Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Louis? S'en skal være stum, men synes ikke Loui er like pent :) 

Anonymkode: 8c876...e28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En som gikk i klassen til datteren min heter Louis og bruker s'en. Liker navnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det gutt eller jente uten S? Louie tenker jeg på, han tjukke gutten på fox kids. Altså fint navn og ser hvordan loui kan være fint til jente med riktig uttalelse. Men alle nye lærere vil lese navnet som louis, og da må barnet rette på det. Det er kleint.. tenker på mean girls situasjonen. 

Kall barna det de skal hete. Ikke noe stille bokstav. Det er slitsomt for den som bærer navnet.

Anonymkode: b8835...78f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det gutt eller jente uten S? Louie tenker jeg på, han tjukke gutten på fox kids. Altså fint navn og ser hvordan loui kan være fint til jente med riktig uttalelse. Men alle nye lærere vil lese navnet som louis, og da må barnet rette på det. Det er kleint.. tenker på mean girls situasjonen. 

Kall barna det de skal hete. Ikke noe stille bokstav. Det er slitsomt for den som bærer navnet.

Louis er er guttenavn, Louise er et jentenavn.

Anonymkode: ef0ac...c4e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt Louis, siden det er skrevet med en S. 

Anonymkode: 5cd49...7e8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje Louie er bedre.

Anonymkode: d7790...ec9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville droppet s og heller bare hatt Loui eller Louie. Folk kommer til å uttale navnet Louis.

Anonymkode: 4935e...faf

• Liker 3
Skrevet

Ville brukt E istedetfor S for å unngå navneforvirring :-) 

• Liker 5
Gjest Belle âme
Skrevet

Louis har jo faktisk stille S, med S er det Lewis. F.eks Louis Tomlinson. Synast Louis er eit utruleg pent namn, eg hadde sagt det utan S :) 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha herregud så flaut 🙈 men med den rette uttalelsen er det innafor for jente:)

AnonymBruker
Skrevet

Ville skrevet det uten s, og med E. Vår sønn har Luis ( uten O) som mellomnavn ( fordi hans far er fra Sør Amerika) det uttales med S. 

Anonymkode: 191c1...5b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange vil uttale det feil (man kan rette på dem, men folk flest bryr seg ikke om slikt og man kan ikke tvinge andre til å uttale navn slik en selv ønsker) og han må stave navnet sitt resten av livet. Hvorfor velge navn som blir en byrde for den som skal hete det? Du synes det er fint, for ham blir det bare plagsomt. 

Anonymkode: ccfbc...44f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det heter broren min. Har aldri vært noen problemer med det. Er mange folk som må rette på folk når det kommer til navn. Folk som heter Helen, og Helene, Oliver, Kirsten og Maren. Helt vanlige navn, men med forskjellige uttalelser.

Anonymkode: e1e3b...60f

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svært mange norske navn har stumme bokstaver. Litt uavhengig av hvor i landet man kommer fra uttaler de fleste f.eks. Harald, Roald, Sigurd, Ragnhild, Astrid og Ingrid som Haral, Roal, Sigur, Ragnhil, Astri og Ingri. Så synes ikke det er noe argument.

Louis er vel fransk, og skal jo uttales med stum s. Litt usikker på uttalen, om dere skal si Loú-i eller Lou-í. (trykk på første eller siste stavelse).

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og Lois er jentenavn.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Svært mange norske navn har stumme bokstaver. Litt uavhengig av hvor i landet man kommer fra uttaler de fleste f.eks. Harald, Roald, Sigurd, Ragnhild, Astrid og Ingrid som Haral, Roal, Sigur, Ragnhil, Astri og Ingri. Så synes ikke det er noe argument.

Dette argumentet er veldig dårlig mtp situasjonen. Da kan vi heller ta Isabel /isabelle (med eller uten E? En eller to L'er?) Eller Cathrine/katrine (hvordan skrives det?) F.eks. det blir jo slitsomt for barna å forklare...

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette argumentet er veldig dårlig mtp situasjonen. Da kan vi heller ta Isabel /isabelle (med eller uten E? En eller to L'er?) Eller Cathrine/katrine (hvordan skrives det?) F.eks. det blir jo slitsomt for barna å forklare...

Hvorfor det? Mulig du har misforstått meg, men jeg mener altså at stumme bokstaver ikke er noe problem, og at det er helt vanlig i mange norske navn. Mange navn kan også skrives på flere ulike måter. Så jeg synes ikke en stum bokstav er noe argument mot TS' navneønske. Derfor kom jeg med noen eksempler på helt vanlige norske navn som har akkurat det samme. 

Hvordan er det slitsomt å forklare? Jeg må alltid stave etternavnet mitt, kan ikke si jeg har tatt skade av det.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Hvorfor det? Mulig du har misforstått meg, men jeg mener altså at stumme bokstaver ikke er noe problem, og at det er helt vanlig i mange norske navn. Mange navn kan også skrives på flere ulike måter. Så jeg synes ikke en stum bokstav er noe argument mot TS' navneønske. Derfor kom jeg med noen eksempler på helt vanlige norske navn som har akkurat det samme. 

Hvordan er det slitsomt å forklare? Jeg må alltid stave etternavnet mitt, kan ikke si jeg har tatt skade av det.

Joda, det har du. Kg sier det. Dump navnet!

Anonymkode: e1e3b...60f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...