AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #1 Skrevet 6. august 2017 Har et barn på halvannet år som begynner i barnehagen nå. I utstyrslisten vi har fått står det vinterdress og parkdress, i tillegg til regnklær. Er det virkelig nødvendig med parkdress? Vi har vinterdress og i tillegg to sett regnsett, hvorav det ene er foret, samt vindfleecejakke. Ønsker ikke å kjøpe mer enn nødvendig da slike ting koster mye penger. Er første barnet, så rimelig blank. Bor i Oslo forresten og barnehagen er en vanlig barnehage, altså ikke friluft el. Anonymkode: af164...40b
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #2 Skrevet 6. august 2017 Vi har alltid hatt parkdress, regnklærne er forbeholdt dager med mye regn for det blir fort klamt inni dem. Anonymkode: 0d188...f91 9
Tørrfisk Skrevet 6. august 2017 #3 Skrevet 6. august 2017 Vil anbefale å kjøpe en parkdress, ja. Tenk på tørre høstdager - mye bedre å ha på en parkdress enn regnklær da. 6
Fleur Delacour Skrevet 6. august 2017 #4 Skrevet 6. august 2017 Ja en parkdress brukes mye. Vanligvis tåler de litt fukt så de kan erstatte regntøy på dager med bare litt regn. Ved å regulere hva man bruker under kan de brukes på kjølige dager, før vinterdress-vær. 4
Minlillesky Skrevet 6. august 2017 #5 Skrevet 6. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et barn på halvannet år som begynner i barnehagen nå. I utstyrslisten vi har fått står det vinterdress og parkdress, i tillegg til regnklær. Er det virkelig nødvendig med parkdress? Vi har vinterdress og i tillegg to sett regnsett, hvorav det ene er foret, samt vindfleecejakke. Ønsker ikke å kjøpe mer enn nødvendig da slike ting koster mye penger. Er første barnet, så rimelig blank. Bor i Oslo forresten og barnehagen er en vanlig barnehage, altså ikke friluft el. Anonymkode: af164...40b Nei. Det er ikke nødvendig! Jeg brukte aldri parkdress til mitt barn og jeg bor landlig til og min datter gikk i barnehage der de var mye ute på turer osv. Jeg hadde vinterdress, og regnsett. I tillegg hadde jeg vinterjakke og en tynn utebukse som er vindtett og delvis vanntett. Hadde og en tynn jakke som var vind og vanntett. På fine, men kjølige høstdager brukte hun fleece genser under jakken som var vind og vanntett, og den tynne ute buksen med fleecebukse under. Hun var varm og god. På vinteren brukte hun vinterdressen sin. På våren, når snøen var borte, men det fremdeles var kjølig og ikke sommervær, brukte hun den tynne utebuksa, og vind/vanntett jakken. På høsten og våren kunne det hende hun brukte vinterjakken sin i stedet for vind/vanntett jakken. Av og til vinterdressen sin. Det kom ann på været Regnet det på våren og høsten, brukte hun regnklærne sine. Hadde da fleece genser/bukse under. På vinteren brukte hun ull og fleece under vinterdressen. Ullsokker osv.. På sommeren, brukte hun regntøy om det regnet, uten noe ull/fleece under... Men vi har jo forskjellig barnehage tydeligvis. Du i Oslo, og jeg her på landet. Men parkdress er ikke nødvendig altså...uansett 1
Minlillelykke Skrevet 6. august 2017 #6 Skrevet 6. august 2017 Hos oss blir skall dressen brukt mer enn regnklær. De blir jo så klamme på tørre høstdager. Så her er det ett must. 5
Simbyxor Skrevet 6. august 2017 #7 Skrevet 6. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har et barn på halvannet år som begynner i barnehagen nå. I utstyrslisten vi har fått står det vinterdress og parkdress, i tillegg til regnklær. Er det virkelig nødvendig med parkdress? Vi har vinterdress og i tillegg to sett regnsett, hvorav det ene er foret, samt vindfleecejakke. Ønsker ikke å kjøpe mer enn nødvendig da slike ting koster mye penger. Er første barnet, så rimelig blank. Bor i Oslo forresten og barnehagen er en vanlig barnehage, altså ikke friluft el. Anonymkode: af164...40b Nei. Det trenger du ikke. Du kan bytte ut parkdress med softshelldress. Greia er at det meste av regntøy blir klamt å ha på når det ikke er 10 grader og øs pøs regnvær. Om våren, når det er 5-10 varmegrader, er parkdress bedre enn regntøy fordi det stort sett er lunere (vindtett) og samtidig pustende. Mange parkdresser er faktisk helt vanntette også. Men du kan som sagt fint bruke softshell + regntøy, softshell er billigere som oftest også, og fungerer fint i tørt vær. Så har du regntøy til vått vær. Du bestemmer hva ditt barn skal ha i barnehagen, så lenge barnet har tøy til all slags vær kan du stå fritt til å velge hva du skal kjøpe inn. Men ikke forvent at de bruker regntøy istedet for parkdress når det ikke er vått ute.
Gjest Sugemerke Skrevet 6. august 2017 #8 Skrevet 6. august 2017 Parkdressen er den dressen som blir brukt mest.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #9 Skrevet 6. august 2017 Mens min er så varm at hun stort sett har gått i bare bukse ned til 5 grader uten å fryse. Faktisk ville en parkdress blitt for varmt når de fleste bruker det. Så jeg har heller sendt med rikelig skiftetøy. Det er ikke farlig å bli våt. Anonymkode: 70406...ba2
Arkana Skrevet 6. august 2017 #10 Skrevet 6. august 2017 Det er den dressen de bruker mest. Den brukes hele høsten til snøen kommer eller det blir for kaldt og så hele våren etter at snøen har smeltet. Den tåler en del vann så det kan godt småregne litt eller være vått ute uten at det er et problem. Dressen er vindtett, og så er den såpass tynn at man ikke blir for varm i den samtidig som man enkelt kan ha ull/fleece under om det blir litt kjølig. Regnklær er ganske klamt å ha på seg, så det bruker vi kun når det regner skikkelig, 2
Ulrikke Skrevet 6. august 2017 #11 Skrevet 6. august 2017 Du må ikke ha dress, men jeg anbefaler en type skallbukse som puster på tørre dager istedenfor regnbukse. Inni regnbuksa blir det klamt og da blir man ofte kald! Jeg ville heller prioritert dress/skallbukse istedenfor fôret regntøy. Heller tynt regntøy som man kan variere med hva man har under. Fleecefôret regntøy har en tendens til å trekke vann i ermene feks, og det bruker ofte evigheter på å tørke (har barn selv pluss har jobbet mange år i barnehage). Skallbukse (feks HH sin, kjøpes på OBS til en ikke altfor dyr penge) er lurt. Og skalljakke og/eller vindfleece over. Da trenger du ikke dress! Men en annen bukse enn regnbukse ville jeg absolutt prioritert. 1
Arkana Skrevet 6. august 2017 #12 Skrevet 6. august 2017 Ja, ikke kjøpe fôret regntøy. Det regner også om sommeren og da er det ikke gøy å svette i fôret regntøy. Bedre med vanlig man kan ha ekstra klær under ved behov. 2
Simbyxor Skrevet 6. august 2017 #13 Skrevet 6. august 2017 Akkurat nå, Arkana skrev: Ja, ikke kjøpe fôret regntøy. Det regner også om sommeren og da er det ikke gøy å svette i fôret regntøy. Bedre med vanlig man kan ha ekstra klær under ved behov. Man svetter også i uforet regntøy. Dessverre.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #14 Skrevet 6. august 2017 Takk for svar alle sammen! Parkdress er tydeligvis nødvendig, så har nå bestilt en reimadress jeg fant på 50%. Har mye å lære skjønner jeg! Ts Anonymkode: af164...40b
Arkana Skrevet 6. august 2017 #15 Skrevet 6. august 2017 13 minutter siden, Simbyxor skrev: Man svetter også i uforet regntøy. Dessverre. Ja, det er klart, men det er likevel uendelig mye bedre enn fôret.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #16 Skrevet 6. august 2017 Jeg villa hatt en parkdress (eller lignede), et sett uforet regnsett og vinterdress. Jobber i bhg og har aldri helt likt foret regnklær, det blir fory vått ved armer og nederst ved beina, så trekker vannet seg oppover inni og det blir vått. Parkdress el brukes helt til vinterdressen må på. Og der kan en regulere hva en har under. Alt etter temperatur. Ull når det blir kaldt, flis, eller bare en tymn genser og en strømpebukse eller noe. Anonymkode: dcd84...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #17 Skrevet 6. august 2017 Ja, det er nødvendig. Anonymkode: 06c54...671
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #18 Skrevet 6. august 2017 Signerer at man ikke bør kjøpe foret regntøy! Foret er syntetisk og blir fort klamt (under vanlig regntøy kan man bruke ull i stedet - det er mindre klamt). Det er også vanskeligere å justere hvor mye klær man har under. Dessuten tar det en evighet før det tørker! Jfg kjøpte det EN gang - aldri mer! Anonymkode: 06c54...671 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 6. august 2017 #19 Skrevet 6. august 2017 Vi droppet vinterdress. Parkdress er perfekt med ull og fleece inni på vinteren. Parkdressen blir brukt mye her.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #20 Skrevet 6. august 2017 5 timer siden, Minlillesky skrev: Nei. Det er ikke nødvendig! Jeg brukte aldri parkdress til mitt barn og jeg bor landlig til og min datter gikk i barnehage der de var mye ute på turer osv. Jeg hadde vinterdress, og regnsett. I tillegg hadde jeg vinterjakke og en tynn utebukse som er vindtett og delvis vanntett. Hadde og en tynn jakke som var vind og vanntett. På fine, men kjølige høstdager brukte hun fleece genser under jakken som var vind og vanntett, og den tynne ute buksen med fleecebukse under. Hun var varm og god. På vinteren brukte hun vinterdressen sin. På våren, når snøen var borte, men det fremdeles var kjølig og ikke sommervær, brukte hun den tynne utebuksa, og vind/vanntett jakken. På høsten og våren kunne det hende hun brukte vinterjakken sin i stedet for vind/vanntett jakken. Av og til vinterdressen sin. Det kom ann på været Regnet det på våren og høsten, brukte hun regnklærne sine. Hadde da fleece genser/bukse under. På vinteren brukte hun ull og fleece under vinterdressen. Ullsokker osv.. På sommeren, brukte hun regntøy om det regnet, uten noe ull/fleece under... Men vi har jo forskjellig barnehage tydeligvis. Du i Oslo, og jeg her på landet. Men parkdress er ikke nødvendig altså...uansett Det jeg har uthevet her er jo akkurat slik man bruker en parkdresss.. bare at man slipper å kjøpe to klesplagg. Anonymkode: 2610f...11e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå