Gå til innhold

Er parkdress nødvendig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenk på barnehageklærne som ungenes arbeidsklær. Hvis du hadde en utejobb, hva slags klær ville du likt å arbeide i på en dag med oppholdsvær? Regndress eller parkdress? 

(Det samme med skoa. De må ha skikkelig 'arbeids'sko.) 

Anonymkode: 98453...df5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Simbyxor skrev:

Man svetter også i uforet regntøy. Dessverre.

Joda. Men velger man da ull under, blir man ikke like klam som i foret regntøy.

Anonymkode: c4b52...6a7

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Men velger man da ull under, blir man ikke like klam som i foret regntøy.

Anonymkode: c4b52...6a7

Det er marginale forskjeller. Fukten blir likevel stengt inne.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Minlillesky skrev:

Nei. Det er ikke nødvendig! :) Jeg brukte aldri parkdress til mitt barn og jeg bor landlig til og min datter gikk i barnehage der de var mye ute på turer osv.

Jeg hadde vinterdress, og regnsett. I tillegg hadde jeg vinterjakke og en tynn utebukse som er vindtett og delvis vanntett. Hadde og en tynn jakke som var vind og vanntett. På fine, men kjølige høstdager brukte hun fleece genser under jakken som var vind og vanntett, og den tynne ute buksen med fleecebukse under. Hun var varm og god. 

På vinteren brukte hun vinterdressen sin. På våren, når snøen var borte, men det fremdeles var kjølig og ikke sommervær, brukte hun den tynne utebuksa, og vind/vanntett jakken. På høsten og våren kunne det hende hun brukte vinterjakken sin i stedet for vind/vanntett jakken. Av og til vinterdressen sin. Det kom ann på været :) Regnet det på våren og høsten, brukte hun regnklærne sine. Hadde da fleece genser/bukse under. På vinteren brukte hun ull og fleece under vinterdressen. Ullsokker osv.. På sommeren, brukte hun regntøy om det regnet, uten noe ull/fleece under... :) 

Men vi har jo forskjellig barnehage tydeligvis. Du i Oslo, og jeg her på landet. Men parkdress er ikke nødvendig altså...uansett :) 

Da hadde du jo i praksis en parkdress, bare at den var todelt.

Til hi: ja, en parkdress er absolutt nødvendig og en av de tingene du MÅ kjøpe. Det du kan, om du vil spare penger, er å droppe foret regntøy neste gang.

Er også mulig å kjøpe brukt om du ikke har så mye penger.

Er ped leder i bhg og parkdresser brukes veldig mye.

Anonymkode: daf3e...3c6

• Liker 1
Skrevet

Hos oss har parkdressen vært det yttertøyet som har blitt brukt desidert mest. Det blir en del innkjøp i forbindelse med barnehagestart, og ytterklær koster. Vi har kjøpt veldig mye på finn som har vært pent brukt eller så godt som nytt - anbefales! :)

• Liker 1
Gjest Kariannne
Skrevet

Regntøy puster ikke og blir fort klamt, og er forbeholdt regndager. Parkdress/softshelldress brukes nå utover høsten frem til snø og minusgrader, da brukes vinterdress som er mye tykkere. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 34a7c...e26

Skrevet

Parkdressen blir brukt mye mer enn vinterdressen her. Det skal bli ordentlig kaldt før vinterdressen tas på, men det innebærer jo at barna har skikkelig gode ullklær under parkdressen utover høsten. Men de er aktive ute (ville f.eks. kledd på en 1-åring som ikke kan gå mer klær) og en tykk dress hindrer bevegeligheten litt, så jeg syns det er best å spare den til det er ordentlig kaldt.

AnonymBruker
Skrevet

vi bruker vinterdressen til Bergans hele året.. (nesten).. den er ikke så tjukk.. så om våren/høsten bruker hun kun vanlige klær under og to lag ull på vinteren..  på sommeren går det jo i jakke + sko, utenom de dagene de bruker regnklær..

Anonymkode: 79375...c5e

AnonymBruker
Skrevet

Bruker skalljakke og skallbukse. Syntes det er bedre med et sett hvor de kan justere med jakke/bukse av og på etter været heller enn hel dress. Skalljakke må vi ha uansett, så da blir det og billigere å kjøpe skallbukse i tillegg enn en hel dress. 

Anonymkode: 6733d...d50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6.8.2017 den 10.32, Minlillesky skrev:

Nei. Det er ikke nødvendig! :) Jeg brukte aldri parkdress til mitt barn og jeg bor landlig til og min datter gikk i barnehage der de var mye ute på turer osv.

Jeg hadde vinterdress, og regnsett. I tillegg hadde jeg vinterjakke og en tynn utebukse som er vindtett og delvis vanntett. Hadde og en tynn jakke som var vind og vanntett. På fine, men kjølige høstdager brukte hun fleece genser under jakken som var vind og vanntett, og den tynne ute buksen med fleecebukse under. Hun var varm og god. 

På vinteren brukte hun vinterdressen sin. På våren, når snøen var borte, men det fremdeles var kjølig og ikke sommervær, brukte hun den tynne utebuksa, og vind/vanntett jakken. På høsten og våren kunne det hende hun brukte vinterjakken sin i stedet for vind/vanntett jakken. Av og til vinterdressen sin. Det kom ann på været :) Regnet det på våren og høsten, brukte hun regnklærne sine. Hadde da fleece genser/bukse under. På vinteren brukte hun ull og fleece under vinterdressen. Ullsokker osv.. På sommeren, brukte hun regntøy om det regnet, uten noe ull/fleece under... :) 

Men vi har jo forskjellig barnehage tydeligvis. Du i Oslo, og jeg her på landet. Men parkdress er ikke nødvendig altså...uansett :) 

Det uthevede er akkurat det samme som parkdress! Bare todelt. Man regulerer også parkdressen med fleece/ull under etter vær og vind. Eneste fordelen med hel dress på bleiebarn, er at jakka ikke kan skli opp på ryggen, så nederste del av ryggen blottes for vær og vind. Når ungene slutter med bleie, er det en vurderingssak; ta av hele dressen for å tisse, men unngå en glipe på rygg eller enkelt kunne ta av buksa for å tisse, men risikere glipe på rygg. 

2 åringen har hel dress. 4 åringen har todelt.

Anbefaler parkdress på det høyeste, men samma det om den er todelt eller ei (se ulemper og fordel med begge) - men et kriterie her i hus er at det er vanntett (ikke nødvendigvis like mye som oljehyre) og vindtett. Viktig at den puster godt. Den bør også være totalt uten for, så kan man heller ta på tøy under de dagene det er kaldt. På varmere dager, blir forede dresser fort for varme. 

Anonymkode: 7bfa7...8ab

• Liker 1
Skrevet
På ‎06‎.‎08‎.‎2017 den 11.35, Simbyxor skrev:

Nei. Det trenger du ikke. Du kan bytte ut parkdress med softshelldress. 

Greia er at det meste av regntøy blir klamt å ha på når det ikke er 10 grader og øs pøs regnvær. Om våren, når det er 5-10 varmegrader, er parkdress bedre enn regntøy fordi det stort sett er lunere (vindtett) og samtidig pustende. Mange parkdresser er faktisk helt vanntette også. 

Men du kan som sagt fint bruke softshell + regntøy, softshell er billigere som oftest også, og fungerer fint i tørt vær. Så har du regntøy til vått vær. Du bestemmer hva ditt barn skal ha i barnehagen, så lenge barnet har tøy til all slags vær kan du stå fritt til å velge hva du skal kjøpe inn. Men ikke forvent at de bruker regntøy istedet for parkdress når det ikke er vått ute.

Da er hun jo like langt... må man kjøpe en ekstra dress, spiller det ikke noen rolle om det er parkdress eller softshell.

Men ja, jeg anbefaler en egen parkdress - om den er av softshell eller hva - det hendte her at høstene var så lange og varme og at vinterdressen ikke kom på før snø og nærmere jul. (Østlandet). Tenk så varmt å løpe rundt i vinterdress i kanskje 10 pluss og høstsol...Regntøy blir altfor klamt!

Ville også tro at barnehagen forventer det.

Skrevet
6 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Da er hun jo like langt... må man kjøpe en ekstra dress, spiller det ikke noen rolle om det er parkdress eller softshell.

Men ja, jeg anbefaler en egen parkdress - om den er av softshell eller hva - det hendte her at høstene var så lange og varme og at vinterdressen ikke kom på før snø og nærmere jul. (Østlandet). Tenk så varmt å løpe rundt i vinterdress i kanskje 10 pluss og høstsol...Regntøy blir altfor klamt!

Ville også tro at barnehagen forventer det.

Nei, parkdresser kan fort koste 1000 kr, softshell er rimeligere. Så det spiller en rolle, for mange. Dessuten er softshell lettere å bevege seg i. Mange parkdresser blir stive. 

AnonymBruker
Skrevet

Her blir parkdress brukt mer enn regntøy. Mange parkdresser som har god vannsøyle. 

Anonymkode: 628f7...b07

• Liker 1
Skrevet

En parkdress koster ikke mye penger !? Selvfølgelig må barnet ditt på halvannet år ha parkdress. Koster fra 300-900 kr. Selges for slikk og ingenting brukt. 

Skrevet

Parkdresser er ikke nødvendigvis dyre. Vi liker godt Reflex (fra Barnas Hus) og de har vi aldri betalt mer enn 500 kr for. God kvalitet er det også så de yngre barna har kunnet arve dem. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, parkdress må man ha. Evt. todelt. Den bør være helt tynn, og så justerer man med klær under. Et år hadde mitt barn ikke vinterdress i det hele tatt, han brukte kun høstdressen (Reflex) og ull under.

Vi er veldig fornøyde med Stormberg sine parkdresser. Tynne og slitesterke, og strikk i livet så den ikke "sagger" så mye. Det må være tungt å gå med dress-rumpa helt nede på knærne...

Foret regntøy kan du bare droppe. Når den blir våt inni (det blir alt regntøy før eller siden), så tørker det utrolig seint, og barnet må kle på seg vått regntøy dagen etterpå. 

Jeg foreslår at du kjøper en tykk hel ulldress, som kan brukes under regntøy og dresser.

Endret av Hedda-78
Skrevet

Parkdress må de ha. De finnes i alle prisklasser nesten, og er ofte på salg på nett, knerten og Karoline og obs. Til våren burde du kjøpe alt på nettsalg, det gjør jeg og sparer utrolig mye penger på det. Men som en annen her så, tenk på det som barnets arbeidstøy. I bhg til mini foretrekker de at man leverer barna i ullundertøy i kulde perioden 

😀

Skrevet

Kan man ha softshelldress/skalldress i stedet for parkdress (til et barn på ett år)? F.eks. denne fra Name it? https://www.nameit.com/no/no/ni/mini---str-80-104/yttertoey/softshell/mini-alfa-wild-blomsterprintet-softshelldress-13145199.html?cgid=ni-mini-outerwear-softshells&dwvar_colorPattern=13145199_DressBlues 

@Hedda-78 må ikke strikken i livet være litt stram om den skal holde rumpa på dressen oppe? Blir ikke det litt ubehagelig? Hvilken av parkdressene fra Stormberg har du god erfaring med? https://www.stormberg.com/no/barn-1-7/outdoor/parkdresser.html

Anonymkode: 56c19...a8a

Skrevet

Vår på 3 år går inn i sitt andre barnehageåret med parkdressen fra polarn o pyret. Knepper foret ut i sommerhalvåret og med ull og for var den varm nok til vinterhalvåret. Tørka kun av den iløpet av året og slang den i maskinen i sommerferien, den ser knapt slitt ut - og passer enda. 

Anonymkode: a45fc...3f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...