Gå til innhold

Er 105 hk lite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg stasjonsvogn og ser at mange av de har 105 hk på finn.no. Er dette en liten motor? Tenker også mtp å dra henger, men har ikke planer om å dra en henger på flere tusen kilo på glatt føre sånn at det er sagt. 

Anonymkode: c6fce...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt ann på hvor mye produsenten har klart å hente ut av bilen. Om det er bensin/diesel osv, hvor mye bilen veier osv osv osv så det er nesten helt umulig å svare på. I en normal mellomklasse stasjonsvogn er ikke 105 hk all verdens nei, mens i en liten Polo kan dette holde i massevis om du ser tegningen :)

Jeg har en relativt stor stasjonsvogn og har 155 diesel hk og kunne ikke tenkt meg å hatt noe mindre. Med henger bakpå (ca 1,5t) er dette for tamt så jeg låner som regel en annen bil om jeg skal trekke henger. Min gamle bil var en mindre sedan med 140 diesel hk og der holdt hestene i massevis. Jeg har også hatt en SUV med ca 170 bensin hk og dette var nok i massevis. Når jeg fikk henger bakpå derimot kunne man nesten bare legge seg ned og begynne å grine :P

 

Anonymkode: f9509...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Nevian skrev:

Med henger og familie kan det nok bli noe tamt. Er det diesel i det minste?

Diesel og ingen familie :)

Anonymkode: c6fce...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange liter er motoren på da? Handler jo litt om moment også, ikke bare HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diesel og ingen familie :)

Anonymkode: c6fce...6a5

 

2 minutter siden, Morten1 skrev:

Hvor mange liter er motoren på da? Handler jo litt om moment også, ikke bare HK

Som Morten1 skriver så er det flere ting som spiller inn :) Også hvor og hvor mye du har tenkt å kjøre.

Skal du først og fremst bruke bilen på landeveier med en fartsgrense på 70km/t til og fra jobb så har det kanskje ikke like mye å si hvor sprek bilen er som om du skal pendle langt med den. Dette er jo også veldig mye smak og behag. Jeg kjører mye bil og får fullstendig krampe av en bil som ikke "flytter på seg", mens en god venninne av meg ikke kunne brydd seg mindre.

Og ikke minst: Hvor mye har du tenkt å trekke? Har du tenkt å trekke jevnlig eller en gang innimellom? De fleste biler kan fint trekke en liten henger med f.eks søppel eller en ny sofa fullstendig uproblematisk. Skal du ut å trekke hest derimot kreves det ganske mye mer av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fatter ikke at de setter tilhengerfeste på en bil med såpass liten motor. Jeg har en bil med 115 diesel-hk, og kunne ikke tenke meg å trekke henger med den. Motoren fungerer helt greit til det jeg bruker den til i det daglige, hvor vi er 1-2 personer + stor hund i bilen, men den finnes ikke sprek og kvikk. 

Anonymkode: 57724...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var det scootere for 17 åringer hadde jeg men mulig jeg tar feil. 

Anonymkode: 7d03d...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Morten1 skrev:

Hvor mange liter er motoren på da? Handler jo litt om moment også, ikke bare HK

1,9 l 

Anonymkode: c6fce...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1,9 l 

Anonymkode: c6fce...6a5

Kan vel lile gjern bare spørr hvilken vil det er snakk om nå som vi er i gang hehe!

Anonymkode: 6454c...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal kjøpe meg stasjonsvogn og ser at mange av de har 105 hk på finn.no. Er dette en liten motor? Tenker også mtp å dra henger, men har ikke planer om å dra en henger på flere tusen kilo på glatt føre sånn at det er sagt. 

Anonymkode: c6fce...6a5

Dette kommer helt an på dreimomentet, Nm.

Selv synes jeg at biler med rundt 115 Hk og et dreimoment på 280 Nm er for tamt, men smaken er som baken.

Anonymkode: 394d8...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint med en motor på 105HK. Selv har jeg "bare" 75HK i min(diesel), laster den med til sammen 1000kg på Bil/henger og kjører. Det går helt greit de få turene den er så tungt lasta. Det er momentet som drar lasset, ikke hestekreftene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tdm900 skrev:

Det går helt fint med en motor på 105HK. Selv har jeg "bare" 75HK i min(diesel), laster den med til sammen 1000kg på Bil/henger og kjører. Det går helt greit de få turene den er så tungt lasta. Det er momentet som drar lasset, ikke hestekreftene :) 

Har og gjør akuratt det samme selv, funker jo fint, men i mitt tilfelle savner jeg litt ekstra krutt i oppoverbakker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

1,9 l 

Anonymkode: c6fce...6a5

Da syns jeg det er litt spinkelt. Er ikke mye NM man får ut fra 105 hk 1,9L utifra min erfaring. Eldre diesler på 2,5 liter og ca 135-140hk har jeg erfart at har en del kraft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt risikabelt å kjøpe dieselbil nå? Det er ikke sikket det tar så mange år før de blir sperret ute fra større byer.

Anonymkode: 83659...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt risikabelt å kjøpe dieselbil nå? Det er ikke sikket det tar så mange år før de blir sperret ute fra større byer.

Anonymkode: 83659...dd1

For oss som er avhengig av litt trekk kapasitet så er diesel (fremdeles) nesten det eneste alternativet om ikke man skal ha et enormt bensinsluk... Og da går jo miljøvinninga nesten litt opp i spinninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt går det, bare ørlite seinere i akselerasjonen enn hvis du har mer HK. For 30 år siden hadde bilene 70-80 HK, og det hindret ingen i å bruke tilhenger.

Anonymkode: 83659...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt går det, bare ørlite seinere i akselerasjonen enn hvis du har mer HK. For 30 år siden hadde bilene 70-80 HK, og det hindret ingen i å bruke tilhenger.

Anonymkode: 83659...dd1

For 30 år siden veide biler kolossalt mye mindre også. En Citroën AX som veide 600kg tom gikk som en kule med 70hk diesel - og brukte 0,3 l/mila.

Anonymkode: 3e909...ab8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For 30 år siden veide biler kolossalt mye mindre også. En Citroën AX som veide 600kg tom gikk som en kule med 70hk diesel - og brukte 0,3 l/mila.

Anonymkode: 3e909...ab8

600 kg var usedvanlig lite også for 30 år siden.

Anonymkode: 83659...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...