AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #1 Skrevet 5. august 2017 Hva bør man få med seg i Paris? Annet enn det åpenbare eiffeltårnet og louvre-museet? Er det langt fra flyplassen og inn til kjernen, og hva er den enkleste og billigste transportmåten? Anonymkode: 0908e...81b
granolagirl Skrevet 11. august 2017 #2 Skrevet 11. august 2017 Det går ganske raskt med buss inn fra flyplassen, 40 minutter mener jeg å huske :-) Paris er nydelig! Bare gatene og kafeene... Men også alle galleriene og museene etc. Jeg er glad i Musée Picasso, Musée Pompidou, Musée Rodin, Musée de l'Orangérie, kirkegården Père Lachaise, områdene Marais, Saint Germain og Montmartre, kafeene Ob-La-Di og Merci, piknik langs elven eller St. Martin-kanalen, vintageshopping i Rue des Martyrs... and the list goes on :-) Paris er heeelt fantastisk!
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #3 Skrevet 12. august 2017 25 ish euro med taxi fra Orly til sentrum. Anonymkode: f9eeb...e4a
Christiane_W Skrevet 13. august 2017 #4 Skrevet 13. august 2017 Det er fastpris på taxi mellom begge flyplassene og sentrum. Fra Charles de Gaulle (ca 40 min) (SAS og AirFrance flyr dit fra Gardermoen): Til høyre side av Seinen 50€ Til venstre side av Seinen 55€ Fra Orly (ca 30 min) (Norwegian flyr dit fra Gardermoen): Til høyre side av Seinen 35€ Til venstre side av Seinen 30€ Jeg synes taxi er det greieste når jeg har bagasje på slep. Går buss, tog etc. også, det er billigere, sjekk http://www.parisaeroport.fr/en/passengers/access for mer informasjon. Jeg anbefaler ikke Metroen når du har med bagasje, mye opp og ned trapper på stasjonene og det kan være veldig fullt og trangt på togene. Vær obs på at det kan være lang kø for å komme inn på attraksjonene, det er ganske strenge sikkerhetstiltak med gjennomlysning av vesker og metalldetektor og det tar sin tid. Kom tidlig og kjøp "fast track" billetter om mulig! Et fint alternativ til Eiffeltårnet om utsikten er det viktigste er Tour Montparnasse. 360 graders utsikt over byen (inkludert Eiffeltårnet) og lite kø for å komme inn. Picnic i Parc des Buttes Chaumont eller ved Bassin de la Villette er hyggelig. Stikk innom en matbutikk, kjøp med litt skinke, en baguette og en vinflaske og nyt! Om du gidder gå til kjærlighetstempelet på toppen av Parc des Buttes Chaumont er det flott utsikt derfra mot Montmartre og Sacre Cæur. Slottet i Versailles kan være verdt et besøk, men om du vil inn på selve slottet må du være forberedt på laaaang kø i sommermånedene. Kan fort dreie seg om et par timers køståing for å komme inn. Personlig anbefaler jeg å legge besøket til en annen tid på året, for det er veldig mye folk og man står/går i kø i høysesongen og det er vanskelig å virkelig få inntrykk av interiørene og kunsten med de menneskemengdene. To triks for å unngå køene om du vil besøke Versailles på sommeren: Spis frokost eller lunsj på restaurant Ore - de har et tilbud som inkluderer mat og billett med egen inngang uten kø: http://www.alain-ducasse.com/en/actualites/ore-–-ducasse-au-chateau-de-versailles-discover-our-special-offers-with-direct-access-to- Ta en omvisning i kongens leilighet først - da blir du sluppet inn i selve slottet via egen inngang etter omvisningen. Se hjemmesiden til Versailles for mer informasjon: http://en.chateauversailles.fr/plan-your-visit/tickets-and-prices?public=10&visite-tid=2 Vær obs på at noen av spisestedene i sentrum, rundt de store turistattraksjonene, kan ha tilsynelatende gode priser når man ser på matkartet, men de tar det igjen på dyr drikke. Jeg spiste en løksuppe til 10€ og tok to øl. Fikk litt sjokk da regningen var på 34€, hadde forventet at den var 8-10€ lavere og protesterte. Servitøren kom med drikkekartet (som jeg ikke hadde sett på før jeg bestilte) og det viste seg at de tok 12€ for en halvliter øl. De fleste "normale" steder i Paris tar mellom 7 og 9€.
Gjest Overrasket Skrevet 13. august 2017 #5 Skrevet 13. august 2017 1 time siden, Christiane_W skrev: Servitøren kom med drikkekartet (som jeg ikke hadde sett på før jeg bestilte) og det viste seg at de tok 12€ for en halvliter øl. De fleste "normale" steder i Paris tar mellom 7 og 9€. De fleste normale steder, som i betydningen der lokalbefolkningen går, tar 3-4-5 euro for en øl. Det gjelder også i sentrumskjernen. Men man bør nok være litt bevisst på hvor man går.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #6 Skrevet 13. august 2017 Takk for alle gode tips! Veldig mye bra her. Men jeg lurer .... går det ikke noe enkelt flytog direkte fra CdG-flyplassen og rett inn i sentrumskjernen? Jeg tenker da å evt hoppe over på en taxi resten av veien. Tog er jo ofte hyggelig... Anonymkode: 0908e...81b
applestories Skrevet 13. august 2017 #7 Skrevet 13. august 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle gode tips! Veldig mye bra her. Men jeg lurer .... går det ikke noe enkelt flytog direkte fra CdG-flyplassen og rett inn i sentrumskjernen? Jeg tenker da å evt hoppe over på en taxi resten av veien. Tog er jo ofte hyggelig... Anonymkode: 0908e...81b RER linje B går fra Charles de Gaulle, midt gjennom (under) sentrum og videre mot Orly (stasjonen heter Anthony). Det er ikke et flyktig, men et helt vanlig lokaltog. Det tar ca. 45 minutter inn til sentrum. Hva som er å anbefale kommer helt an på hvilken flyplass du kommer til, hvor du skal bo og hvor bereist du er. Jeg ville for eksempel ikke anbefale noen som blir lett stresset og ikke har reist litt, å gå av RER-en på Chatelet les Halles - vel er der metrolinjer overalt hvor enn en skal, men den flere etasjer enorme betongverdenen under byen bør ikke være noens første møte med Paris
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå