Gå til innhold

Er det lov å spørre om noen er same?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg hadde vært stolt om jeg hadde sameblod...... 

Men vet ikke om folk føler man er rasistisk eller noe om man blir spurt direkte - har du samer i slekta?

Jeg kjenner en dame, hun fortalte på egenhånd at hennes mor er same. Jeg syns slikt er spennende, 

både det at jeg er kulturelt interessert, men også interessert i slektsforskning: Syns det er spennende å høre om folk har f.eks. sigøynere, spanjoler osv i slekta.

Så om jeg spør om noen er same - så er det fordi jeg er interessert i slikt, syns det er spennende rett og slett. Kjedelig med "vanlige" nordmenn som bare har norsk blod i seg :) Trenger jo ikke noen lang avhandling heller - jo du skjønner, min morfar var same, men så ble han forelsket i ei budeie i Trøndelag, og flyttet dit, og sånn har det seg at jeg har same i blodet hehe :) neida, ikke slike historier. Men spennende likevel.

 

Men at man spør noen om de har same i seg - pga utseende? Er det lov?
Jeg kjenner et tilflyttet par nordfra. Begge er lave av vekst, er litt mer gyllen i huda enn meg og har smale øyne, sånn som jeg har sett hos samer. Ja, jeg syns de ser samiske ut. Men jeg vet at nordpå kan det også være russerblod og de har også slike trekk? Og kanskje finsk og?

Jeg så på facebook at de har vært på ferie i Finland. Kunne jo spurt om de har slekt der.... hmmmmmmm kan hende de ser litt finske ut og. 

Jada, jeg er nysgjerrig hehe :) Men jeg syns det er spennende. Men - er det lov å spør om hvor folk stammer fra? Om de har noe finsk/russisk/Samisk i seg - ut fra utseende, eller blir folk fornærmet da?
Selv hadde jeg bare blitt stolt tror jeg. 

Anonymkode: 9bf60...c96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er IKKE same men er blitt spurt noen ganger fordi jeg har høye kinnben og litt skrå øyne. Syns bare det er smigrende :)

Men så er det noen da som helst vil skjule at de er samer og de kan kanskje bli fornærmet. Jeg vokste opp nordpå og opplevde flere ganger at folk snakket stygt om samer og brukte same som skjellord. Så viste det seg at de var 100% samiske selv. Kjempetrist å skamme seg sånn over sin egen, vakre kultur.

Anonymkode: 90a8d...0e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har disse øynene du snakker om. Han er fra Østlandet og rødhåret og virkelig ikke same. Moren hans har samme øyne, hun er fra en gård i Østfold. Men langt langt tilbake i tid er det en finne et sted som han og hun er i slekt med. Er det ikke interessant hvordan enkelte ting blir i genene våre og fortsetter å slå ut på utseende et århundre senere ?

Klart det er lov å spørre.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samiske besteforeldre. Her forleden opplevde jeg noe som absolutt ikke er lov. Jeg var på fest og møtte på noen polske bekjente. De fortalte at de ville dra på ferie til nord-Norge og spurte meg om kjøretid, steder osv siden jeg er nordlending. Så sa den ene bekjente at han hadde sagt til sjefen sin at om de kom til nord og traff noen som var skitten og full så var det "a fucking sami and stay the fuck away". Så flirte han. Spørsmål om etnisitet i slekta er for min del helt greit. Blandet ut med stygge fordommer er overhodet ikke greit 😡

Anonymkode: f4673...70a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forbudt. Men kanskje et litt merkelig spørsmål, for de fleste? Hva ligger til grunn for spørsmålet, liksom? Fargevalget i tøyet, eller utseendet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste finnmarkinger blir spurt om dette uansett hvordan de ser ut.

Anonymkode: 1c1ff...d41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samer har nok levd over større deler av landet vårt enn nord :)

Anonymkode: d6218...178

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg hadde vært stolt om jeg hadde sameblod...... 

Men vet ikke om folk føler man er rasistisk eller noe om man blir spurt direkte - har du samer i slekta?

Jeg kjenner en dame, hun fortalte på egenhånd at hennes mor er same. Jeg syns slikt er spennende, 

både det at jeg er kulturelt interessert, men også interessert i slektsforskning: Syns det er spennende å høre om folk har f.eks. sigøynere, spanjoler osv i slekta.

Så om jeg spør om noen er same - så er det fordi jeg er interessert i slikt, syns det er spennende rett og slett. Kjedelig med "vanlige" nordmenn som bare har norsk blod i seg :) Trenger jo ikke noen lang avhandling heller - jo du skjønner, min morfar var same, men så ble han forelsket i ei budeie i Trøndelag, og flyttet dit, og sånn har det seg at jeg har same i blodet hehe :) neida, ikke slike historier. Men spennende likevel.

 

Men at man spør noen om de har same i seg - pga utseende? Er det lov?
Jeg kjenner et tilflyttet par nordfra. Begge er lave av vekst, er litt mer gyllen i huda enn meg og har smale øyne, sånn som jeg har sett hos samer. Ja, jeg syns de ser samiske ut. Men jeg vet at nordpå kan det også være russerblod og de har også slike trekk? Og kanskje finsk og?

Jeg så på facebook at de har vært på ferie i Finland. Kunne jo spurt om de har slekt der.... hmmmmmmm kan hende de ser litt finske ut og. 

Jada, jeg er nysgjerrig hehe :) Men jeg syns det er spennende. Men - er det lov å spør om hvor folk stammer fra? Om de har noe finsk/russisk/Samisk i seg - ut fra utseende, eller blir folk fornærmet da?
Selv hadde jeg bare blitt stolt tror jeg. 

Anonymkode: 9bf60...c96g

Er personlig selv er dritt lei at folk spør meg om jeg er same eller stammer fra dem bare fordi jeg er nordlenning.Er da mange sør samer fra Røros valdres osv. Bare viser at folk er helt kunnskapsløse så skjerp dere folkens .

Anonymkode: 173f4...44e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er utseende til samer litt anerledes enn oss mens danske og svenske er like?

Anonymkode: 75c5e...9ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er utseende til samer litt anerledes enn oss mens danske og svenske er like?

Anonymkode: 75c5e...9ff

 

Anonymkode: 173f4...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 173f4...44e

?

Anonymkode: 75c5e...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samene er i slekt med russere, finner og asiatere. Skandinavere er i slekt med hverandre og hører til det germanske folkeslag der vi og finner tyskere osv. Derfor er vi mer lik dem.

Anonymkode: 9bf60...c96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke same, men jeg kommer fra en liten kommune der det er svært mange samer og lestatianere. Dette lille tettstedet jeg kommer fra er ikke en bra plass da, dere har kanskje sett nyheter om over 100 overgrepssaker derifra... Glad jeg ikke vokste opp der men kom meg til byen istedet. Jeg har dog respekt for samer, men ikke samene derifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ventelistejenta skrev:

Jeg er ikke same, men jeg kommer fra en liten kommune der det er svært mange samer og lestatianere. Dette lille tettstedet jeg kommer fra er ikke en bra plass da, dere har kanskje sett nyheter om over 100 overgrepssaker derifra... Glad jeg ikke vokste opp der men kom meg til byen istedet. Jeg har dog respekt for samer, men ikke samene derifra. 

Hva er en lestatianer?

Anonymkode: 9bf60...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig rasistisk. Man bør holde seg for god til det.

Anonymkode: c056d...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en lestatianer?

Anonymkode: 9bf60...c96

Det er en som er medlem av en retning innenfor kristendommen. Vanlig at samer er det, siden det henger tett med hvordan samene ble undertrykt og behandlet under fornorskningen av Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er veldig rasistisk. Man bør holde seg for god til det.

Anonymkode: c056d...714

Det er hvis det er negativt ladet. Men dette er i positiv forstand. Slik jeg har forstått det er mange samer stolte av at de faktisk er samer, og det syns jeg de burde være!

 

Anonymkode: 9bf60...c96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ventelistejenta skrev:

Det er en som er medlem av en retning innenfor kristendommen. Vanlig at samer er det, siden det henger tett med hvordan samene ble undertrykt og behandlet under fornorskningen av Norge. 

Holder de til på den øya utenfor Tromsø som jeg ikke husker navnet på?

En annen venninne av meg er derfra, og jeg tror kanskje hun har sameblod. Vi har aldri snakket om det, men hun viste meg et bilde en gang der hun som liten hadde på seg en samedrakt. Mener hun sa en gang at det var en del sjøsamer der. Men hun sa aldri noe om seg selv da, kan jo være noen bak i slekta var det. 

Anonymkode: 9bf60...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe galt i å spørre, men det må nesten komme litt naturlig føler jeg. Blir litt feil å gå bort til en fremmed dame eller mann på gaten og spørre om de er same. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...