne den utvikle seg og bli værre. De fleste allergier har en kryssreaksjon, altså en "motpol" man kan(ikke må) bli allergisk mot i tillegg. Slenger meg på at dere burde dra til fastlegen sammen, så dere sitter på samme informasjon og kan ta et valg utifra hva han/hun sier. Anonymkode: 78154...eba Som sagt over så er sikkert fastlegebesøk en god idé. Men far har forsøkt å snakke med mor, og blir avfeid. Mor fortalte heller ikke far om allergien, det var det stedatter selv som gjorde. Jeg har følelsen av at å omplassere katten er uaktuelt for henne, og det er neppe noe vi/far kan gjøre med det. Takk for informasjon. Anonymkode: b7118...d4f
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #13 Skrevet 6. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt over så er sikkert fastlegebesøk en god idé. Men far har forsøkt å snakke med mor, og blir avfeid. Mor fortalte heller ikke far om allergien, det var det stedatter selv som gjorde. Jeg har følelsen av at å omplassere katten er uaktuelt for henne, og det er neppe noe vi/far kan gjøre med det. Takk for informasjon. Anonymkode: b7118...d4f Dere kan søke om full omsorg Anonymkode: ad009...ca5 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #14 Skrevet 6. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere kan søke om full omsorg Anonymkode: ad009...ca5 Rull inn a Anonymkode: 631db...a56 3
Simbyxor Skrevet 6. august 2017 #15 Skrevet 6. august 2017 Klart det er vanskelig å omplassere katten! For en forferdelig problemstilling, tenk så glad hun er i katten. Kanskje katten har vært der og trøstet henne i vonde stunder, og gir henne glede uten like. Det er nok derfor hun vil forsøke å medisinere først. Det er ikke ille å gå på allergimedisiner, det vet jeg alt om (har gått på det i ca 21 år). Det er ikke et problem selve det å gå på medisiner, men om hun blir verre tross medisinering, bør katten omplasseres. Men la nå medisinene få en sjanse først. For alles skyld. 8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #16 Skrevet 6. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Rull inn a Anonymkode: 631db...a56 Klarer du ikke å se alvoret i situasjonen? Mor må jo innse at det faktisk er der det ender om hun ikke fjerner katten. Anonymkode: 5c0e7...4c5 2
BeautyBox Skrevet 6. august 2017 #17 Skrevet 6. august 2017 Vi mennesker blir mer og mer allergiske som følge av at vi fjerner oss mer fra naturen, og bruker mer kunstige stoffer i alt vi forbruker. Det finnes forskning på dette, jeg husker bare ikke fra hvor. Det ble tatt opp på studiet mitt. Jeg for eksempel, har vokst opp med katt og hadde noen symptomer på allergi da jeg var yngre (støv, pollen, husdyr). I dag er jeg ikke allergisk mot katt overhodet, men reagerer på hund. Jeg har hele tiden blitt eksponert for katt, og er det fremdeles. Hunder derimot, har jeg hatt svært lite kontakt med. Jeg sier altså ikke at folk ikke kan bli mer allergiske ved å eksponere seg for allergenet, men i mitt tilfelle var det motsatt. 6
Simbyxor Skrevet 6. august 2017 #18 Skrevet 6. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klarer du ikke å se alvoret i situasjonen? Mor må jo innse at det faktisk er der det ender om hun ikke fjerner katten. Anonymkode: 5c0e7...4c5 Noe overdrevent, jeg har aldri vært så allergisk som etter at hunden min døde. Nå tåler jeg ingen hunder. Tror man kan bli litt vaksinert av å bo sammen med dyr. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #19 Skrevet 6. august 2017 Det er vanlig at legen anbefaler allergimedisiner først også til barn, dersom man allerede har et husdyr. Først hvis det ikke virker eller man blir verre over tid anbefaler man å kvitte seg med dyret. Anonymkode: 0a60f...003 7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #20 Skrevet 6. august 2017 Det er vel lurt å veie graden av allergi opp mot tilknytning til katten...? Dersom medisin virker er det kanskje lurt å beholde katten for barnets psykiske helse? Anonymkode: ad2ed...a0c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå