Gå til innhold

Bestille vann på restaurant?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt invitert med på en "fin" restaurant, og sjekket menyen. Vinkart langt som et vondt år, men mikroskopisk utvalg av alkoholfri drikke. Ingen brus/mineralvann/flaskevann på menyen. Er det greit å be om vann i sånne tilfeller, og hva tar de betalt for det? Jeg vil ikke virke gjerrig, men når utvalget er så dårlig på alkoholfritt... fruktpuré, juice... som jeg ikke synes passer til middag. Og alkoholfritt øl, som jeg ikke drikker. Skulle jeg gått på mækkern? ;)

Anonymkode: 220d6...289

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at de ikke har brus? Høres veldig rart ut om de ikke har noe til barn/de som er avholds. Jeg bruker å bestille en liten brus og så ber jeg også om et glass vann. Aldri blitt bedt om å betale for vannet når jeg bestiller annen drikke i tillegg.

Anonymkode: 447c7...d1d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt invitert med på en "fin" restaurant, og sjekket menyen. Vinkart langt som et vondt år, men mikroskopisk utvalg av alkoholfri drikke. Ingen brus/mineralvann/flaskevann på menyen. Er det greit å be om vann i sånne tilfeller, og hva tar de betalt for det? Jeg vil ikke virke gjerrig, men når utvalget er så dårlig på alkoholfritt... fruktpuré, juice... som jeg ikke synes passer til middag. Og alkoholfritt øl, som jeg ikke drikker. Skulle jeg gått på mækkern? ;)

Ingen problem å bestille vann uansett hvor fint du skal spise. 

Anonymkode: f5e2e...509

• Liker 9
Skrevet

Det skal da ikke være noe problem å bestille vann.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man får som regel alltid vann eller tilbud om vann uansett hva man bestiller når det er på restaurant.

Anonymkode: 6e667...8fa

• Liker 8
Skrevet

Jeg pleier å mobbe dem litt fordi de har så lite alkoholfrie alternativer. Det finnes jo flere titalls alkoholfrie øl, noen av dem riktig gode. I tillegg er det mange andre gode drikker uten alkohol. 

Brus blir for søtt og passer dårlig til mye mat. 

Vann er egentlig det beste, men av og til har jeg bestilt et stort glass med te. Passer bra til sterkt krydret mat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får vann helt automatisk på steder med vinmeny. Man drikker seg ikke utørst på vin, så vann i tillegg er helt nødvendig, og det er kelneren og kjøkkenet helt på det rene med.

Om det er fruktjuicer på menyen, så er disse like nøye utvalgt for å passe til maten som vinen er. Ofte kan man velge å få fruktjuicemeny i stedet for vinmeny - da vil man få en juice tilpasset hver rett. Det vil garantert komplementere maten bedre enn brus.

Anonymkode: eeba8...270

• Liker 3
Gjest Overrasket
Skrevet

Be be om vann med en mine som sier at det er den største selvfølgelighet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at de ikke har brus? Høres veldig rart ut om de ikke har noe til barn/de som er avholds. Jeg bruker å bestille en liten brus og så ber jeg også om et glass vann. Aldri blitt bedt om å betale for vannet når jeg bestiller annen drikke i tillegg.

Anonymkode: 447c7...d1d

Det står i hvert fall ikke i menyen. Men de har faktisk barnemeny. Ser ikke helt for meg en mamma forklare lille Jens at til maten blir det tranebærjuice med sitron og lime og gulrotpuré. 

Hvis de tilbyr vann som dere sier, så tar jeg bare det. Får jeg isbiter da, mon tro? Skal passe på å ikke bestille den aller billigste retten til gjengjeld. Men synes virkelig de kunne hatt et bedre utvalg for avholdsfolk, når de har så mange ulike ting med alkohol. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mener jeg har lest at serveringssteder ikke har lov til å ta betalt for vann. Eller fabulerer jeg nå?

Jeg har iallefall aldri hørt om et sted hvor de enten ikke serverer eller tar betalt for vann.

Endret av Nicathv
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Nicathv skrev:

Mener jeg har lest at serveringssteder ikke har lov til å ta betalt for vann. Eller fabulerer jeg nå?

Jeg har iallefall aldri hørt om et sted hvor de enten ikke serverer eller tar betalt for vann.

Jeg googlet det nettopp, og fant ut at flere restauranter tar betalt for vann. Men bare jeg får meg noe å drikke så får det gå. Var bare redd jeg risikerte at de skulle si nei til å servere det i det hele tatt. 

Skrevet

Unnskyld, men har du aldri vært på restaurant før? Det er klart du kan bestille vann og det kan du gjøre uansett om du bestiller den rimeligste retten på menyen. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger da ikke bestille vann, det får du uansett. Om du er så ukultivert at du behøver isbiter må du be spesifikt om det.

Anonymkode: 7b62d...363

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, The Kitten skrev:

Unnskyld, men har du aldri vært på restaurant før? Det er klart du kan bestille vann og det kan du gjøre uansett om du bestiller den rimeligste retten på menyen. 

Jeg har aldri vært på en restaurant der jeg har fått vann. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men man får jo vann om man spør etter det. :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker alltid vann til middag. Men jeg er ofte på fine restauranter. Vann Istedenfor å drikke brus/alkohol til maten, er jo 3. Besøket gratis. 

Ingen som reagerer på at jeg velger vann. 

Anonymkode: 00279...acb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det det er rett og slett ikke sant. Med mindre du kun har vært på noen veldig få innmari kjipe, harry restauranter da. :fnise:

Anonymkode: 07964...299

• Liker 6
Skrevet

Vanlig vann i en karaffel tar de færreste betalt for, men om du bestiller en flaske mineralvann betaler du ofte mer enn det smaker.   

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, The Kitten skrev:

Men man får jo vann om man spør etter det. :)

Var nettopp det jeg spurte om i denne tråden, så takk for svar. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det det er rett og slett ikke sant. Med mindre du kun har vært på noen veldig få innmari kjipe, harry restauranter da. :fnise:

Anonymkode: 07964...299

Av alle ting man skal beskyldes for å lyve om. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var nettopp det jeg spurte om i denne tråden, så takk for svar. 

Bare hyggelig! Beklager om jeg var frekk i det første svaret mitt forresten, jeg kunne ha svart deg på en penere måte. Har en litt dårlig fag som gikk litt ut over deg. Beklager det! Når du er på restauranten bestiller du den retten du har mest lyst på og så sier du at du bare vil ha vann å drikke. Er gjerne flere som også vil ha vann så da kan dere like gjerne bestille en karaffel med en gang. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...